Az inflációs ráta egyre jobban emelkedik, ami most ár a motorsportok elit kategóriáját is elérte: a 2022-es évben összesen 140 millió dollárt (48,7 milliárd forintot) költhetnének a költségvetési plafon miatt, de mivel minden drágább, egyre kisebb a csapatok mozgástere. Ugyan Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) pénzügyi szabályzata rendelkezik az erre vonatkozó költségvetési plafon megemeléséről, de a határidőt már lekésték.

Idén ráadásul már emelni kellett minimálisan a felső határon, mivel 23 futamot rendeznek, amivel túllépték a szabályzatban meghatározott 21-es felső határt. Ez nagydíjanként 1,2 millió dolláros pótdíjat jelent, így idén összesen 142,4 millió dollárt költhetnek a csapatok a szezonban.

Az infláció miatt viszont most több csapat követeli, hogy legyen még egy kiegészítés. Erről most még kemény tárgyalások zajlanak a csapatok, az F1 vezetősége és az FIA között – írja az Auto, Motor und Sport.

A szövetség pénzügyi szabályzata kimondja, hogy a költségvetési plafon emelhető, ha a G7-országok inflációs rátája meghaladja a három százalékot. A 2021. szeptemberi határnapon azonban az átlagos ráta még mindig három százalék alatt volt. Ezért a csapatok ebben a szezonban valójában nem jogosultak bónuszra. Időközben azonban a szállítási és villamosenergia-költségek csapatonként akár hatmillió dollárral is megugrottak.

Különösen a fuvarköltségek nőttek meg, egyes esetekben megduplázódtak.

A csapatok álláspontja szerint ez a két költségtényező rajtuk kívül álló okok miatt ugrott meg, a költségvetésben azonnal kompenzálni kellene őket. Ellenkező esetben sok csapat túllépné a költségvetési plafont, mivel a fejlesztési és gyártási költségek nagy része már a költségvetésben szerepel, és nem lehet korrigálni. "Ez most már azokat a csapatokat is érinti, amelyek általában a költségplafon alatt vannak" - érvelnek az érintettek.

A csapatok a szükség órájában hétmillió dolláros pluszt követelnek, amely 2023-ra járna nekik, ha - ahogyan az várható - jövő szeptemberben három százalék fölött lesz a drágulás. Az FIA és az F1 vezetősége azonban hezitál, mert nem szívesen fizetnének bónuszt.

A 2023-ra vonatkozó további inflációs felár, amely az infláció emelkedése esetén ismét esedékes lenne, elvenné a költségvetési plafon értelmét. A legutóbbi tárgyalási forduló nem vezetett eredményre. A hétmillió dollár 2022 és 2023 közötti felosztására vonatkozó javaslat nem talált támogatásra. A vita a most hétvégi Ausztrál Nagydíj alatt is folytatódik.

Főleg az olyan kisebb csapatoknak nagy teher most az infláció, mint az amerikai Haas, amely az orosz-ukrán-háború és szankciók miatt elveszítette főszponzorát, az orosz Uralkalit, továbbá ejtették Nikita Mazepint is az egyik pilótaposztjukról. A csapat egyik pilótája, Mick Schumacher ráadásul az előző szaúdi nagydíjon annyira összetörte az autóját, hogy pótalkatrészeik sincsenek.