Az elektromobilitás új korszaka jön; de miért most kell lépniük a magyar autóipari szereplőknek? – írta közleményében csütörtökön az EY. A tanácsadó cég modellje alapján

2034-re a tisztán elektromos jármű értékesítések részaránya meghaladhatja az 50 százalékot a három legnagyobb piacon, miközben a hibridek és a plug-in hibridek 2036-ig 30 százalék feletti piaci súlyt szerezhetnek. 

Kína: teljes gőzzel előre

Kifejtették: az EY globális modellje szerint Kínában 2033-ra a tisztán elektromos autók aránya a könnyűjármű-értékesítések több mint felét adhatja. A villanyautók, a hibridek és plug-in hibridek együttes piaci részesedése már 2025-ben elérheti az 50 százalékot, majd 2034 után ez az arány akár 90 százalék fölé is emelkedhet. A növekedést a stabil iparpolitika, az érett beszállítói ökoszisztéma és az árverseny hajtja. 

Kína példát mutat abban, hogyan teremthető meg egyszerre a kapacitás, a technológiai készség és az elérhető ár. Az európai és amerikai piacoknak is tanulság, hogy a teljes értéklánc fejlesztése – a cellagyártástól a szoftveres kompetenciákig – stratégiai versenyelőnyt ad 

– nyilatkozta Szűcs Tamás, az EY adópartnere, autóipari szolgáltatásokért felelős vezetője.  

Az ország eredményeit a globális trendek is alátámasztják: a Nemzetközi Energiaügynökség szerint 2024-ben világszerte több mint 17 millió elektromos autó kelt el, a növekedés döntően Kína teljesítményének volt köszönhető. 

Európa: átmeneti lassítás, majd fellendülés

Európában 2025–2027 között a visszafogottabb ösztönző-rendszer, a makrogazdasági környezet és az enyhülő kibocsátási szankciók átmenetileg fékezhetik az elektromos autók térnyerését; ugyanakkor a szigorúbb CO₂-limit és a megfizethetőbb modellek érkezése várhatóan 2028-tól fordulatot hoz. Az EY előrejelzése szerint ezek a járművek 2032-re elérhetik az 50 százalék feletti piaci részesedést – jelezték. 

Európában a következő két év az újrakalibrálásról szól: a kínálat racionalizálásáról, a költségszint tartós csökkentéséről és a vásárlói bizalom visszaépítéséről. A hibridek szerepe – mint megfizethető, kompromisszumos megoldás – felértékelődik, de a piac a szigorodó flottakibocsátási célok miatt egyértelműen a tisztán elektromos felé fog visszatérni

– hangsúlyozta Szűcs Tamás. 

Egyesült Államok: lassuló pálya

Az EY elemzésében az áll: rövid távon ugyan egyszeri keresleti „csúcsot” vár az USA-ban adott adókedvezmények lejárata előtti vásárlások miatt. Hosszabb távon azonban az ösztönzők kifutása, a vámok és a töltőinfrastruktúra hiányosságai miatt az államokban a korábbi előrejelzéshez képest csak később érheti el az 50 százalékot a tisztán elektromos autók aránya – a jelenlegi prognózis 2039-et jelöl meg.  

Híd a tisztán elektromos jövő felé: a hibridek tartós szerepe

Az EY szerint 2036-ig a hibridek és plug-in hibridek együttes súlya tartósan 30 százalék felett maradhat a három nagy piacon; ez segít áthidalni az árérzékenységet, a töltési infrastruktúra heterogenitását és azt, hogy lassan változnak a fogyasztói szokások. 

„A következő évtized első felében az autóipar egy átmeneti korszakot él: a hibrid portfólió nem visszalépés, hanem kockázatkezelés. A cél közben nem változik: a tisztán elektromos autók tömeges elérhetővé tétele”

– fogalmazott Szűcs Tamás.  

A szakértő hozzátette, hogy azok a Magyarországon működő gyártók és beszállítók, akik ma képesek racionalizálni, a következő ciklusban piaci részesedést nyernek. Egy független tanácsadó ebben a folyamatban nemcsak iránytű lehet a szabályozás, a vámok és a különböző ösztönzők útvesztőjében, hanem katalizátor is abban, hogy gyorsabban, kevesebb kockázattal és nagyobb helyi hozzáadott értékkel tudjanak haladni a vállalatok – olvasható a közleményben.

A magyarok kimondták: ezért bukhatnak el itthon az elektromos autók

Az Európai Unió 2035-től kizárólag szén-dioxid-mentes üzemanyaggal működő autók gyártását engedélyezné, ám egy friss hazai kutatás szerint a magyar autósok többsége még mindig inkább a hagyományos belső égésű motorokhoz ragaszkodik. Bővebben >>>