Az ACNielsen 90 élelmiszer kategória kiskereskedelmi értékesítését méri folyamatosan. Együttes éves forgalmuk 1084 milliárd forint. Közülük legnagyobb mértékben emelkedett az energiaital bolti eladása (76 százalékkal). Ennek egyik oka, hogy bővült a vásárlók köre: a gyártói márkák kínálata cukormentes variánsokkal szélesedett, és a rendszeres promóciók árengedményekkel járnak együtt. Ugyanakkor hipermarketben és diszkontban olyan saját márkás kínálat jelent meg, amely alacsony fogyasztói áraival ösztönzi a vásárlást. Az energiaital után következő folyékony szósz, gyorsfagyasztott pizza, valamint burgonya termékek mutatója plusz 50 és 31 százalék között mozog. A jelentősebb forgalmú cikkek közül a tíz, legnagyobb növekedést elért kategória listáján található a jeges tea és a praliné plusz 21, illetve 19 százalékkal. Legkelendőbb, ami drága vagy olcsó Legfontosabb trend, hogy polarizálódik a piac: egy-egy kategórián belül inkább a legdrágább, úgynevezett prémium és a legalacsonyabb áron kínált termékek értékesítése emelkedik - állapította meg Szalóky Tóth Judit. Az alacsony árú termékek nyilvánvalóan az árérzékeny vevőkörre építenek, míg a prémium termékek általában a többieknél nagyobb marketing támogatást kapnak, így elérik azokat a vásárlókat, akik hajlandók megfizetni a minőséget. Rámutatott egy másik fontos trendre, amely szerint a vásárlási döntésekben egyre nagyobb szerepet kapnak az eladáshelyi ösztönző eszközök, mint például az árucikkek másodkihelyezése vagy az eladótérben elhelyezett reklámok. Oka, hogy a magyar fogyasztók fele kifejezetten keresi a promóciókat, kedvezményes akciókat. Ma már minden 100 forintból 30 promóciós eladásokból származik az élelmiszerek kiskereskedelmében. A promóciók egyik csúcsideje a karácsony előtti néhány hét, amikor minden gyártó nagyobb szeletet igyekszik kihasítani a vásárlók megnövekedett költéséből. Egy eredményes akció ilyenkor egyik hétről a másikra akár 30-40 százalékponttal is megváltoztathatja egy cég vagy márka piaci részesedését. Nagyobb igény az egészséges táplálkozásra A kiskereskedelmi forgalom alakulását jelentősen befolyásolja a legnagyobb kategóriák tendenciája. A ranglistát értékben vezető húskészítményekből az átlagot meghaladó mértékben, 8 százalékkal többet adtak el 2005 október-2006 szeptemberben, mint egy évvel korábban. A sajtnál plusz 10 százalékot regisztráltak, nőtt a gyümölcslé eladása 9, ásványvízé 8, gyümölcsjoghurté 5, hűtött szeletes édességé 6, a többi kategóriát pedig stagnálás jellemezte. Szalóky Tóth Judit felhívta a figyelmet arra az örvendetes tényre, hogy a nagy kategóriák között nőtt a friss áruk, de különösen az egészséges táplálkozás trendjébe illeszkedő sajt, gyümölcslé, ásványvíz, és gyümölcsjoghurt forgalma. Hazai lánc és diszkont előnyben Figyelemre méltóan változik az egyes bolttípusok helyzete. Például a top 10 élelmiszer kategóriából nyolc esetben a hazai tulajdonban lévő láncokra jut a legnagyobb piaci részesedés. Kivétel csak a sajt és az ásványvíz, ahol a hipermarketé a pálma. A top 10 kategória növekedési üteme viszont hat esetben a diszkontban a legnagyobb. A sajt, gyümölcslé és húskészítmény forgalma 20 százalékot meghaladó mértékben emelkedett a diszkont csatornában, egyik évről a másikra. Az élelmiszerek értékben mért eladásából elsősorban a diszkont és a hazai tulajdonban lévő láncok piaci részesedése emelkedett. A hipermarketek növekedése lassuló tendenciát mutat. Az említett három bolttípus részaránya összesen 4 százalékponttal emelkedett, az önálló kis boltok rovására. A szupermarketek piaci részesedése egyenletesen alakult a legutóbbi két évben.