A műtrágyagyártó Yara International és partnerei azt tervezik, hogy a Yara Eyde – amely még épül – nagyrészt tiszta ammóniával üzemel majd, ami azt jelenti, hogy 95 százalékkal kevesebb szén-dioxidot kellene kibocsátania, mint egy átlagos fosszilis tüzelőanyaggal hajtott hajónak – mondta a norvég cég a CNN-nek.
Svein Tore Holsether, a cég elnöke és vezérigazgatója szerint
itt az ideje eltávolodni a 2040-re és 2050-tett ígéretektől, és valóban használni a ma elérhető technológiákat, és megmutatni, hogy működik.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet szerint a hajózás a globális éves CO2- és egyéb üvegházhatású gázok kibocsátásának közel 3 százalékáért felelős.
A Yara International most összefogott leányvállalatával, a Yara Clean Ammonia-val és a norvég North Sea Container Line-vel, hogy egy Norvégia és Németország között árukat szállító hajón dolgozzanak.
Az ammónia előállítása jellemzően fosszilis tüzelőanyagok, például szén és földgáz jelentős felhasználásával jár, és hatalmas mennyiségű CO2-t bocsát ki.
A Yara Clean Ammonia azonban azt tervezi, hogy „kék” és „zöld” ammónia keveréket biztosít a Yara Eyde számára. A „kék” ammóniagyártás során a CO2-kibocsátást a forrásnál kötik le és tárolják a föld alatt, míg a „zöld” ammóniát megújuló villamos energiával állítják elő.
A Yara International szóvivője elmondta, hogy a biodízel, amelyre a hajó motorjának beindításához lesz szükség mielőtt az ammóniaégetésre váltana, biztosítja a hajó energiaszükségletének 5 százalékát,
a biodízel szén-dioxid-semleges lesz, előállítása annyi CO2-t nyel el, amennyit az üzemanyag égéskor bocsát ki.
A kutatók azt találták, hogy a bioüzemanyagok, amelyek közül az egyik példa a biodízel, nem mindig szén-dioxid semlegesek. A bioüzemanyagok előállításával kapcsolatos lépések, mint például a műtrágyák használata azon növények termesztésére, amelyekből készülnek, CO2-kibocsátást okozhatnak.
De vannak más figyelmeztetések is.
Még nem dőlt el, hogy ki fogja megépíteni a Yara Eyde-ot, és mint ilyen, a hajó építéséből származó CO2-kibocsátást még nem lehet megbecsülni. Júliusban hozták nyilvánosságra, hogy elemi erővel bonthat vitorlát az első tengeri utasszállító napvitorlás – írta meg az Economx. A zéró emissziós luxusjárművet 1500 négyzetméternyi napelem borítja majd.
Nem ez az első kísérlet a tisztább szállításra.
2021-ben a Maersk, a világ egyik legnagyobb hajózási cége bejelentette, hogy több szén-dioxid-semleges teherhajót vásárol, amelyek e-metanollal vagy fenntartható bio-metanollal működnének. Tavaly augusztusban a vállalat azt ígérte, hogy 2024 első negyedévében vízre bocsátja az első szén-dioxid-semleges hajót. Júliusra pedig a hajózási ágazat vállalta, hogy 2050-ig nettó nullára csökkenti kibocsátását, ami azt jelentené, hogy legalább annyi szennyezést távolítanak el a légkörből, amennyit kibocsátanak.
Néhány klímaszakértő szerinte azonban ez a kötelezettségvállalás kevés a fokozódó éghajlati válsággal szemben.
Tízmilliárdos pofonok elől térne ki Bige László
Továbbra is lóg a levegőben a Nitrogénművekre kiszabott több mint 11 milliárd forintos GVH-bírság, miközben a Bige László nagyvállalkozó érdekeltségébe tartozó cégcsoport most az ennél is nagyobb, 12-14 milliárd forintra becsült szén-dioxid kvóta adót kerülné meg egy új beruházással, olvasható az Economx cikkében.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Redditen vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
![Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721820326.jpg/240/?v=2024012201)
Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból
![Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721904412.jpg/240/?v=2024012201)
Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek
![Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202309/orig/image1695722427.jpg/240/?v=2024012201)
Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért
![Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721922911.jpg/240/?v=2024012201)
Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal
![46 milliárd dollárt bukott pár hónap alatt Bernard Arnault](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722002885.jpg/240/?v=2024012201)
46 milliárd dollárt bukott pár hónap alatt Bernard Arnault
![Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202402/orig/image1708513892.jpg/240/?v=2024012201)
Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG
![Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721992089.png/240/?v=2024012201)
Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán
![Tudta, hogy kártérítést kaphat, ha szabija alatt packázik önnel a munkahelye?](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722004810.jpg/240/?v=2024012201)
Tudta, hogy kártérítést kaphat, ha szabija alatt packázik önnel a munkahelye?
![A Revolut megkapta a várva-várt engedélyt](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202404/orig/image1713263952.jpg/240/?v=2024012201)
A Revolut megkapta a várva-várt engedélyt
![](https://kep.index.hu/1/0/5747/57478/574787/57478721_4251285_b9dd036deaba14c182826068f93e3d86_wm.jpg)