Az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet elemzése szerint a kisvállalkozói körben az információellátás, a kapcsolati rendszer kiépítése, a vállalatvezetési és szervezési ismeretek terjesztése a legfontosabb feladat. A kisvállalkozások önmaguk nem tudják szervezni és finanszírozni az exportot, ezért célszerű lehet e körben előzetes szelekciót végrehajtani, s kijelölni a piacképes termékkel vagy szolgáltatással rendelkező egységeket. A piaci szempontból kevésbé perspektivikus kisvállalkozásokat ezentúl is adó- és kamatkedvezménnyel célszerű támogatni. A középvállalati körben két fejlesztési irányt tartanak támogatandónak a kutatók: az egyik a beszállítói kapcsolatok szélesítése, a másik az exportpiacok bővítése - a beszállítói szerepkör ugyanis önmagában eléggé sebezhető és alacsony jövedelmezőségű. Véleményük szerint az inkubáció és az ipari parkok beváltották az előzetes reményeket, ezért célszerű szorgalmazni ezek bővítését és erősítését. Magyarországon a vállalkozások száma 1996-1999 között 60 ezerrel gyarapodott, ezen belül a nagyvállalatoké némileg csökkent, a többi kategóriába tartozó cégeké nőtt. A magyarországi vállalkozások mintegy 90 százaléka szerény tőkeerővel rendelkező mikrovállalkozás. A mérlegbeszámolók adatai szerint a veszteséges mikrovállalkozások zöme azokban a régiókban található, ahol a nagyvállalatok súlya és eredményessége a legnagyobb. A kis- és középvállalkozásoknál a területi különbségek mérsékeltebbek, bár kimutatható, hogy e vállalatcsoport tagjai is a kevésbé fejlett régiókban tudnak jobb eredményt elérni. A külföldi tulajdonú kkv-k többsége - az export- és termelésbővítés érdekében - várhatóan növeli dolgozói létszámát, a hazai tulajdonúaknál viszont stagnál az állomány. A vállalkozások többségénél a bruttó keresetek várhatóan 5-15 százalék között emelkednek 2001-ben, az átlagos reálkereset így várhatóan csekély mértékben emelkedik. A cégvezetők a beruházások növekedését a tavalyival azonos szinten várják 2001-ben. A kisvállalkozások körében erős a költségcsökkentési szándék, ugyanis a cégek rövid és középtávú beruházási lehetőségeit alapvetően a finanszírozási forrás hiánya korlátozza. A tőkehiány elsősorban a hazai tulajdonú cégeket nyomasztja. Domokos László