A bejelentés alapján 2024. január 15-től 15 százalékkal emelik meg a csatorna használati díját a kőolajat, olajtermékeket szállító tartályhajók, a cseppfolyós földgázt, vegyianyagokat szállító tankerek, a konténerhajók, az autós komphajók és a személyszállító hajók számára – írta az MTI. 

Szuezi-csatorna a világ egyik legforgalmasabb vízi útja, mert a legrövidebb szállítási útvonal Európa és Ázsia között. Egyiptom számára a használati díj fontos költségvetési forrást jelent: csak a legutóbbi második negyedévben több mint 2,5 milliárd dollár devizabevételt hozott az észak-afrikai országnak.

Az inflációra valószínűleg nem lesz különös hatással 

Gazdasági szakértők nem tartják valószínűnek, hogy az útdíj megemelése tovább fűtené az inflációt Európában. Vincent Stamer, a Kieli Világgazdasági Intézet (IfW) közgazdásza elmondta, hogy az emelkedő tranzitdíjakat a végfogyasztó nem fogja megérezni. A többletdíj nagyjából egy-két százalékát jelentik egy nagy konténerszállító hajó teljes üzemeltetési költségének a kelet-ázsiai-európai útvonalon.

A szállítási költségek viszont csak egy kis töredékét teszik ki az importált árucikkek fogyasztói árának

– mondta Stamer.

Németország és Kelet-Ázsia közötti importforgalom mintegy kétharmada a 193 kilométer hosszú hajóúton halad át.

A Kieli Világgazdasági Intézet (IfW) adatai szerint a Németország és Kína között közlekedő konténerhajóknak jóval több mint 90 százaléka halad át a Szuezi-csatornán. A teljes német áruimport és -exportnak pedig mintegy nyolc-kilenc százaléka halad át a Szuezi-csatornán. Németország és Kína árukereskedelmi forgalma, az export és import együtt 2022-ben 300 milliárd euró volt.