Jelentős átrendeződés zajlik a globális autópiacon, amely nagyrészt az egyre erősebb és egyre masszívabban terjeszkedő kínai szereplőknek köszönhető.

Nem újdonság, hogy jelentős a politikai akarat a fenntarthatóság jegyében a dízeles és a benzines járművek kivezetése érdekében, hogy az elektromos autók lépjenek a helyükbe. Ennek egyik ékes példája az uniós döntés, miszerint 2035-től elvileg már nem lehet belső égésű autókat forgalmazni.

Pekingnek több sem kellett, meglátva az autóipar átalakulásában a lehetőséget, stratégiai szerepet tulajdonított az elektromos autó ágazatnak, és jelentős forrásokat megmozgatva kezdte el támogatni a hazai gyártás és forgalmazás fellendítését. Ennek eredményei pedig mára egyre látványosabbak.

A Portfolio által idézett adatok szerint 2023 első felében a tíz legnagyobb állami támogatásban részesülő kínai cég közül öt elektromos autót vagy akkumulátort gyártó vállalat volt. A toplista első helyezettjét a magyaroknak nem kell bemutatni: azt a Debrecenben gyárat építő CATL vezeti, amely 2,85 milliárd jüan állami támogatást kapott hat hónap alatt, ami közel háromszoros növekedés az előző évhez képest. A Szeged vonatkozásában megismert BYD is szerepel a listán, akárcsak a SAIC és az EVE Energy.

Ezek után nem csoda, hogy a kínai gyártók dominanciája ugrásszerűen megnőtt az utóbbi időben. Az előrejelzések már odáig merészkednek, hogy már az idén minden második autó helyi gyártmány lehet Kínában. Összehasonlításképp: ez az arány még csak 36,1 százalék volt 2019-ben. Sőt, a BYD már a nyáron megelőzte a Volkswagent Kína legkelendőbb autómárkájaként.

Kína globálisan is meghódítja az autópiacot

Eközben Kína globális autópiaci terjeszkedése is megállíthatatlannak tűnik: a lap megjegyzi, hogy a 2019-es hatodik helyről Kína az idei első negyedévben az első helyre ugrott, megelőzve Németországot és a Japánt, mint a világ legnagyobb járműexportőre. A globális piacokon szinte mindenütt nő a kínai autók aránya, Közel-Kelettől kezdve Eurázsián át, egészen Európáig és Afrikáig.

A kínai márkák, amelyek például kaphatók az európai piacon:

  • Aiways;
  • BYD;
  • Nio;
  • Ora;
  • Xpeng.

Ugyanakkor ennyire nem eszik forrón a kásán, ugyanis Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szeptember 13-i beszédében kijelentette, hogy Brüsszel vizsgálatot indít a Kínából származó elektromos meghajtású járművek ügyében. Kijelentette: a globális piacokat most elárasztják az olcsó kínai elektromos autók, és árukat hatalmas állami támogatások tartják mesterségesen alacsonyan, ami torzítja a piacunkat.

A vizsgálat végére egyelőre várni kell, ami viszont tény, hogy mindez a kínai gyártók ambiciózus európai terjeszkedését a mellékelt ábra szerint egyáltalán nem akasztja meg:

  • az tavaly augusztusban derült ki, hogy a CATL Magyarország történetének legnagyobb magánberuházását hozza Debrecenbe.
  • arról pedig most karácsony előtt érkezett karácsony a hivatalos bejelentés, hogy Szegeden épít autógyárat a BYD.

Autóváros lesz Szegedből, filippínó „autószerelőkkel"

Újabb részletek derültek ki a kínai BYD beruházásról, amelyet a világ egyik vezető elektromos autógyártója tervez Szegedre. Bővebben --->