A magyarországi privátbanki szolgáltatók számára a következő években a fő kihívást az információtechnológiai (it) fejlesztések és a meglévő humán erőforrásaik továbbképzése jelenti - mondta a Napi.hu-nak Karagich István, a magyarországi privátbanki szektor vezető monitoring szolgáltatója, a Blochamps Capital Kft. ügyvezető igazgatója.
Érdemes korszerű it-vel tehermentesíteni a napi ügyfélkezelést
Márpedig a privátbanki piac az it-fejlesztésekben egyelőre nem áll túl jól, néhány szereplőtől eltekintve a többség a hosszú úton egyelőre csak az első lépéseket tette meg - fogalmazott a szakértő. Miközben a piac mára - bel- és külföldön egyaránt - elment a digitális irányba, a digitális platformok alkalmazása itthon még csak gyerekcipőben jár. Márpedig e csatornák - ide tartoznak a weboldalak, a mobil applikációk, a közösségi médiumok, az email és a video chat - alkalmazás többféle alapképességet (tájékoztatás, kapcsolattartás és tranzaktálás) segít. A potenciális ügyfélkör, a HNWI (high net worth individuals) lakosság egyre jobban igényli - többek közt - a valós idejű, 0-24 órás hozzáférést, valamint pénzügyi szakértők könnyebb elérését többek közt azért, mert egyre fiatalabb ügyfélgenerációk jelennek meg.
Egyelőre a privátbankároknak a hasznos munkaidejük mintegy 50-70 százalékát viszi el a napi rutin, az adminisztráció, vagy a kimutatások készítése és csak a maradék jut a minőségi munkára, piaci ismeretek bővítésére, önfejlesztésre vagy az ügyfelekkel való személyes kontaktusra. Emiatt érdemes volna megfordítani ezt az a irányt - véli Karagich. Szavai szerint egy privátbanki ideális világban a jelenleginél hatékonyabb és céltudatosabb ügyfélkezelésre volna szükség.
Ahogy nő ugyanis a szolgáltató hatékonysága, úgy tud majd egy-egy privátbankár mind több időt fordítani egy-egy ügyfélre. Márpedig ez az ügyféllojalitás alapja. Ráadásul továbbra is sok ügyfél szereti felhívni privátbankárját kisebb, akár online is könnyebben elintézhető ügyekben.
Egyre többek kell tudni a privátbankárnak
A privátbanki szolgáltatók a munkatársaik képzése során elmozdultak abba az irányba, hogy egyre személyesebb oktatással készítik fel tanácsadóikat - derült ki a Blochamps Capital által szervezett ötödik Magyar Privátbankári Konferencián. Ehhez azt is érdemes hozzátenni, hogy egy privátbankár megbízhatósága - mint azt a konferencia is megerősítette - az ügyfelek szemében nem csak a képzésen múlik, hanem az is jellemző rá, hogy az átlag feletti a kötődése a munkáltatójához.
Az alacsony kamatkörnyezetben a privátbanki tanácsadók személyes kompetenciái különösen felértékelődnek - hangsúlyozta lapunknak az ügyvezető igazgató. Ez a napi rutin hatékony ellátása mellett például az adózási és a befektetési ügyekben is naprakészséget jelent. A privátbankárok képzése azért is fontos, hogy a szolgáltatón belüli hierarchiában a szeniorátus valódi szakmai feltételei is megteremtődjenek, az ne csupán az ott eltöltött több évből következzen - véli a tanácsadó.
Mindennek amiatt is különös jelentősége lehet, mert a kezelt vagyon borítékolható növekedése és az ezért folytatott éles verseny közben a privátbankárok száma az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is a négyszáz fő körüli szinten stagnál. Karagich szerint a piacon a privátbanki szereplők közötti humán erőforrás mozgásánál is azt tapasztalják, hogy a cégváltások hátterében nem elsősorban az elérhető magasabb fizetés, hanem jellemzően a szakmai kihívások, az új munkáltatóban rejlő növekedési potenciál, illetve a további személyes fejlődés lehetősége áll.
Érdekes látni a változást, a megnőtt érdeklődést egynapos, személyre szabott privátbanki workshopjaink iránt- mondja Karagich. A statikus, frontális, hosszú távú oktatás kora lejárt - erre is reagált a Blochamps, mikor privátbanki képzéseit szituációs játékokkal, értékesítési és pszichológiai helyzetgyakorlatokkal konstruálta meg. Az intenzív együtt gondolkodás, a szektor horizontális és vertikális mélységeinek ismeretbővítése így intenzíven segíti a továbbképzés hatékonyságát. Ez a bank, a privátbankár és az ügyfél érdeke egyszerre.
Újabb vagyonok érkezhetnek a privátbankokhoz
A magyarországi privátbanki szektor dinamikusan bővül az utóbbi csaknem egy évizedben. A Blochamps Capital számításai szerint a 2005-ös 902 milliárd forintról az ágazati szereplők által kezelt vagyon értéke 2011-ben 2511 milliárd forintra nőtt, majd 2012-ben a prémium banki szegmentációnak köszönhetően a privátbanki összvagyon nominálisan is csökkent, értéke 2424 milliárd forint volt, ám 2013 újra igencsak jó év zárult és az összérték elérte a 2750 milliárdot.
