Az attraktív, 84 éves francia hölgy, Francoise Gilot – aki személyesen jelen volt tárlatának megnyitóján a Várfok Galériában – még mindig rendszeresen ingázik Párizs és New York között. Töretlen lendülettel dolgozik és ápolja hírnevét: a művészettörténeti könyvek egyrészt Picasso élettársaként emlékeznek meg róla (a mesterrel 11 évig élt együtt, két gyermekük született: Claude és a parfüm- és ékszertervező Paloma), másrészt festőművészként, aki kamaszkora óta napjainkig alkot. Jogi tanulmányait, divattervezői ambícióit adta fel az olajfesték kedvéért. Rozsda Endre párizsi műtermében kezdte elsajátítani a mesterséget, akivel a férfi 1999-ben bekövetkezett halálig jó barátságban maradt. Picassót 1943-ban, első kiállítása megnyitója után pár nappal ismerte meg. Kapcsolatuk, ahogy nemrég megjelent második Picassóról szóló könyvében elmeséli, inkább a picador (a lóháton a bikát hegyes késekkel zaklató matador) és a bika harca volt. Ő magát a lovasnak érezte ebben. Nagy botrány közepette 1953-ban hagyta el a kegyetlen istennek tartott és ábrázolt ősz mestert, aki annyira felháborodott ezen – majd az 1964-ben róla megjelentetett életrajzi könyvön –, hogy gyerekeit se akarta látogatni, és a nő festőkarrierjét is lehetetlenné próbálta tenni. A francia értelmiség is kettészakadt ebben a családi vitában: volt, aki átkozta Francoise-t, volt, aki szabadságharcos feministaként üdvözölte. Később férjhez ment Jonas Salk professzorhoz és New Yorkot is meghódította. A Várfok Galéria XO-termében július 22-ig tekinthetők meg a 80-as években készült, felfeszítés nélküli hatalmas festményei, valamint a tavalyi, kisebb méretű munkái. A húsz év különbség elsősorban a méretarányokban mutatkozik meg: az újonnan készült festmények századakkorák, mint az 1984-ben készültek. Gilot stílusa nem változott sokat. A mediterrán színek – vöröses földbarna, tiszta piros, kék és zöld – érvényesülnek leginkább az absztrakt vagy felismerhető formákban. Kedvenc motívuma a hajlított, nagy csőrű, elmélázó madár. Csendéletein virág- és gyümölcsforma is felfedezhető, erős intenzitású kék háttér előtt. Egyik tavalyi sorozatán kanyargó ívek, félkörök közé behúzott fekete vonalakkal megkonstruált világot ábrázol a szinte egymásra megszólalásig hasonlító képen, mégis más-más címekkel operálva különböző érzéseket sugall. Sok idejébe és harcába telt, amíg Picassótól függetlenedni tudott emberileg és művészetileg is. Az együtt töltött, felfokozott évtizednek a most látható vásznakon nincs látlelete, inkább kiegyensúlyozott és mélyen magába forduló hangulatot sugároznak. Gilot nem szorult rá soha Picasso gyámolítására. Képei alapján kirajzolódik a törékenységében is erős és határozott ember karaktere, aki ma is önálló tényező a galériák repertoárján.