A jogbiztonság és a piaci kereslet hiánya, valamint az autóipari beruházások kifutása miatt visszaeső üzleti befektetéseket ugyanis aligha tudja ellentételezni az EU-támogatások gyorsított kifizetése. Valószínű a fogyasztás újabb félszázalékos visszaesése is.
A minimálbérek reálértéke ugyan 1 százalék körül emelkedhet, a munkavállalók egészénél azonban − a GKI által prognosztizált 4,5 százalékos infláció esetén − sem a cégek, sem a költségvetés helyzete nem tesz lehetővé ilyen emelést. Ráadásul a kutatók szerint az idei infláció mértéke nagyon bizonytalan. A mesterséges rezsicsökkentés folytatása ennél is lejjebb viheti az ütemet, ezt ellensúlyozhatja azonban, ha a szolgáltató cégek képesek a továbbhárításra vagy − költségvetési okokból − újabb adóemelések lesznek, esetleg időjárási okokból elszállnak az élelmiszerárak.
A prognózis szerint a külső egyensúly kedvezően alakul, a külkereskedelmi aktívum és a beáramló EU-támogatások növekedésének egyenlegjavító hatását azonban meghaladja a jövedelemkiáramlás negatív hatása. A magyar kormány fő célja a túlzottdeficit-eljárás alóli kikerülés. Ha ez sikerül, az rövid távon javítaná az ország és a forint megítélését, ugyanakkor az év második felében jelentősen növelné egy választási gazdaságpolitika kialakulásának veszélyét.
2012 | 2013 | |
GDP | 98,5 | 100,0 |
Beruházások | 96,0 | 98,0 |
Ipari termelés | 98,5 | 101,0 |
Építés-szerelés | 95,0 | 100,0 |
Kiskereskedelmi forgalom | 98,0 | 99,5 |
Export | 101,0 | 105,0 |
Import | 101,0 | 104,5 |
Külkereskedelmi egyenleg (milliárd euró) | 7,5 | 8,0 |
Euróárfolyam (forint) | 289,4* | 285,0 |
Áht-hiány (pénzforgalmi, milliárd forint) | 607,5* | 800,0 |
Bruttó átlagkereset | 104,5 | 104,0 |
Fogyasztói árindex | 105,7* | 104,5 |
Munkanélküliségi ráta (év végén, százalék) | 10,7 | 10,7 |
*tény | ||
Forrás: GKI |