A helyszínen óriási éljenzéssel fogadták kedden azt a csapdába esett 41 munkást, akik az elmúlt 17 napot egy Himalája alatti beomlott, épülő autópálya alagútban töltötték. Mialatt a mentőcsapatok a hegységen keresztül fúrtak egy menekülési útvonalat, közben számtalan technikai problémával találták magukat szembe, mielőtt az utolsó néhány métert kézi erővel küzdötték le – számolt be róla a CNN.

A helyszínen készült videofelvételeken látható, amint Pushkar Singh Dhami, Uttarakhand állam miniszterelnöke találkozik a munkásokkal, akik ujjongó jelenetek közepette jöttek ki az alagútból.

Úgy tűnik, mind a 41 munkás egészséges. Követni fogjuk az orvosok tanácsait. Először is megfigyelés alatt tartjuk őket. Bár voltak hordágyak, ők úgy döntöttek, hogy saját maguk kúszva jönnek ki"

– mondta az állam miniszterelnöke egy helyi idő szerint kedd este tartott sajtótájékoztatón, mielőtt köszönetet mondott a munkásoknak, a mérnököknek és a kormányhivataloknak, akik segítettek a mentőakció szervezésében.

A megmentett munkások egyenként 100 ezer indiai rúpia (mintegy 412 ezer forint) értékű csekket kapnak. Arra is meg fogjuk kérni a vállalatot, hogy ez a 41 munkás hazamehessen és 15-20 napra vagy 1 hónapra a családjával lehessen

– fűzte hozzá Uttarakhand állam első embere.

Narendra Modi indiai miniszterelnök közben elérzékenyülve hálálkodott a mentőakcióért a közösségi oldalain: „Mindenki, aki részt vett ebben a küldetésben, csodálatos példát mutatott emberségből és csapatmunkából”.

Szeretném elmondani az alagútban rekedt férfiaknak, hogy bátorságuk és türelmük mindenkit inspirál

– írta az indiai miniszterelnök.

A kimentett munkások november 12-én estek csapdába amikor az alagút egy része, amelynek építésében segédkeztek India északi részén, Uttarakhand államban, beomlott, és elzárta az egyetlen kijáratukat.

A mérnökök először egy fúrót használtak a törmelék áttörésére, de múlt pénteken késő este kénytelenek voltak feladni az erőfeszítéseket, miután a nagy teljesítményű, amerikai gyártmányú gép a csapdába esett emberektől alig néhány méterre elromlott, így a fennmaradt távolságot kézi erővel bontották el.

A mentők ezzel egyidejűleg lefelé is fúrtak az instabil hegyi terepen, hogy a csapdába esett emberekhez eljussanak. Végül azonban az eredeti terv sikeresnek bizonyult.

A 41 kimentett férfi – mindannyian India legszegényebb államaiból származó vendégmunkások – élelmet, vizet és oxigént kaptak egy 53 méteres csövön keresztül, amelyet a törmelékeken keresztül vezettek be a mentők a fúrás befejeztével.

Az alagút összeomlása egyike a közelmúltban történt számos építési katasztrófának, amely címlapokra került Indiában, egy olyan országban, amely gyorsan fejleszti infrastruktúráját, miközben milliárdokat költ közlekedési hálózatának korszerűsítésére.

Szomorú példák

Augusztusban több mint egy tucat munkás vesztette életét, miután az északkeleti Mizoram államban összeomlott egy épülő híd. Júniusban a keleti Bihar államban egy négysávos betonhíd, amelyet a Gangesz folyón építettek, alig több mint egy éven belül másodszor omlott össze, ami kérdéseket vetett fel az építés minőségével kapcsolatban.