Lapunk a Fejér megyei Csákvár önkormányzatától megtudta, hogy az Airport Projects Hungary Kft. néhány nappal ezelőtt levélben közölte, július 31-i hatállyal bizonytalan ideig felfüggesztik a helyi repülőtér-építési programot. Ezzel együtt a cég bezárja helyi irodáját is. A már első ütemében mintegy 40 milliárd forintos beruházás meghiúsulásában a finanszírozási gondok mellett közrejátszott, hogy az ingatlanfejlesztéshez szükséges mintegy 260 hektáros, jelenleg állami tulajdonban lévő területet a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósága védetté nyilváníttatja (NAPI Gazdaság, 2002. május 14., 1--5. oldal). Tovább csökkentette a csákvári légibázis megvalósításának esélyeit, hogy időközben zöld utat kapott az innen alig néhány kilométerre lévő börgöndi repülőtér fejlesztése, ahol az angol Wiggins Group 15 milliárd forint értékű beruházás megvalósítására készül. Mi több, a nyártól már folyamatosan fogad gépeket az ugyancsak közelinek számító szentkirályszabadjai repülőtér is. Az Airport Projects levélben azt is közölte a helyhatósággal, hogy a kormányzati szervek hivatalosan nem ellenezték, de nem is támogatták a program megvalósítását, ugyanakkor az jelentős lakossági ellenállásba ütközött. A csákvári beruházást tavaly decemberben egy lakossági fórumon jelentette be Orsos Österreicher Tamás, az Airport Projects ügyvezető igazgatója. Többek között elmondta, az ország második legnagyobb légikikötője terveik szerint 1 millió utas és napi 50 ezer tonna áru továbbítására lesz alkalmas. Ezt követően januárban a helyhatóság a Kincstári Vagyoni Igazgatóságtól (KVI) azt kérte, hogy a beruházás megvalósításához szükséges 260 hektáros terület ingyen kerüljön a település birtokába. Nem sokkal később a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósága a teljes terület védetté nyilvánítását kezdeményezte. K. Zs.