Még kevesebb kézben összpontosul a hazai üzemanyag-kiskereskedelem, fokozva a koncentrációt, élezve a versenyt, kiszorítva az életképteleneket - elemzi a piaci helyzetet a Világgazdaság. Az Aral, a Q8, a BP, a Total és az AVA után az amerikai ConocoPhillips is távozik. A letisztulás során a nagyok még nagyobbak, még erősebbek lehetnek. A 358 töltőállomást üzemeltető, piacvezető Mol 38 százalékos kiskereskedelmi piaci hányada például máris jóval nagyobb, mint amekkorát más nemzeti olajtársaságok birtokolnak saját országuk benzin- és gázolajpiacából – mondta a lapnak a társaság kiskereskedelmi tanácsadója. Ez akadálya is lehet a további jelentős bővülésnek, netán valamely versenytárs kútjai felvásárlásának. Lassú növekedésre rendezkedett be az élboly másik két társasága, a Shell és az OMV is. Előbbi a Total, utóbbi a Q8, az Aral és a BP bekebelezésén van túl. A kagylós társaság 185 kútjával a hazai üzemanyag-kiskereskedelmi piac ötödét birtokolja, s várhatóan rövidesen újabb egységgel bővülhet a debreceni autópálya mentén. A cég számára azonban a növekedés fő eszköze a hálózat szolgáltatásainak a növelése. Az OMV-nek 170 üzemanyagtöltő állomása van, ezek számát folyamatosan növeli, évente három-öt új építésű kúttal. Forgalma alapján 15 százalékosra teszik a cég piaci hányadát, a stabil negyedik hely a 127 kutas Agipé. Várhatóan hamarosan a középmezőny élére ugrik az évek óta egyetlen új nagy szereplő, a Lukoil. Az orosz társaság először az osztrák AVA cég Avanti kútjait festette át piros-fehérre, idén a ConocoPhillips Jet márkanevű töltőállomásait keríti sorra. Ezzel hálózata 74 egységesre bővül, piaci hányada eléri a 7-8 százalékot, ám ennél látványosabb erősödési tervei vannak, egyelőre nem tudni, kinek a rovására. Legalább három új építésű egységgel bővül az idén a most 40 Esso benzinkutat működtető ExxonMobil is, folytatva a hálózat dinamikus bővítését. A kft. ügyvezető igazgatója, Bóth Ferenc közel 10 százalékosra tette részesedésüket azokban a térségekben, ahol beruházásokat hajtottak végre. A piac mára befogadta a középmezőnybe beágyazódott hipermarketkutakat is, amelyek indulásukkor alacsony áraikkal keserítették meg az összes üzemanyag-piaci szereplő életét. A márka nélküli, úgynevezett fehér kutak a becslések szerint az üzemanyag-kiskereskedelem mintegy 15 százalékát tartják kézben. Ezek azonban csak módjával vesznek részt a piacvezetők árjátékában, mert azok piacára már csak minőségi okokból sem nagyon tudnak betörni. A piac másik jelentős változása, hogy gyakorlatilag megszűnt az üzemanyag-turizmus, illetve -csempészet is. A lap által megkérdezettek egyként emelték ki a VPOP hatékony fellépését. Részben ez is magyarázza a múlt évi hazai üzemanyag-forgalom felfutását is.