Az Európai Bizottság nyomozói a következő hetekben ellenőrizni fogják a kínai autógyártókat, hogy kell-e büntetővámokat kivetni az európai elektromos járműgyártók védelmére – közölte a folyamatban részt vevő három személy a Reuters érdeklődésére.

A kínai gyártású járművek részesedése az Európai Unió elektromos járművek piacán 8 százalékra emelkedett, és 2025-ben elérheti a 15 százalékot, és ezek az elektromos járművek általában 20 százalékkal olcsóbban kelnek el, mint az EU-ban gyártott modellek.

Az ellenőrök felkeresik a BYD-t , a Geely-t és a SAIC-ot, a Reuters forrásainak egyike ugyanakkor azt mondta, hogy a nyomozók nem ellenőrzik majd a Kínában gyártott nem kínai márkákat, mint például a Tesla, a Renault vagy a BMW.

Az októberben indult és a tervek szerint 13 hónapig tartó vizsgálat azt próbálja meghatározni, hogy az olcsóbb, kínai gyártású elektromos járművek méltánytalanul részesülnek-e az állami támogatásokból. A Kína által protekcionistának nevezett vizsgálat fokozta a feszültséget Peking és az EU között.

Az Európai Bizottság, a kínai kereskedelmi minisztérium, a BYD és a SAIC nem válaszolt azonnal a megjegyzésekre vonatkozó megkeresésekre. A Geely nem kívánt nyilatkozni, de hivatkozott októberi nyilatkozatára, miszerint a vállalat minden törvényt betartott, és támogatja a tisztességes piaci versenyt világszerte.

 

Átalakul a világrend: a kínai autó az új Volkswagen?

Az előrejelzések szerint a következő öt-tíz évben alapvetően a kínaiak diktálhatják a tempót az iparágban, amelyben jelentős szerephez jut Magyarország is.

Az egyik forrás szerint a nyomozók megérkeztek Kínába, míg egy másik forrás szerint a látogatásokat ebben a hónapban és februárban tervezik – írta meg a Reuters.

Az Európai Bizottság dokumentumai szerint a vizsgálat „kezdeményezési szakaszban” van, az ellenőrző látogatások április 11-ig esedékesek.

 

Sosem hittük volna: megelőzték a Teslát, nem is akárki

Olyan gyorsan növeli termelését és eladásait a kínai BYD, hogy beérte a Teslát. Az elektromos autó egyszerű szerkezet, minden az akkumulátoron múlik, és mint kiderült, már 20 éve Nokia telefonjaink is részben a kínai gyártó akkumulátoraival működtek.

A Reuters megjegyzi, hogy a kínai elektromos járműgyártók – a piacvezető BYD-től a kisebb riválisokig, az Xpeng-ig és a Nio- ig – fokozzák erőfeszítéseiket a tengerentúli terjeszkedésre, ahogy a hazai verseny erősödik. Többségük prioritásként kezeli az európai értékesítést.

A becslések szerint Kína tavaly megelőzte Japánt a világ legnagyobb autóexportőreként, és 5,26 millió járművet szállított, körülbelül 102 milliárd dollár értékben – közölte a héten egy kínai autóipari szövetség.

Újabb üzletet kötött a magyarokkal a kínai BYD autógyártó

Stratégiai megállapodást kötött a Schiller Autó Család Zrt.-vel a BYD, ezzel tovább erősíti jelenlétét a magyar piacon a kínai autógyártó.