Jelenleg Magyarországon a Matesz Audit Kht., a Medián Közvélemény- és Piackutató Szolgáltató Kft. és az AGB Hungary Kft. vállalkozik internetes látogatottsági adatok hitelesítésére. Becsléseik szerint összesen 70-80 magyar oldal adatait mérik, igaz, ezek között lehetnek átfedések is (NAPI Gazdaság, 2001. január 17., 17-20. oldal). A piaci szereplők közül a Matesz és a Medián teszi teljeskörűen közzé a neten mérési eredményeit. Az AGB-nél jelenleg is folyik a rendszer tesztelése; az érintettek által külön engedélyezett adatok várhatóan februártól lesznek elérhetők az internetaudit.hu címen. December második felében nem a marketing és a tartalom, hanem az ünnepek befolyásolták a látogatottságukat auditáló oldalak népszerűségét, mégpedig negatívan - derül ki a lapunk által kiválasztott néhány site auditált adataiból. A karácsony és a szilveszter előtti héten fokozatosan csökkent az oldalletöltések száma; a tendencia az ünnepi napokon még drasztikusabbá vált. A Medián felmérése szerint az előző hét ugyanazon napi méréseihez képest akár ötvenszázalékos csökkenés is előfordult. Adataik szerint a két vezető portál versenyében az Origónál csaknem kétszer annyi oldalletöltést regisztráltak, mint az Indexnél. Ebben a számban viszont az Altavizsla találati oldalai és a Freemail oldalai is szerepelnek, melyek naponta körülbelül két-kétszázezer oldalletöltést (szakszóval page impressiont, azaz PI-t) jelentenek az Origónak. Az Index.hu-nál viszont az ingyenes webhelyet biztosító tar.hu forgalma növeli az oldalletöltések számát. A precizitás növelése érdekében a Matesz és a Medián is különbséget tesz látogatás és oldalletöltés között: a mérőszoftverek ugyanis regisztrálják, ha egy érdeklődő egy idegen site-ról tér át a mért oldalra vagy a webhelyen belüli linkekre klikkelve tölt le onnan adatokat. A PI-értékeknél valamennyi, tehát a belső letöltést is számításba veszik, a látogatásszámot pedig a Medián sessions-nek, a Matesz pedig visitnek nevezi, ezzel is jelezve az ugyanarra a tételre vonatkozó eltérő mérési módszereket. A módszertani különbségek eredményeként a Danubius Online látogatottsága a Matesz adatai alapján magasabbak, mint a Medián szerint; a Matesz-adat akár a duplája is lehet a Mediánénak. A számbeli eltérések a két cég technológiai mechanizmusának különbségéből adódnak, de az sem kizárt, hogy mérőpontjaik a Danubius.hu-n belül nem azonos oldalakon találhatóak - nyilatkozta lapunknak ezzel kapcsolatban Varga Károly, a Medián Webaudit műszaki vezetője. Az auditált adatok szerint a hétköznapi mérések általában magasabb számokat mutatnak, mint a hétvégiek, ami arra utal, hogy nagyon sokan főleg a munkahelyükről és az oktatási intézményekből csatlakoznak a netre. K. P.