Thaiföld már korábban is az autógyártók kedvenc országa lett, aminek történelmi háttere is van. A hidegháború idején, amikor az Indokínai-félsziget országait maga alá gyűrte a kommunizmus rövidebb-hosszabb időre, Vietnámban pedig zajlott a két világrendszer háborúja, Thaiföld volt az egyetlen biztos nyugatbarát, kapitalista ország.

Régóta stabil környezet

Így nem véletlen, hogy az autógyártók felfedezték maguknak, most pedig még inkább felértékelődik, miután a képzett munkaerő adott, a társadalmi rendszer az időnkénti puccsok és gyakori kormányváltások ellenére stabil, így az országgal szemben nem merülhetnek fel azok a problémák, amelyek Kínával.

Kína helyettesítése

Most, hogy a kínai autógyártás a külföldi cégeknek, köztük elsősorban a Teslának egyre inkább értelmetlenné válik, hisz nem tudnak onnan a fejlett piacokra exportálni, felmerül, hogy mely országba települjenek át. India sok mindenben vonzó, így például az Apple oda telepíti át az iPhone gyártását, az autógyártásban azonban Thaiföld egyelőre előnyösebbnek tűnhet.

Udvarolnak a Teslának

Thai kormánytisztviselők a CNBC szerint már kezdeményeztek tárgyalásokat a Teslával, jelezve, hogy célszerű lenne náluk megépíteni a következő gyárát, ahogy India is próbálkozik ezzel. Musk mindenesetre a közelmúltban lemondta indiai útját a Tesla sürgősen megoldandó problémáira hivatkozva, majd rá egy hétre Kínába repült, hogy megállapodjon a vezetést segítő önvezető rendszerek ottani forgalmazásáról, és ezzel részben megmentse az ottani piacot.

Thaiföld egyelőre olcsó termelési lehetőséget jelent, hozzá lehet férni ott a teljes ellátási lánchoz, anélkül, hogy azt a szigorú pekingi vezetés szabályozná, így a sanghaji gyárba való beszállításban is szerepe lehetne. A thai kormány egyelőre maga is kedvezményekkel próbálja segíteni az elektromos autók elterjedését (az országban igen erős a belsőégésű járművek által okozott légszennyezés), valamint a külföldi működőtőke bevonzását.

Alacsonyabb gyártási költség

A gyártók számára adott a régió 650 milliós lakossága, mint vásárlóerő, amellett, hogy a fejlett országok vélhetően nem fogják a Thaiföldön gyártott árukat különösebben vámokkal sújtani. A régió piacán persze olcsóbb típusokat lehetne könnyebben eladni, de ez már Európában és Amerikában is mutatkozik: a 40-50 ezer dolláros, vagy annál drágább autók piaca telítődött, a Tesla jelenlegi típusaiból már raktárra termel.

A Tesla korábban 25 ezer dolláros autót ígért, majd Elon Musk nemrég felvetette, hogy a jelenlegi gyártósorokat állítja át az olcsóbb autók gyártásához. Mindenesetre, ha valóban olcsó típusokat akar gyártani, melyekkel fokozhatja értékesítését, akkor ezt könnyebben teheti meg olyan helyen, ahol jóval kisebb a munkaerőköltség, mint az USA-ban vagy Németországban, ahol a mostani gyárak üzemelnek a kínain kívül.

Sokan ott vannak már, de még a belsőégésűekkel

Thaiföld más most is a régió legnagyobb autógyártója és exportőre: jelen van a Toyota, a Honda, a Nissan, a Ford, a GM és a Mercedes-Benz. Jelenlegi azonban még elsősorban belsőégésűeket gyártanak az országban, a tervek szerint 2030-ra már azt szeretné a kormány, ha a termelés 30 százalékát az elektromosok adnák: ez 725 ezer autót és 675 ezer motorkerékpárt jelent: utóbbiak szerepe jelentős a térségben.

Versenyelőnyök

Az ország komoly versenyhelyzettel is szembe kell, hogy nézzen, hisz a régió többi országa és bővítené az iparágat, de komoly autógyártási tapasztalat egyelőre csak Vietnámban és Thaiföldön van. Két vezető japán gyártó, a Honda és a Toyota már elkötelezte magát összesen 4,1 milliárd dollár értékű beruházás mellett, így rövidesen üzembe állhatnak majd elektromos autókat gyártó üzemeik Thaiföldön.

A helyzetet előnyösen befolyásolhatja, hogy Thaiföldön közel 15 millió tonnás lítiumkészletet találtak, így az akkumulátorgyártás is felfuthat, segítve az iparágat. Így, ha az alkatrészek nagy része helyben és olcsón gyártható, a nagyobb gyártóknak vonzóvá válik az összeszerelő üzemeket is az országba telepíteni.