A Wizz Air 2025-ben közel 75 millió utasra számít, ami 12 millióval több, mint az előző évben. 

Magyarországon tavaly 6,5 millió utas repült a légitársasággal, idén az utasszám elérheti a 8,5 milliót

– közölte Harangozó Olívia, a vállalat kommunikációs menedzsere.

A társaság jelenleg 800 útvonalat működtet, s közel 200 desztinációt köt össze több mint 50 országban. A menedzser azt is elárulta, hogy flottájuk 232 Airbus gépből áll, amelyek 66 százaléka új, üzemanyag-hatékony neo technológiával van felszerelve. A Wizz Air 33 bázissal rendelkezik 16 országban, köztük egy frissen bejelentett jereváni bázissal, ahol két gép állomásozik. Budapestről egyébként 70 különböző célállomás érhető el.

Arról is tájékoztattak, hogy a légitársasánál hamarosan ünneplik az 55 milliomodik utast, ez a szám pedig várhatóan meredeken nőni fog, hiszen egyre több állomásra repül egyre több gép. A flotta 17 Airbus A321neo gépe többek között Budapestről Reykjavik és Abu-Dzabi közötti útvonalakat is kiszolgál. Spanyolországba, Barcelona és Madrid mellett, már 10 úti célt kínálnak, a legújabb Bilbao. Olaszországba 8 úti cél érhető el az utasok számára, míg az északi úticélok, mint Reykjavik, Stockholm és Gdansk, egyre népszerűbbek, különösen a nyári extrém hőség elől menekülők körében.

A Wizz Air első Airbus A321neo típusú repülőgépe a Liszt Ferenc-repülőtéren 2019. március 7-én
A Wizz Air első Airbus A321neo típusú repülőgépe a Liszt Ferenc-repülőtéren 2019. március 7-én
Kép: MTI, Koszticsák Szilárd

Eddig minden rendben, de jön a nyári akciócsoport

2025 első négy hónapjában a Wizz Air 99,9 százalékos járat-teljesítési mutatót ért el, 

a három órát meghaladó késések mindössze az összes járat 0,4 százalékát érintették ebben az időszakban. 

„Így tudunk teljesíteni, ha minden feltétel optimális, és nincs időjárási probléma. Tehát ezt a minőséget nyújtjuk, ha minden csak rajtunk múlik” – közölte Radó András. Hozzátette, hogy ez a teljesítmény ráadásul annak ellenére valósult meg, hogy spanyolországi áramszünetek és tel-avivi járattörlések is nehezítették a működést. A szakember kiemelte: „Inspiráló volt látni az operációs központot, ahogy hatékonyan reagálnak a helyzetekre.”

A vállalat kommunikációs vezetője arról számolt be, hogy 

a zökkenőmentes nyári működés érdekében a Wizz Air 0-24 órában elérhető nyári akciócsoportot hozott létre, amely járatüzemeltetéssel, ügyfélszolgálattal és kommunikációval foglalkozik. 

A fennakadások és egyéb bonyodalmak elkerülése érdekében pedig az utasokat arra biztatják, hogy közvetlenül a Wizz Air weboldalán vagy applikációján keresztül foglaljanak, hogy minden információ időben eljusson hozzájuk. Erre azért van szükség, mert ha közvetlenül a légitársaságnál foglalnak, akkor a késésekkel, járattörlésekkel, egyéb tudnivalókkal kapcsolatos információkat a cég egyenesen az utasok közvetlen elérhetőségére küldi ki, míg ha utazási irodán keresztül foglalják járataikat, akkor a Wizz Air az utazási irodának küldi meg a részéleteket, hiszen hivatalosan ő a foglaló fél. 

Arra pedig a Wizz Air nem tud garanciát vállalni, hogy egy késéssel kapcsolatos gyors információt, amelyet ebben az esetben az utazási irodának küldtek ki, időben továbbítja az iroda az utasnak.

Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Amelia hívni fog, ha baj van

A Wizz Air működésében a mesterséges intelligencia kulcsszerepet játszik. Az Amelia nevű hang- és chatbot-rendszer krízishelyzetekben proaktívan értesíti az utasokat, egyszerre 100 ezer embert elérve. Ez az innováció drasztikusan csökkenti a válaszidőt a hagyományos módszerekhez képest. Ha az utas nem veszi fel a telefont, akkor Amelia később visszahívja, hiszen mindenképp szeretné közölni felé a sürgős és halaszthatatlan információkat. Radó András elmondta,

ez a technológia a krízishelyzetekben nélkülözhetetlen lesz, hiszen ha ezt a 100 ezer embert humán munkaerővel kellene értesíteni, akkor az a számítások szerint 10 hétig tartana.

A kommunikációs vezető szerint amúgy is próbálnak mindent digitalizálni: online önkiszolgáló ügyfélszolgálatra törekednek, így az appon, weben keresztül tudnak az utasok átfoglalni vagy plusz bőröndöt hozzáadni.

Pilótaképzéssel készülnek a jövőre

A Wizz Air stratégiai döntései közé tartozik az új célállomások folyamatos bővítése, miközben bizonyos piacokról visszavonulnak, ha nem biztosított a kereslet-kínálat egyensúlya. Ilyen volt a debreceni bázis elhagyása, ahol a járatok veszteségesek voltak. 

Radó András elmondta, hogy 

„folyamatos visszajelzéseket kapunk arról, hogy nagy szükség lenne egy müncheni járatra, de olyan drága az ottani repülőtér, hogy nem akarjuk a szükséges felárat kifizettetni az utasokkal.”

Az északi úti célok iránti érdeklődés viszont meghétszereződött az elmúlt két évben, míg a klasszikus déli utazók száma stagnál.

Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

A jövőbeni tervek között szerepel a flotta bővítése: 2028-ra a repülőgépek száma elérheti az 500-at, amihez jelentős munkaerő-toborzás is szükséges. Erre gondolván, a társaság már egy ideje működteti saját képzését, a Wizz Air Pilóta Akadémiát (WAPA), ahol pilótákat és kabinszemélyzetet képeznek ki. A leendő dolgozók számára biztosított konstrukció mentén, a képzés után állást biztosítanak nekik, majd fizetésükből törlesztik a képzés árát.

A Wizz Air elkötelezett a fenntartható működés és a technológiai innováció mellett, miközben folyamatosan bővíti hálózatát. Az új repülőgépek és útvonalak révén a légitársaság célja, hogy még több utazó számára tegye elérhetővé a megfizethető és megbízható légi közlekedést.