Bizonyára sokak számára ismerős az érzés, amikor reggel az ébresztő hangjára eszmél, és csak szép lassan szivárog be a tudatos, éber állapotba. Még fekve átgondolja, milyen teendők várják aznap, milyen ruhát vegyen fel, mikor kell elindulni, hogy elérje a buszt vagy éppen a vonatot. Ezen a ponton pedig elevenébe hasít a felismerés, hogy aznap már nem érvényes a bérlete. Itt pedig garantáltan véget is ér a békés reggeli ébredezés, kapkodás kezdődik, hogy az ütemezett járat érkezése előtt legyen még idő megvenni a bérletet a jegypénztárnál vagy az automatánál.

Az utóbbi időben azonban már ez a folyamat is változott, ahogy a tömegközlekedési vállalatok is nyitottak az applikációk felé. Ma már ezeken keresztül is lehet jegyet és bérletet venni, akár a reggeli kávét vagy teát kortyolgatva, még otthonról.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) úgy látja, ez a könnyebbség sokakat tántorított el attól, hogy jegy és bérlet nélkül szálljanak fel a járművekre.

Nyilvánvaló, hogy sokan áttértek a papírjegyről a digitális jegyekre, hiszen ez a vásárlási csatorna mindig kéznél van, nagyon kényelmes. Azonban a számokból azt látjuk, hogy az új csatorna új ügyfeleket is hozott összességében. Utóbbi arra enged következtetni, hogy a folyamatos elérhetőség, az új vásárlási lehetőség a bliccelés csökkenését is okozhatta

– tájékoztatta az Economxot a BKK.

Tapasztalataik szerint minden elérhető jegy- és bérlettípusból jelentős mennyiségben és egyre nagyobb arányban vásárolnak ügyfelek digitális formában. A felnőtt havi bérleteknek immár közel harmadát veszik ebben a formában, a vonaljegyek esetén pedig még kedvezőbb az online arány: immár 10-ből 4 jegyet telefonon vásárolnak.

Utasok szállnak be az M3-as metró dél egyik szerelvényébe.
Utasok szállnak be az M3-as metró dél egyik szerelvényébe.
Kép: MTI Fotó / Jászai Csaba

A tömegközlekedési vállalat úgy látja, hogy az idősebbek sem zárkóznak el az új technológiától. Ezt bizonyítja, hogy

a nyugdíjas havibérletek 10 százalékát applikáción keresztül vásárolják.

Persze – nem meglepő módon – a fiatalok még nyitottabbak erre a lehetőségre. A felsőoktatási havi bérletek 40 százalékát értékesíti az appon keresztül a BKK.

Már bármelyik tömegközlekedési eszközön villantható az app

A BKK 2022 februárjában indította a BudapestGO alkalmazást, amely a FUTÁR nevű elődjét váltotta.

Amíg – a BudapestGO előtt – 2020-ban az összértékesítés 5 százaléka valósult meg online alkalmazásokon keresztül, addig a BudapestGO alkalmazás 2022 februári bevezetésével ez az arány még abban az évben 13 százalékra nőtt, 2023-ra pedig 24 százalékra emelkedett

– számolt be a BKK.

A vonatjegyeket a korábban Vonatinfó, ma pedig már MÁV app néven futó alkalmazáson keresztül lehet megvásárolni. Ezzel a funkcióval egyébként a 2015-ös indulás után csak 2017-ben találkozhattak az android rendszert használók – tájékoztatta az Economxot a MÁV-Volán-csoport. Korábban csupán

  • a térképes vonatkövetés,
  • a vonatinformációt és
  • az állomásinformációs menü volt számukra elérhető.

Azóta viszont bérletek, térségi és helyi jegyek mellett már közvetlen nemzetközi nappali vonatokra szóló ülőhelyek is válthatók a MÁV applikációban. Az alkalmazást használók száma folyamatosan nőtt, a regisztrált felhasználók száma mostanra pedig elérte az 1,9 milliót.

A 2019-es egyharmadhoz képest 2021-ben már a MÁV online értékesítéseinek kétharmada az applikáción keresztül zajlott, és csaknem minden ötödik belföldi vonatozó ily módon megváltott jeggyel utazott. Az elmúlt 5 évben a belföldi utasok 34 milliárd forint értékben vásároltak az appon keresztül, további 4,1 milliárd forintért pedig nemzetközi utazásra szóló jegyeket váltottak. Az app forgalma immár eléri a 40 legnagyobb jegypénztár együttes értékesítési adatait.

A Volán járatain szintén lehet applikáción keresztül vásárolt jeggyel vagy bérlettel utazni. Ez pedig javarészt a pandémiára és az akkoriban preferált készpénzmentességre vezethető vissza. 2020-ben rukkolt ugyanis elő komolyabb applikációs fejlesztésekkel a vállalat.

 

Veszélyben a jegypénztárosok állása?

Az alapján, hogy egyre többen döntenek úgy, hogy online vásárolnak menetjegyet és bérletet, joggal gondolhatnánk, hogy reszkethetnek a jegypénztárosok. A BKK szerint azonban azoknak, akik náluk dolgoznak ilyen pozícióban, nincs okuk az aggodalomra, nem terveznek leépítéseket az új trendek nyomán.

Nincs napirenden ez a kérdés. A BKK egyelőre szeretne lehetőséget biztosítani arra, hogy mindenki kényelmesen megvásárolhassa a jegyét, vagy bérletét. Azok is, akik automatát szeretnek használni és azok is, akik a személyes értékesítést preferálják

– írta lapunknak a BKK kommuniációs osztálya.

Kérdeztük ugyanerről a MÁV-Volán-csoportot is, ám ebben a témában nem érkezett tőlük válasz.