Váratlan káosz alakult ki a németországi közlekedésben csütörtökön, ahol a mintegy tízezer vasutast érintő, bér- és munkakörülményekről szóló, kollektív tárgyalások röpke egy hét alatt elfajultak a szakszervezet és az állami vasúttársaság képviselői között.
Emiatt szerda este óta országszerte figyelmeztető sztrájkot tartanak a mozdonyvezetők és a diszpécserek. A Deutsche Bahn a dolgozók drasztikus lépésére úgy reagált, hogy lemondta a további kollektív tárgyalásokat, és országszerte rendkívüli menetrendet hirdetett.
Több vonalon szünetel a vonatközlekedés
A szövetségi tulajdonú Deutsche Bahn bejelentése szerint csütörtöktől több, főként az ingázók által használt, távolsági és helyközi vonalon sürgősségi menetrend szerint közlekednek a vonatok, míg egyes németországi régiókban, például Észak-Rajna-Vesztfáliában egyáltalán nincs vasúti forgalom. A sürgősségi menetrend azt jelenti, hogy a ténylegesen tervezett utaknak csak mintegy 20 százalékát tudják teljesíteni.
A távolsági utakra hosszabb, több ülőhellyel rendelkező vonatokat állítottak be, hogy minél több embert tudjanak eljuttatni a célállomásra, az utazásokat azonban nem tudják garantálni. Ezért az állami cég arra kérte az utasokat, hogy a tervezett utazás megkezdése előtt tájékozódjanak online.
Berlin és Brandenburg esetében egyes vonalakon pótlóbuszok közlekednek, amelyek azonban nem tudják teljesen pótolni a kiesett vasúti kapacitást.
A Berliner Zeitung szerint a fővárosban a szokásosnál is terheltebb a metró-, busz- és villamosközlekedés és rendszeresek a késések, miközben csütörtökön rengeteg taxi állt műszakba, és az autópályákon, illetve a főútvonalakon óriási dugók alakultak ki a csúcsforgalomban.
A sztrájkok a nagyvárosi S-Bahn vonalak forgalmát is jelentős mértékben érintik. A hamburgi S-Bahn például vészhelyzetben üzemel, míg nagyrészt leállt a berlini S-Bahn is, míg Stuttgartban és Frankfurtban is súlyosan érintett a forgalom – közölte a Tagesspiegel.
A sztrájk következményei valószínűleg a teherszállításban is messzemenőek lesznek – jelezte a Deutsche Bahn.
Az állami cég hallani sem akar a követelésekről
A Német Mozdonyvezetők Szakszervezetének (GDL) alapvető követelése a munkáltató felé a diszpécserek kollektív szerződésének kiterjesztése mellett a havi 555 eurós béremelés, valamint 3000 eurós inflációs kompenzációs bónusz kifizetése minden munkavállalónak, továbbá a műszakban dolgozó mozdonyvezetők heti munkaidejének 38-ról 35 órára csökkentése.
Utóbbit azonban a Deutsche Bahn eleve elutasítja, mert a túlóráztatás miatt kimerült dolgozók igényét a szakképzett munkaerő hiánya miatt nem lehet megvalósítani.
Az állami vasúttársaságnak nincs elegendő alkalmazottja, és nehezen találnak új munkaerőt, emiatt a kollektív tárgyalási vita mostanra nagyon feszült helyzethez és az országos közlekedésben eddig nem tapasztalt zavarokhoz vezetett.
Martin Seiler, a vasúti cég humán erőforrás igazgatója a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak éles kritikát fogalmazott meg a szakszervezet elhamarkodott lépésére, mondván, hogy a sztrájk „teljesen szükségtelen”, mert indokolatlanok a vasutasok elvárásai. Mint jelezte, bekeményítettek az érdekképviselőkkel szemben, mert nem lehet egyszerre tárgyalni és sztrájkolni.
Elszántak a dolgozók, morognak az utasok
Claus Weselsky, a szakszervezet elnöke viszont a Deutsche Bahn vezetőségét látja felelősnek a kialakult helyzetért. Szerinte a feszültséget a társaság eddigi, rossz gazdálkodása alapozta meg, mivel az elmúlt két évben főként káoszt, pontatlan és megbízhatatlan működést kínáltak az utasoknak.
A WDR5 rádióállomásnak elmondta: az egy héttel ezelőtti, első tárgyalás során felajánlott, 11 százalékos béremelés meg sem közelíti az elvárásaikat, ráadásul az állami fél még az egyeztetés lehetőségét is elutasítja a heti munkaidőről. Így pedig nem születhet kompromisszum, ezért döntöttek máris a 20 órás figyelmeztető sztrájk mellett.
Mint jelezte, a munkavállalók fellépése csütörtök estig biztosan kitart, ám mivel a vasúttársaság lemondta a következő, péntekre tervezett tárgyalási fordulót, továbbra is bizonytalan lehet a közlekedés.
A Pro Bahn utasszövetség bírálta, hogy a figyelmeztető sztrájkot a dolgozók képviselői nem jelentették be legalább 48 órával korábban, mivel így az ingázók nem tudtak felkészülni a váratlan káoszra.
Megegyeztek a minimálbérről, december elsejével emelkedhet
A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) ülésén megállapodás született a munkaadók és a munkavállalók között. Jövő héten írhatják alá a megállapodást. Bővebben --->Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Zelenszkij mindent cáfol: azt mondja, már be is vetették az ukrán csodafegyvert

Ezzel sok nyugdíjas szembesül: minden területen kapkodnak utánuk

Kár kerülgetni egy olyan súlyos problémát, ami minden második magyart érint

Már százezer ember néz farkasszemet Vuciccsal

Öldöklő harc indul az egyre szűkösebben mért állami férőhelyekért

Mérgezők lehetnek a dubai csokik, katasztrófa, mit produkáltak az országos teszten

Meggyilkolnák Zelenszkijt - előkerült a legsötétebb terv

Financial Times: Engedett a magyaroknak Brüsszel, csak ne blokkoljanak

Közel száz év után vitte vissza a könyvtári könyvet, hihetetlen összeget kellett volna fizetnie
