Budapesten még az első világháború előtt létrehozták a grazi Puch-művek leányvállalatát, amit Martin Puch, a grazi cégalapító, Johann Puch testvére vezetett. Martin később is Magyarországon maradt, azután a fia is beszállt a cégbe. 1932-ben megszületett az unoka, Janci Puch, akit később a Puch család magyar kapcsolatának tituláltak. Előbb azonban jött a második világháború, a magyar Puch-művek német tulajdonná vált, utána elkobozták az oroszok, majd átadták Magyarországnak.
Ma - mondja Janci Puch - örül, hogy akkor nem vándorolt ki az USA-ba. A menekülés után viszonylag gyorsan megtelepedett a grazi Puch-műveknél. A mérnök, akit Magyarországon meggátoltak abban, hogy egyetemet végezzen, a Puch-műveknél hamarosan az ügyfélszolgálat vezetője lett. Janci Puch azonban nehezen tudott kijönni a Steyr-Daimler-Puch új vezetőségével. Néhány év után a hirtenbergi Kromag elnökeként kivált a konszernből. Több mint ötvenévesen függetlenítette magát. 1992-ig barterkereskedelemmel foglalkozott, aztán két évig a kerékpár-kereskedelemben tevékenykedett.
Amikor a régi barát Thalinger család kereskedelmi igazgatót keresett új magyarországi cége élére, Janci Puchra esett a választásuk, aki azóta is betölti ezt a munkakört.
A. J.
**** KERETBEN ****
Kronológia
1899: megalakul a "Johann Puch - Első Stájerországi Kerékpárgyártó Részvénytársaság" Grazban, amely a későbbi Puch-művek magja.
1906: ipari módszerrel készült autó előállítása a Puchnál.
1923: leállítják az autógyártást (rövid kivétel: 1928).
1928: a Puch-műveket összevonják a bécsi Neustadtban lévő Austro-Daimlerrel "Austro-Daimler-Puchwerke AG" néven.
1934: fúzió a "Steyr-Werke AG"-vel "Steyr-Daimler-Puch AG" néven.
1942/43: megépül Grazban az SDP-Werk Thondorf.
1957: ismét autógyártás, a márka neve Puch 500.
1964: az SDP-nek 5 ezer alkalmazottja van, 80 országba exportálnak.
1986: megalakul az "SDP Fahrzeugtechnik GmbH".
1989: Grazban leállítják a kerékpárgyártást.
1998: eladják az SDP AG-t a Magnának.
Legolvasottabb
Látványos fotók: így áll most az M1-es autópálya újjáépítése
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Napirendre került: tarthatatlan a 28 500 forintos minimálnyugdíj, ennyiből nem lehet megélni
Az idősek nem kérnek a nyugdíjadóból, de az árrésstopnak örülnek
Az államtitkár lenyűgöző számokat közölt: már 30 ezren kértek Otthon Startos hitelt
Újraírták a magyar rákstatisztikát, de még mindig szörnyen rosszak az adatok
Civic Type R vs Clio RS: Melyik a jobb?
Két nagyon hasonló autó, de mégis különböznek.