Július 1-jétől, azaz holnaptól már élesedik az online árfigyelő rendszer. Március 23-án jelentette be a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM), hogy a kormány támogatja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke, Rigó Csaba Balázs javaslatát, miszerint nemzetközi példák alapján online árfigyelő adatbázist hoznak létre. A mielőbbi megvalósítás érdekében pedig a GFM és a GVH közös munkacsoportot hozott létre, amelyhez áprilisban az Igazságügyi Minisztérium (IM) is csatlakozott. A projektbe bevonták az Agrárminisztériumot (AM), a Központi Statisztikai Hivatalt (KSH), valamint a kiskereskedőket tömörítő érdekszövetségeket is.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az Indexnek elmondta, hogy a kezdeményezést és az ehhez kapcsolódó kormányzati döntést követően egyeztetések indultak az érintett piaci szereplők, valamint a GVH, a kormányzati feladatokat összefogó GFM és a kereskedelempolitikát irányító AM között.

Ezek az egyeztetések egyrészt az árfigyelő rendszer tartalmára, másrészt informatikai működtetésére irányultak, ugyanis a kereskedelmi vállalkozásoknak is jelentős informatikai fejlesztéseket kellett végezniük a napi adatbevitelhez

– mondta az OKSZ főtitkára. 

Sipos Attila, a versenyhivatal főtitkára felidézte: a GVH elnökének javaslata azt célozta, hogy a hazai vásárlók számára elérhetővé váljon egy olyan adatbázis, mely lehetővé teszi számukra a fogyasztói árak átlátható összehasonlítását.

Az árfigyelő adatbázis használata jelentősen erősíti az átláthatóságot.

kereskedők naponta töltik fel az áraikat, így a szolgáltatás végső soron – a fogyasztók érdekeivel összhangban – hozzájárulhat a kiskereskedelmi szektorban a piaci verseny intenzitásának fokozásához – jegyezte meg a GVH főtitkára. 

Május 8-án láttak napvilágot a rendszer részletei, a munkacsoport, a fejlesztők és a kiskereskedelmi cégek azóta gőzerővel dolgoztak az adatbázis létrehozásán, hogy mielőbb a fogyasztók szolgálatába állhasson egy reszponzív rendszer. Más hasonló projekteknél csak a tesztelés önmagában több időt igényel, mint amennyi jelen esetben a teljes folyamatra jutott.

Kiderült például, hogy

  • a kevésbé árérzékeny háztartások számára sokkal fontosabb, hogy minél gyorsabban túl legyenek a bevásárláson. Ők jellemzően egy boltba mennek vásárolni, és sokkal kevésbé jellemző, hogy egy akciós termék miatt teszik ezt.
  • az árérzékenyebb vásárlók több boltba, akár három-négybe is hajlandók elmenni a nagybevásárlás során, továbbá hetente akár többször is vásárolnak. Ők napi szinten figyelik az akciókat, lapozgatják az akciós újságokat.
  • több interjúalany is elmondta, hogy úgy készül fel a nagybevásárlásra, hogy átolvassa az összes nagyáruház újságát, és kijegyzeteli, hogy hol mit érdemes megvenni.

Az elvégzett kutatások alapján Sipos Attila tájékoztatása szerint három fő élethelyzet rajzolódott ki, amelyben az árfigyelő az állampolgárok segítségére lehet:

  • egyrészt a napi rutin része, hogy a vásárlók figyelik az akciókat azért, hogy jó ajánlatokat találjanak,
  • másrészt akkor kezdenek el kutatni, amikor fogyóban van valamilyen élelmiszer otthon: rákeresnek, hol a legolcsóbb a termék, hogy nagy tételben be tudjanak belőle vásárolni,
  • végül a nagybevásárlás közeledtével böngészik a termékkategóriákat, hogy képet kapjanak arról, mi hol mennyibe kerül.

A szombaton induló honlapon a felhasználók hat kiskereskedelmi lánc összesen mintegy 1200 boltjában, 62 termékkategóriában tudják böngészni az élelmiszerek árait.

Sipos Attila az Indexnek azt is elárulta, hogy az oldalon a felhasználók kilistázva láthatják, hogy a legnépszerűbb termékkategóriákban mely termékek a legolcsóbbak, illetve kiskereskedelmi üzletenként hogyan térnek el az áraik. Az eredeti, az akciós és – amennyiben releváns – a törzsvásárlói árat is meg tudja nézni a felhasználó. A rendszer azt is fogja tudni kezelni, ha egy áruházlánc boltjaiban eltérő áron lehet hozzájutni ugyanahhoz a termékhez. A felhasználók kereső segítségével megtalálhatják a vásárolni kívánt termékek árait. Emellett később lehetőség lesz a bevásárlólista üzletlánconkénti összehasonlítására, az árfigyelőbe adatot szolgáltató üzleteket pedig térképen is feltünteti a rendszer.

A rendszerbe első körben kötelezően a legnagyobb, éves szinten 100 milliárd forint nettó árbevétel feletti kiskereskedelmi láncok:

az Aldi,

az Auchan,

a Lidl,

a Penny,

a SPAR és

a Tesco

szolgáltatnak adatot mindennap. A kisebb boltok, üzletek önkéntesen csatlakozhatnak a rendszerhez.

A megvizsgált nemzetközi példák is arra mutattak rá, hogy az indulás után Görögországban, Romániában és Németországban is folyamatosan fejlesztették, alakították a hasonló árfigyelő rendszereket.

A GVH főtitkára megemlítette azt is, hogy a fő továbbfejlesztési irányok a felhasználókutatás alapján már körvonalazódnak: a cél, hogy segítsék a magyar vásárlókat, hogy időben értesüljenek az akciókról, illetve hogy a termékkategóriák köre is bővüljön idővel. Ezt azzal egészítette ki Vámos György, hogy az elmúlt hónapokban a családok megfontoltabban vásárolnak – és a fogyasztási piac zsugorodott is. Meglátása szerint minden piaci szereplő érdeke a kilábalást fékező infláció letörése, amihez a kulcs a költségek csökkentésén keresztül az árelőny továbbadása a vásárlónak

Az OKSZ főtitkára szerint

az árfigyelő rendszer hatása egyértelműen kedvező lesz, azt nemcsak a vásárlók, hanem a piaci szereplők is figyelni fogják, ugyanígy a kereskedők mellett a termelők, gyártók is.

Vámos úgy véli, a rendszer döntő előnye és haszna a megoldásban rejlik: egységes rendszerben, egységes termékkörben nyújtja azt az ár-összehasonlítási lehetőséget, amit egyébként mindenki nap mint nap egyébként is keres. 

Így működik majd az online árfigyelő rendszer

A kormány augusztus 1-jével kivezeti az élelmiszerárstopos termékek körét, mert az előrejelzéseik szerint augusztusra 15 százalékra csökkenhet az infláció. Bővebben >>>