Európa egyik leggyorsabban növekvő fizetési szolgáltatója, a Mollie megérkezett Magyarországra. Ennek kapcsán adott interjút az Economxnek Marcus Granström, a Mollie termékfejlesztési alelnöke és terjeszkedésért felelős igazgatója.
Az interjúban szóba kerül:
- Miért döntött a Mollie a magyar piacra lépés mellett;
- Hogyan néz ki a Mollie hiperlokális megközelítése a gyakorlatban;
- Milyen szolgáltatások iránt mutatkozik erős érdeklődés Magyarországon;
- Milyen típusú ügyfelekre számítanak;
- Hogyan válhat a Mollie a magyar KKV-k számára banki alternatívává;
- Milyen szerepet játszik a mesterséges intelligencia a lokalizációban és termékfejlesztésben;
- Hogyan tervezik fenntarthatóvá tenni a gyors piaci növekedést;
- Miért látják a magyar e-kereskedelmi piacot az egyik legígéretesebb célpontnak;
- Mit üzennek a magyar kereskedőknek.
Miért éppen Magyarország lett a Mollie terjeszkedésének következő állomása? Milyen piaci adatokat és mutatókat vettek figyelembe a döntés meghozatalakor?
Az egyik legfontosabb hajtóerőt az jelentette, hogy Magyarország felől rendkívül erős érdeklődést tapasztaltunk. Már most is sok magyar ügyfelünk van, akik más európai piacokon keresztül értékesítenek a segítségünkkel, és ez kulcsszerepet játszott abban, hogy éppen most léptünk be erre a piacra. Természetesen a magyar e-kereskedelmi szektor várható növekedése is fontos szempont volt, de a legfőbb ok mégis az, hogy már meglévő, erős ügyfélbázissal rendelkezünk az országban.
Meggyőződésünk, hogy egy lokalizáltabb szolgáltatási kínálattal tovább tudunk növekedni a magyar piacon. Számos magyar vállalkozás értékesít már most is Európában – közülük sokan a mi partnereink, mások még nem –, és őket is fontos potenciális ügyfeleinknek tekintjük.
Milyen konkrét KPI-okat tűztek ki célként a magyar piacra vonatkozóan? Hány magyar ügyfelet szeretnének elérni, és milyen tranzakciós volumenre számítanak?
Az egyik legfontosabb egyedi értékajánlatunk a lokalizáció: helyi nyelvű ügyfélszolgálatot, széles termékkínálatot és a magyar piac igényeihez igazodó fizetési megoldásokat kínálunk. Ez minden új piac esetében az első lépés. Természetesen alapos kutatást végeztünk, és úgy látjuk, hogy már a belépéskor versenyképes termékkel tudunk jelen lenni.
Ami a KPI-okat illeti, kezdetben az a célunk, hogy az első ügyfeleinkkel megerősítsük a termék és a piac közötti illeszkedést. Csak ezt követően kezdünk el konkrét számokra és célkitűzésekre épülő terveket kidolgozni – éppen ezért jelenleg nem határozunk meg előre pontos ügyfélszámot vagy tranzakciós volument.
Mit jelent pontosan a Mollie „hiperlokális” megközelítése? Milyen kifejezetten a magyar piacra szabott funkciókat fejlesztenek?
Számunkra a hiperlokális megközelítés a teljes körű lokalizációt jelenti.
A regisztrációs folyamat magyar nyelven zajlik, az ügyfélszolgálat magyarul válaszol, és magyar nyelvű értékesítővel is lehet kapcsolatba lépni. Emellett természetesen támogatjuk azokat a helyi fizetési módokat és rendszereket, amelyek kifejezetten a magyar piac igényeihez illeszkednek. Ezt nevezzük mi piaci hiperlokalizációnak.
