A NAPI Gazdaság cikke A Volánbusz Rt.-t az üzemanyagárak vártnál nagyobb mértékű növekedése rendkívül érzékenyen érinti – mondta a NAPI Gazdaságnak a cég illetékese. Az idei üzleti tervben – az inflációs várakozásokhoz igazodva – éves szinten 4,5 százalékos emelkedést vettek figyelembe. Az év eddig eltelt időszakában a növekedés már megközelíti a 10 százalékot, ami több száz millió forint többletköltséget okoz, s ezt a társaság már nem tudja kigazdálkodni. A gazdasági tárca az év elején 4,5 százalékos viteldíjemelésről határozott, holott a Volán-társaságok 2004-ben 7,3 százalékos áremelést tartottak volna indokoltnak a szakma költségkosarában bekövetkezett áremelkedések kompenzálására. Tekintettel a különbségre, az ármegállapító rendelet megjelenését követően a cégek már jelezték az évközi áremelés szükségességét. Az árhatósági intézkedésekre azonban ez idáig nem került sor – jegyezte meg a Volánbusz illetékese. Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője a NAPI Gazdaságnak elmondta, hogy egyelőre nincs napirenden a Volán-társaságok viteldíjának emelése. A Volánbusz az árbevétel–költség viszonyok kedvezőtlen alakulása miatt a tevékenységének racionalizálására kényszerül. Az üzleti tervbe a menetrend szerinti forgalomban éves szinten 3,2 százalékos csökkentést állítottak be, további megtakarításra kevés az esély. A Budapesti Közlekedési (BKV) Rt.-t is érinti az üzemanyagárak emelkedése, de némileg tompítva. A cég ugyanis négyéves keretmegállapodás alapján szerzi be az üzemanyagot a Moltól és az OMV-től. A két cég a félévente lebonyolított közbeszerzési pályázaton versenyez egymással a szállítás jogáért, s amennyiben emelkedik az üzemanyag ára, a BKV annak függvényében kap kedvezményt a szállítótól. A BKV üzemanyag-beszerzésre vonatkozó legközelebbi közbeszerzési pályázata július 20-a után várható. A jövő hónapban egyébként – a januári 10 százalék után – újabb 5 százalékkal emelkednek Budapesten a tömegközlekedési tarifák a fővárosi közgyűlés tavalyi rendeletének megfelelően. Így a vonaljegy 160-ról 170 forintra, az összvonalas havibérlet 5950-ről 6250 forintra, a tanuló- és nyugdíjasbérlet pedig 2250-ről 2360 forintra drágul. A BKV tarifái tavaly ugyanígy, két lépcsőben emelkedtek, s így összességében 12 százalék körüli volt az áremelés éves hatása – írta az MTI-re hivatkozva a FigyelőNet. Az olaj folyamatos drágulása kihat a MÁV Rt. üzemanyagköltségeire is. Az olaj ármozgása az év első három hónapjában az árkedvezményekkel együtt 80,076 millió forintnyi megtakarítást, míg a második negyedévben 80,020 millió forintos többletköltséget okozott, vagyis összességében az első félév még így is minimális – 56 ezer forintos – megtakarítást hozott a gázolaj beszerzésben – tudtuk meg a vasúttársaságtól. A MÁV a „Beszerzés Expressz” keretében írta ki a vontató- és vontatott járművek üzemeltetéséhez szükséges tárgyalásos közbeszerzési eljárást, amelynek eredménye az lett, hogy a gázolajat négy évre kötött szerződés keretében a Mol biztosítja a vasúttársaságnak. A közbeszerzési eljárás során kötött gázolaj-szállítási szerződés előnye a fix árkedvezményen felüli úgynevezett rabatt kedvezmény, a fizetési teljesítéshez kötött pénzügyi kedvezmény.