Minden más tekintetben komoly "batyut" vesz át a ma a kormányfői posztot várhatóan elnyerő Bajnai Gordon. A legsúlyosabb örökséget az elszabadult államadósság jelentheti, igaz, itt trendforduló várható, amennyiben néhány éves csúszással az adósság is követheti majd a csökkenő deficitet. A másik komoly próbatétel a reálgazdaságban várhat Bajnaira: az aktív munkaerő-állomány növelésénél Gyurcsány és kormánya nem tudott érdemi előrelépést tenni, miközben a munkanélküliség tartósan növekvő pályára állt, és ez a trend várhatóan csak súlyosbodik. Ez már részben a GDP visszaesésére vezethető vissza, ami az idén akár 6 százalék is lehet. Az infláció ezzel párhuzamosan várható visszaesése ugyanakkor már Bajnai "számláján" jelenik majd meg, mint jóváírás. Az "abszolút" versenyszámban tehát a Gyurcsány-kormányok átlagos és a makroadatokban is tükröződő teljesítménye elmarad számos elődjétől.
A számok azonban félrevezetők. Erre jó példa a fogyasztó árszínvonal alakulása: a jegybanki függetlenség 2001-es megerősítése óta a kormányzatnak kevés eszköze van a monetáris politika befolyásolására, így az infláció alakulása is elsősorban a monetáris tanács munkáját minősíthetné. Csakhogy a kormány például az áfakulcs változtatásával rövid távon "sokkhatást" mérhet az inflációra, amelynek ellensúlyozásában a monetáris politikának meg van kötve a keze. A bonyodalmakat az is növeli, hogy az MSZP és az SZDSZ hívei éppenséggel munícióként is használhatják azt a tényt, hogy az Orbán-kormány idején - de a hozzájuk közel álló Surányi György vezénylete mellett - esett jelentősen az árindex.
A GDP és a foglalkoztatás esetében nem lehet eltekinteni attól a ténytől, hogy kis nyitott gazdaságként Magyarország jelentős mértékben kiszolgáltatott a nemzetközi pénzügyi és reálgazdasági folyamatoknak. Az exportvezérelt növekedési modellben a belföldi termelés is elsősorban a külföldi konjunktúrától függ: a válság, illetve a fellendülés idején "mért" adatok csak korlátozottan vethetők össze. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy számos makrogazdasági intézkedés eredménye csak jelentős csúszással fejti ki gazdasági hatását, akkor már kifejezetten szkepszissel érdemes az összehasonlító táblázatot böngészni. Az Orbán-kormány 2002-ben már egy lassuló gazdaságot adott át a Medgyessy-kabinetnek, amely pedig egy csak további eladósodásból finanszírozható költségvetési kötelezettséggyűjteményt hagyományozott utódjára. Történeti összevetésben pozitív fényben tűnhet fel az is, ami nem a Gyurcsány-kormány érdeme: az infláció évtizedes távlatban alacsony ugyan, de ennek szinten tartása nem azonos teljesítmény a korábbi időszakok csökkentésével, miközben a nemzetközi dekonjunktúra ellenére sem felejthető, hogy a szakértői becslésekből kirajzolódó potenciális növekedési ütem visszaesése a gazdaságpolitika hiányosságaira figyelmeztet.
Legolvasottabb
Perceken múlt az újabb merénylet? Jelöletlen rendőrautók gázolták el a Bondi Beachre tartó férfiakat – Videó
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt
Vége a jó időknek? Látványosan esik az állampapírok hozama
Titkolt fegyverüzlet: a kormány gyakorlatilag ajándékba adott 66 harckocsit Szerbiának
Megvan a NASA legújabb vezetője, el sem hiszi, honnan jött
Orosz egyenruhások lépték át illegálisan a NATO határát, az észtek tombolnak, „lelőnék őket”
Hamarosan kiderül, ki a szerbek titokzatos megmentője
Felújítás helyett zárva tartás: kormánytilalom a Gellért és a Rác fürdőn
Óriási zuhanás a kutakon, ekkor érdemes tankolni