A Manninger Jenő Baleseti Központban (országos baleseti intézet) tavaly március és október között 1553-an szenvedtek balesetet rollerrel és kerékpárral - derül ki a Népszava összeállításából.

  • 1115 sérült kerékpározott
  • 296 elektromos rollert hajtott
  • 142 pedig sima rollert.

A kerékpáros sérülteknek csak a négy százaléka, a rolleresek 6 százaléka, addig az elektromos rolleresek 27 százaléka volt ittas és nagy részük éjszaka szenvedett balesetet.

Gyakori az arc-, a kulcscsont-, a boka-, a kéztörés, de volt már gerinc-törött áldozat is.

Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Egyesület (JME) elnöke azzal árnyalta a portálnak a híreket, hogy mivel a roller újdonság, sokkal nagyobb hírverés lesz egy-egy balesetből, mint például egy kerékpár esetében. Becslések szerint Budapest belvárosában hatszor többen használnak kerékpárt, mint rollert, ám a baleseti összehasonlítást nehezíti, hogy az e-rollerezés csak a belvárosban jellemző, a kerékpár használata viszont egész Budapesten, sőt, az egész országban, ráadásul ezt az eszközt általában a rollernél hosszabb távon használják.

Mi lesz a szabályozással?

A legtöbb e-roller-boommal érintett országhoz hasonlóan Magyarország is le van maradva a KRESZ módosításával, amelyet az e-rollerek terjedése igencsak indokolna. A jogszabályok jelenleg nem is ismerik az elektromos roller fogalmát.

Pintér Sándor belügyminiszter még 2019-ben egy ellenzéki kérdésre azt válaszolta, hogy „az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. A rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni”. Ez alapján tehát jogosítvány, bukósisak, 14. betöltött életév szükséges az e-roller vezetéséhez, amelyet ráadásul nem is szabadna kerékpársávban használni - járdán meg pláne nem - , illetve utast is tilos szállítani rajta.

A szabályokat senki sem tartja be

Pukler Gábor szerint az e-rollereket szokások alapján használjuk, pedig nem ártana hozzá kötelező KRESZ-vizsga.

A Népszavának a Technológiai és Ipari Minisztérium azt írta, hogy „a (rollerekre) közúti közlekedésben irányadó Bécsi Egyezmény sem ad egyértelmű iránymutatást“. Ezért amíg elkészül a szabályozás, addig  - részben ellentmondva Pintér Sándor korábbi állásfoglalásának - „a kérdéses eszközökre típusuktól függően a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok közlekedési szabályai alkalmazhatók”. De hogy mikor melyik és ez mitől függ, azt nem részletezték.

A KRESZ rolleres módosításáról már tavaly született egy tervezet, ám hogy annak az elfogadása hol tart, nem árulta el a minisztérium.

Közben egyes önkormányzatok már saját kezükbe vették a dolgot és egyedileg szabályoznak.