Divatos kifejezés, de valójában nagyon is gyakorlati dologról van szó: tisztában vagyunk vele, hogy sok ügyfél szeret a saját piacán működni, büszke az anyanyelvére, és fontos számára, hogy ha problémája adódik, akkor azt magyar nyelven tudja megbeszélni valakivel – mert ilyen helyzetek sajnos előfordulnak. Ilyenkor alapvető elvárás, hogy az ügyfél biztos lehessen benne: anyanyelvén kap segítséget.
Melyek azok a termékek vagy szolgáltatások, amelyek várhatóan a legvonzóbbak lesznek a magyar e-kereskedelmi vállalkozások számára?
Magyarországon jelentős érdeklődést tapasztaltunk a Klarna iránt, amelyet partnerségi együttműködés keretében kínálunk. Az első beszélgetések alapján, amelyeket magyar kereskedőkkel folytattam, úgy tűnik, ez egyre keresettebb megoldássá válik. Tágabb értelemben arról van szó, hogy olyan szolgáltatásokat kell nyújtanunk, amelyek magas konverziós arányt eredményeznek – és úgy gondoljuk, ebben jelenleg is erősek vagyunk, és azok is maradunk. A Klarna még viszonylag új szereplő a magyar piacon, de információink szerint ígéretesen indult, és komoly érdeklődés kíséri.
A Mollie jelenlegi 250 ezer ügyfelének többsége milyen típusú vállalkozásokból áll? Hasonló ügyfélprofilokra számítanak Magyarországon is?
Jelenleg a legnagyobb ügyfélkörünket a kiskereskedők alkotják, és úgy gondoljuk, hogy ez a minta minden új piacunkon – így Magyarországon is – hasonló lesz. Emellett egyre nagyobb érdeklődést tapasztalunk a SaaS cégek részéről is, vagyis olyan vállalkozásoktól, amelyek szoftvereikbe beépítve kínálnak úgynevezett white-label fizetési megoldásokat. Ez egy erősödő trend, amely várhatóan Magyarországon is megjelenik, mivel sok ilyen platform keresi a módját annak, hogyan tudná monetizálni a fizetési szolgáltatásokat.
Összességében azonban a kiskereskedelem továbbra is a legnagyobb szegmensünk. Ezen belül számos alágazatban vagyunk jelen, amelyek viszonylag egyenletesen oszlanak meg – nincs egyetlen kiemelkedő szektor, amely dominálná a többit.
A Mollie célja, hogy „teljes körű pénzügyi partnerként” működjön. Hogyan válhat a Mollie a magyar KKV-k számára nemcsak fizetési szolgáltatóvá, hanem banki alternatívává is?
Az egyik termékünk, amelyet jelenleg is aktívan fejlesztünk – és bár a kezdeti induláskor még nem lesz elérhető, de hamarosan igen – a tőkealapú finanszírozási szolgáltatásunk.
Ez lehetővé teszi például, hogy kampányidőszakok előtt – mint amilyen a Black Friday – előfinanszírozást nyújtsunk a kereskedőknek, hogy időben feltölthessék a készleteiket. A kiskereskedelemben a szezonális csúcsok idején gyakori probléma a likviditás, ezért ezt a terméket Magyarországon is szeretnénk bevezetni.
Az online fizetési megoldásokon túl átfogó POS (point-of-sale) rendszert is kínálunk, amely lehetővé teszi a fizetések lebonyolítását fizikai üzletekben – ezt szintén elhozzuk a magyar piacra. Így a kereskedők az online és offline értékesítéseiket egyetlen, integrált, omnichannel rendszerben kezelhetik. Egyre több kereskedő működik párhuzamosan mindkét csatornán. Tíz-tizenöt évvel ezelőtt még éles választóvonal húzódott az online és az offline kereskedelem között, de ma már számos kisebb üzlet is mindkét területen aktív. Ez egy igazán érdekes és meghatározó trend.
Milyen szerepet játszik a mesterséges intelligencia (MI) a Mollie magyarországi termékfejlesztésében és indulásában? Konkrétan hol használják az MI-t?
