Sokkal strukturáltabban kell kezelni a közúti közlekedést - mondta Saslics Elemér, a Volán Egyesülés elnöke a BKIK közösségi közlekedésről szóló konferenciáján. Hiba ugyanis azt képzelni, hogy a buszos közlekedés egy kalap alá vehető a többi közúti közlekedés eszközeivel. A közösségi közlekedés akkor lehet versenyképes, ha a vasúti és buszos közlekedést együtt kezeljük, minden más esetben alulmarad a személyautókkal szemben - tette hozzá Saslics.

A konferencián elhangzott, hogy leválasztják a MÁV Startot a MÁV-csoportról - további részletek itt.

A vasút-közúti munkamegosztásban azt kell figyelembe venni, hogy a buszos közlekedés azért gyors, mert sok a megálló, vagyis mindenhez közel fel lehet szállni. Emellett szükség volna egy magas színvonalú, gyors és megbízható vasúti infrastruktúrára. Az agglomerációban, a nagyobb távolságú, de kevesebb megállóval ellátott relációkban kellene többet kihasítania a vasútnak - mondta a szakember.

A legfontosabb azonban az, hogy a közlekedési szövetségek ne a szolgáltatók, hanem a megrendelők legyenek. Jelenleg az agglomeráció közlekedését Budapest külgyarmataként kezelik a közlekedési koncepciók megalkotásakor, ami értelmetlen és tarthatatlan - vélte Saslics.

Nem megyei, nem régiós, hanem a működés szempontjából kialakított, sokkal inkább agglomerációs közszolgáltatási rendszerre volna szükség. Adott helyszín például több területhez is tartozhat, például ilyen a Balaton. A közszolgáltatásokat így ezek alapján az agglomerációs régiók alapján kellene megrendelni, s itt messze nem csak a közlekedésről van szó - szögezte le Saslics. A közforgalmú közlekedés reformja csak a személyszállítás egészének és a közigazgatás jelenlegi keretinek újragondolása mellett, valamint a szolgáltatók tudatos együttműködésével valósítható meg.

A kérdés az, hogy hová mutat, hová jut a közösségi közlekedés pár év múlva - mondta Kozák Tamás, a MÁV Start vezérigazgatója. A vasúti közlekedésben a régióban az egy főre jutó utaskilométert alapul véve nem hatékonytalanabb a MÁV - Ausztria persze kivétel. Emellett egy ülőhelyre 3,7 euró költség jut, ami átlagosnak mondható a régióban, ebből a hálózat-hozzáférési díj arányaiban a legmagasabb, ami probléma, mert ez egyrészt csak emelkedni fog, másrészt mert a fix költség szintjét nagyon megdobja.

A vasúti és buszos közlekedés összehangolásával kapcsolatban Kozák szerint figyelembe kell venni, hogy az utasok a száz kilométer feletti utazások esetében preferálják a vasutat a busszal szemben - persze összességében az autó a legnépszerűbb. Tény az is, hogy rövidebb szakaszokon a vasút üzemeltetése drágább, és csak bizonyos távolság felett hozza be ezt a pluszt. Azt ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a párhuzamosságok felszámolása eddig igen gyengén muzsikál, nem igazán történt előrelépés. Ráadásul a megyeszékhelyek közötti közlekedésben ugyanúgy megmaradtak a párhuzamosságok - mondta Kozák.
A régióknak megfelelő szervezeti felépítés jó gondolat, hiszen ez működik Ausztriában és Németországban is. Azzal Kozák is egyetértett, hogy nem a szolgáltatóknak, hanem a megrendelőknek kellene eldönteniük, hogy mit akarnak, nekik kellene szorgalmazni az alternatív megoldások összehangolását. A hatékony és fejlődőképes közlekedés kialakításához persze az is kell, hogy a közszolgáltatási szerződéseket ne egy, hanem több évre kössék. Ebben pedig bele kellene foglalni a több éves követelményeket is, a tisztaságot és a szolgáltatás egyéb elemeit érintő követelményeket.