Tadashi Yanai, a Fast Retailing ruhaipari cég alapítója korábban azt nyilatkozta, hogy vállalata nem távozik Oroszországból, mert „a ruhák a mindennapi élet nélkülözhetetlen részei”, és „az oroszoknak is joguk van élni”. Felajánlott viszont 10 millió dollár adományt az ENSZ menekültügyi főbiztosának az ukrajnai háború elől menekülők megsegítésére. Ez azonban nem bizonyult elégnek, és több közösségi média-felhasználó a #BoycottUNIQLO hashtaggel kezdett posztolni, hogy kifejezze elégedetlenségét a cég Oroszországban maradása miatt. Ukrajna tokiói nagykövete is kritizálta a vállalatot Twitteren. Szergij Korszunszki szerint az Oroszországból kivonulás „nem veszteség, hanem befektetés”.

Yanai egyébként korábban sem volt hajlandó állást foglalni politikai kérdésekben, tavaly például azért került kritikák kereszttüzébe, mert kiderült, hogy Kína Hszincsiang régiójából származó gyapotot használtak ruhagyártáshoz, és az Egyesült Államok emiatt megakadályozta a termékek beszállítását az országba.

A cégvezető szerint azonban ez politikai kérdés volt, és biztosította arról a vásárlókat, hogy a cége figyelemmel kíséri az összes gyárát, hogy ne kerüljön sor az emberi jogok megsértésére, és továbbra is együttműködnek az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságával.

Eközben újabb céggel bővült az Oroszországot elhagyó vállalatok listája. A Heineken húszéves működésének vet véget Oroszországban azzal, hogy nem gyártja és értékesíti termékeit az államban, miután korábban már döntöttek arról, hogy nem vállalnak ott új beruházásokat.

Az Ukrajnával kapcsolatos fejleményeket ezen a linken követheti.