Az első esetben 500 ezer forint adatvédelmi bírságot szabott ki a NAIH, mégpedig azért, mert egy hatósághoz forduló azt kifogásolta, hogy szöveges üzeneteket kapott a telefonszámára egy olyan hitelkártya tartozással kapcsolatban, amely hozzá nem köthető, hiszen nem ügyfele az adatkezelőnek, azaz a pénzintézetnek - írja blogbejegyzésében a Crosssec Solutions.
A bizonyos sms-ek még augusztusban érkeztek meg a panaszoshoz, aki ezután kérte a pénzintézetet, hogy a telefonszámára ne érkezzen több üzenet, és vizsgálják ki az ügyet. Ezt megtették, szeptember elején így arról tájékoztatták a panaszost, hogy a szükséges lépéseket megtették, ám októberben újabb üzenet érkezett.
Ez már sok volt az érintettnek, aki a NAIH-hoz fordult. A bank védekezése szerint adatpontosító levéllel kereste meg azt az ügyfelét (postai levél útján), akinél a kérelmező telefonszáma volt megadva a banki rendszerben, azonban az ügyfél többszöri felhívás ellenére sem vette fel a kapcsolatot a velük.
Az adatkezelő éppen ezért nem törölte a telefonszámot, mondván az a szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódóan kezelt adat - mely egyben banktitkot képez -, így annak módosítására vagy törlésére csak az adat gazdája jogosult.
A hatóság most úgy döntött, hogy az eljárás tárgyát képző telefonszám adat a kérelmező személyes adatának minősül, így annak tárolása és felhasználása adatkezelés. Márpedig a GDPR miatt az érintett jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő korlátozza az adatkezelést.
A hatóság álláspontja szerint a bank az ügyfelnek küldött levele "megfelelő" volt, ám "nem elegendő" intézkedés. A NAIH szerint - észszerű intézkedést hozva - az adatkezelőnek átmenetileg korlátoznia kell a pontatlan adat kezelését, amit a bank elmulasztott.
A hatóság szerint amikor kétségessé vált, hogy jó telefonszámra küldik-e az üzenetet, a banknak az adatpontosság ellenőrzéséig nem szabadott volna üzenetet küldenie.
Egy tartozás is tud galibát okozni
A másik ügyben egy NAIH-hoz forduló sértett elmondta, hogy a bank engedményezett egy vele szemben fennálló 2011-ben lejárt követelést, és 2018. július 16-án felszólította ennek teljesítésére. A levél kézhezvételét követően az érintett felvette a kapcsolatot az adatkezelővel annak érdekében, hogy tisztázzák az ügyet, mert nem tartotta jogosnak a követelést.
Mindezt emailen tette, melyben azt is kérte, hogy bocsássák rendelkezésére azokat a dokumentumokat, amelyekre a követelésüket alapozzák, illetve tájékoztatást kért a pénzintézet által kezelt személyes adatairól is - olvasható a Crosssec Solutions másik blogbejegyzésében.
A bank ekkor azt kérte, hogy a levélküldő természetes személyazonosító adataival (név, születési idő és hely, anyja neve) azonosítsa magát, hogy eleget tudjon tenni a kérelemnek. Ezt azonban az érintett nem fogadta el, mondván a neve és az ügyszám elegendő az azonosításhoz. Ezután újabb email ment, melyben a dokumentumok postai kézbesítését és az email cím törlését kérte a NAIH-hoz forduló panaszos.
A bank ugyancsak emailben válaszolt, hogy mivel az azonosítás nem volt sikeres, ezért lezárja az ügyet. Az érintett ügyfél ezután postai úton is kérte személyes adatainak törlését. Újabb postai levél volt a válasz, mely szerint a követelést visszavásárolták, a kérelmező személyes adatai törlése iránt intézkednek, de a személyes adatai továbbra is fellelhetők az informatikai rendszerről készített biztonsági másolatokban. A panaszos ezzel nem értett egyet, személyes adatai azonnali törlését kérte, kifogásolta továbbá, hogy az adatkezelő nem tájékoztatta a biztonsági mentések felhasználásáról, annak őrzési idejéről, valamint, hogy az e-mailben történő azonosítás során valamennyi természetes személyazonosító adatának megadását kérte.
A kelleténél több adatot kértek be
A NAIH álláspontja szerint a személyazonosság igazolása és az azonosítás nem azonos fogalmak, ezért az azonosításhoz csak kivételes esetben szükséges mind a négy természetes személyazonosító adat megadása; a legtöbb esetben elegendő a név, és a további három adat közül az egyik, amennyiben az az ügyfél azonosításához feltétlenül szükséges.
A pénzintézet ennek ellenére úgy kérte be mind a négy személyazonosító adatot, hogy abból az egyikkel (születési dátum) a felszólítás idején nem is rendelkezett; így fennállt az adattakarékosság elvének sérülésének veszélye, hiszen olyan adatot kért be (és kezelt volna) azonosítás céljából, melyet nem tudott volna mivel összehasonlítani - olvasható a Crosssec Solutions blogbejegyzésében. Gond volt az is, hogy a bank nem közölte az ügyféllel, hogy panasza kivizsgálását postai levélben is kérheti, és az ilyen formában benyújtott kérelmét további természetes személyazonosító adatok megadásának hiányában is elbírálja, ha az tartalmazza a nevét, az ügyszámot és az aláírását.
A hatóság végül összesen 500 ezer forintnyi bírságot szabott ki ebben az esetben is.
Legolvasottabb
Meghalt Chris Rea
Már kimondhatjuk, egyre biztosabb, itt biztosan lesz hó karácsonykor
Ha ezt meglátja Orbán Viktor! Brüsszel még a karácsonyfát is elvinné a Karmelitából
Megszűnik a Comedy Central és még további kilenc tévécsatorna
Útra keltek a fuvarozók: elesett a pálya a több ezresre bővülő tüntetés miatt, Lázár tárcája továbbra is értetlenül áll
Csendben lekapcsolnak: mobilok ezrei válnak használhatatlanná
Friss V4-es adatsor – Csehország már célértéken belül, Magyarország még küzd
Végre: óriási mennyiségre szerződhet a Mol a horvát Janaffal
A fél ország újratervezett, irdatlan mennyiségben mozdultak meg állampapírpénzek