A fejlődés a következő években is folytatódhat. Az idei és a 2015-ös újra olyan esztendő lehet, amikor új és jelentős - ráadásul adózott voltuknak köszönhetően vélhetőleg itthon is maradó - vagyonok jelenhetnek meg a privátbanki piacon, évi 300-500 milliárd forint összértékben - mondta Karagich. (A szakember egy korábbi elemzése szerint az utóbbi években érdemben vagyonosodók szűk, 1000 fős nagyságrendű rétege - kevés kivételtől eltekintve - a privátbanki üzletágak beszámolói szerint jellemzően az állammal megbízási viszonyban lévő elithez köthető.) Várakozása, hogy a folyamatot erősíti az öngondoskodás egyre erőteljesebb terjedése, egy új ügyfél-generáció színre lépése, valamint a stabilitás megtakarítás számlának (smsz) köszönhetően különféle, eddig külföldön kezelt pénzek részleges hazajövetele is.
A "felső tízezerbe" Magyarországon 18 ezer ember tartozhat
Ezzel párhuzamosan újra emelkedhet a privátbankok összesített ügyfélszáma. A 2005-ös 21,1 ezerről 2011-ben 44,7 ezer fővel csúcsot döntött ez a létszám (amelyet a megnyitott számlák mennyisége alapján számolnak), majd 2012-ben 43,1 ezerre esett, tavaly pedig a Blochamps Capital adatai szerint az ügyfelek száma 44,4 ezerre nőtt. Ennél azonban jóval kevesebb vagyonosról beszélhetünk - magyarázta a szakértő. A nemzetközi adatok alapján ugyanis Ázsiában egy-egy vagyon gazdájának - legyen az egy magánszemély vagy egy család - átlagosan 4,8 privátbanki számlája van, míg ez a szám Nyugat-Európában 3,2, az USA-ban pedig 2,1 darab. Mivel a magyar adat valahol az utóbbi kettő között lehet, így azt mondhatjuk, hogy jelenleg Magyarországon mintegy 17-18 ezer ügyfél lehet valójában a privátbanki vagyonok mögött - fogalmazott Karagich.
Bár a vagyonkezelési és a befektetési szektorból egyre többen próbálnak belépni a privátbanki szektorba, mégis további koncentráció várható. A Blochamps Capital várakozásai alapján a szolgáltatók száma a következő években 2-3-mal csökkenhet, miközben a vezető hat-hét, 50 milliós belépési limit feletti privátbank súlya továbbra is 75-80 százalék maradhat. Eközben további, egyre nagyobb kihívást jelent majd az ügyfélállomány minőségének tartós javítása. A magas, 50-100 milliós belépési szintet meghatározó legnagyobb banki szereplők személye ugyanis évek óta változatlan: az élen álló "hatok" mezőnyét az OTP, az MKB, a Friedrich Wilhelm Raiffeisen (FWR), a CIB, az Erste és a K&H alkotja. Ezek együtt a privátbanki összvagyon mintegy háromnegyedét adják, együttes súlyuk a 2012-es 74,43 százalék után a több kisebb szolgáltató megjelenés ellenére 2013-ban is 74,1 százalékra rúgott.
Helyezés | 2012 | 2013 | ||
Név | Milliárd Ft | Név | Milliárd Ft | |
1. | OTP | 740 | OTP | 860 |
2. | MKB | 267 | FWR | 287 |
3. | FWR | 266 | MKB | 267 |
4. | CIB | 205 | Erste | 240 |
5. | Erste | 200 | CIB | 206 |
6. | Citi | 173 | Citi | 205 |
7. | BB | 130 | BB | 150 |
8. | K&H | 130 | K&H | 130 |
9. | Unicredit | 97 | Unicredit | 110 |
10. | Gutmann | 68 | Concorde | 90 |
Forrás: Blochamps Capital |
A nemzetközi privátbanki szakma nem véletlenül becsüli a legtöbbre egy ügyfélre jutó kezelt vagyon statisztikát, ez amolyan lakmuszpapír, egyszerre enged vélelmezni az adott üzletág tőkevonzó képességére, ügyfelek felőli bizalmára, szolgáltatási színvonalára és befektetési hatékonyságára - emelte ki Karagich.
Itthon mindkét évben a dobogón ugyanaz volt a sorrend: az élen a Gutmann áll 469, illetve 500 millió forinttal, a második helyre a Concorde került 167, illetve 209 millió forinttal, míg a harmadikra az MKB 142, illetve 184 millióval. A magyar piacon mindezek egyidejű gyakorlására inkább a kisebb szolgáltatóknak van rugalmasabb tere, épp ezért különösen elismerendő az MKB évek óta stabil helye ebben az élbolyban, ami nyilván a bank új - állami - tulajdonosa számára is vonzó erény - fogalmazott a tanácsadó.