A mesterséges intelligencia most egy rendkívül aktuális téma. Mi elsősorban a lokalizáció során alkalmaztuk, de nem támaszkodtunk kizárólag rá – fordítókat is bevontunk annak érdekében, hogy minden pontos és kulturálisan megfelelő legyen. Eddig ez volt az MI legfontosabb szerepe a munkánkban.
A terméken belül is dolgozunk MI-alapú funkciók fejlesztésén, különösen a riportolási lehetőségek és a dashboardok terén, de ezek még a korai szakaszban járnak, így jelenleg nem igazán láthatók a végfelhasználók számára.
A fordítás viszont kiemelt terület volt. Az MI ezen a téren rengeteget fejlődött az elmúlt években. Míg korábban minden tartalom – a regisztrációs folyamatoktól kezdve az ügyféltámogatási dokumentációig – lefordítása hatalmas projektet jelentett egy-egy új piac megnyitásakor, ma ez sokkal gyorsabban és hatékonyabban megvalósítható. Emberi fordítás helyett inkább utólagos ellenőrzést végzünk. Azt látjuk, hogy minden egyes új piac indításával az MI egyre jobb és megbízhatóbb lesz ezen a területen.
Hogyan biztosítják, hogy a Mollie gyors terjeszkedése gazdaságilag fenntartható maradjon?
Úgy gondolom, pénzügyi szempontból meglehetősen stabilan működünk. 2024-ben jelentős nyereséget értünk el, és bár egy új piacon természetesen nem számítunk azonnali profitra, biztosak vagyunk benne, hogy rendelkezésünkre állnak a szükséges erőforrások a megfelelő befektetésekhez. Meggyőződésünk, hogy idővel egyre több vállalkozás fog Európa-szerte fizetéseket feldolgozni – ez egy erősödő trend, amely az elmúlt években is meghatározó volt, és továbbra is az marad. Ma már egyre kevésbé számít, hogy egy magyar kereskedő ügyfele például a holland vagy a svéd piacon van – mi pedig készen állunk arra, hogy ebben támogassuk őket.
Magyarországon valószínűleg még nem leszünk nyereségesek az idei évben. Reméljük, hogy 2026-ra már pozitív eredményeket látunk, de ez nem az egyetlen cél, amelyre fókuszálunk. Nagyban függ a piac alakulásától is. Erős, és korábbi piacainkon már többszörösen bizonyított go-to-market modellt dolgoztunk ki, amely újra és újra alkalmazható. A megtérülés időzítése ugyanakkor attól is függ, milyen gyorsan tudunk helyi csapatot építeni, és mennyire hatékonyan tudjuk skálázni a működésünket az adott országban.
Hogyan látják a magyar e-kereskedelmi piac növekedési pályáját, és milyen belső előrejelzések alapján dolgoznak?
Kutatásaink alapján a magyar piac valamivel gyorsabb ütemben növekszik, mint Európa legtöbb más piaca.
Ez arra utal, hogy a magyar gazdaság viszonylag dinamikusan bővül – amit mi is szeretnénk támogatni, és természetesen idővel profitálni is ebből a növekedésből. Konkrét számokat most nem tudok idézni, de az jól látszik, hogy Magyarország gyorsabban fejlődik, mint néhány más, már régóta működő piacunk.
Éppen ezért izgalmas számunkra, hogy részesei lehetünk ennek a pozitív piaci folyamatnak.
Végül, ha csak egy üzenetet küldhetne a magyar kereskedőknek, mi lenne az?
Ha tervezik a terjeszkedést, és zökkenőmentesen szeretnének értékesíteni a teljes európai piacon, akkor mi vagyunk a partnerük. Azért vagyunk itt, hogy helyi nyelven támogassuk őket, és segítsük őket abban, hogy minden egyes piacukon a lehető legnagyobb sikert érjék el. Ez a legfontosabb üzenetünk.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat