A műtrágyagyártó Yara International és partnerei azt tervezik, hogy a Yara Eyde – amely még épül – nagyrészt tiszta ammóniával üzemel majd, ami azt jelenti, hogy 95 százalékkal kevesebb szén-dioxidot kellene kibocsátania, mint egy átlagos fosszilis tüzelőanyaggal hajtott hajónak – mondta a norvég cég a CNN-nek.

Svein Tore Holsether, a cég elnöke és vezérigazgatója szerint

itt az ideje eltávolodni a 2040-re és 2050-tett ígéretektől, és valóban használni a ma elérhető technológiákat, és megmutatni, hogy működik.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet szerint a hajózás a globális éves CO2- és egyéb üvegházhatású gázok kibocsátásának közel 3 százalékáért felelős.

A Yara International most összefogott leányvállalatával, a Yara Clean Ammonia-val és a norvég North Sea Container Line-vel, hogy egy Norvégia és Németország között árukat szállító hajón dolgozzanak.

Az ammónia előállítása jellemzően fosszilis tüzelőanyagok, például szén és földgáz jelentős felhasználásával jár, és hatalmas mennyiségű CO2-t bocsát ki.

A Yara Clean Ammonia azonban azt tervezi, hogy „kék” és „zöld” ammónia keveréket biztosít a Yara Eyde számára. A „kék” ammóniagyártás során a CO2-kibocsátást a forrásnál kötik le és tárolják a föld alatt, míg a „zöld” ammóniát megújuló villamos energiával állítják elő.

A Yara International szóvivője elmondta, hogy a biodízel, amelyre a hajó motorjának beindításához lesz szükség mielőtt az ammóniaégetésre váltana, biztosítja a hajó energiaszükségletének 5 százalékát,

a biodízel szén-dioxid-semleges lesz, előállítása annyi CO2-t nyel el, amennyit az üzemanyag égéskor bocsát ki.

A kutatók azt találták, hogy a bioüzemanyagok, amelyek közül az egyik példa a biodízel, nem mindig szén-dioxid semlegesek. A bioüzemanyagok előállításával kapcsolatos lépések, mint például a műtrágyák használata azon növények termesztésére, amelyekből készülnek, CO2-kibocsátást okozhatnak.

De vannak más figyelmeztetések is.

Még nem dőlt el, hogy ki fogja megépíteni a Yara Eyde-ot, és mint ilyen, a hajó építéséből származó CO2-kibocsátást még nem lehet megbecsülni. Júliusban hozták nyilvánosságra, hogy elemi erővel bonthat vitorlát az első tengeri utasszállító napvitorlás – írta meg az Economx. A zéró emissziós luxusjárművet 1500 négyzetméternyi napelem borítja majd.

Nem ez az első kísérlet a tisztább szállításra.

2021-ben a Maersk, a világ egyik legnagyobb hajózási cége bejelentette, hogy több szén-dioxid-semleges teherhajót vásárol, amelyek e-metanollal vagy fenntartható bio-metanollal működnének. Tavaly augusztusban a vállalat azt ígérte, hogy 2024 első negyedévében vízre bocsátja az első szén-dioxid-semleges hajót. Júliusra pedig a hajózási ágazat vállalta, hogy 2050-ig nettó nullára csökkenti kibocsátását, ami azt jelentené, hogy legalább annyi szennyezést távolítanak el a légkörből, amennyit kibocsátanak.

Néhány klímaszakértő szerinte azonban ez a kötelezettségvállalás kevés a fokozódó éghajlati válsággal szemben.

Tízmilliárdos pofonok elől térne ki Bige László

Továbbra is lóg a levegőben a Nitrogénművekre kiszabott több mint 11 milliárd forintos GVH-bírság, miközben a Bige László nagyvállalkozó érdekeltségébe tartozó cégcsoport most az ennél is nagyobb, 12-14 milliárd forintra becsült szén-dioxid kvóta adót kerülné meg egy új beruházással, olvasható az Economx cikkében.