Folyamatosan növekszik a mobilitás iránti igény az egész világon. Átlagosan legalább 3 százalékkal fog növekedni a következő években, de egyes területeken még ennél nagyobb mértékű növekedés is várható a következő néhány évtizedben.

A mobilitás növekedése pedig a járműgyártás iránti igény növekedését is eredményezi – mondta Lepsényi István, a MÁV igazgatósági elnöke és a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke a 61. Közgazdász-vándorgyűlésen.

Elmondása szerint a közösségi közlekedés iránti igény a jelenlegi 20 százalékról 25-30 százalékra emelkedhet, a személygépkocsik iránti igény pedig ennyivel kevesebb lesz a következő években. Az autók száma inkább a fejlődő országokban növekedhet, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országok előrejelzései szerint náluk nem lesz nagy elmozdulás a számokban.

Több mint 8 milliárd személygépkocsi van most a világon.

Korszerű, digitális és zöld megoldások felé mozdul az egész világ. A vasút szerepe pedig kiemeltebb lesz az eddiginél, ami jelentős átstrukturálódást eredményezhet a járműösszetételben – hangsúlyozta Lepsényi István.

Jelenleg Magyarországon egy személygépkocsi 15 százalékban van kihasználva. Kiemelte:

Ha átlépünk a megosztásos gazdaság világába, akkor sokkal jobban ki tudjuk majd használni a járműveket.

Ez egyébként azt is eredményezi, hogy kevesebb gépkocsival több igényt lehet majd kielégíteni.

Ki kell venni az emberek kezéből a sofőri szerepet, ha azt akarjuk, hogy ne legyenek balestek. Több vállalatnak, például az amerikai Teslának is van már ilyen technológiája, a jogi szabályozás azonban egyelőre problémás. San Franciscóban már önvezető taxik is szállítják az utasokat, de ott is csak az éjszakai órákban használják egyelőre a technológiát.

Az autóipart két nagy dátum határozza meg a következő évtizedekben:

  1. 2035-re Európában meg kell szüntetni az olyan új járművek kibocsátását, amelyek emissziós értékkel rendelkeznek,
  2. 2050-re el kell érni, hogy az összes jármű emissziómentes legyen, ehhez a korábbi autókat ki kell vonni a forgalomból.

Lepsényi István szerint muszáj teljesíteni ezeket a célókat, máskülönben az „unokáink nem fognak élhető bolygón élni”.

A zöld hidrogén használata szinte kötelező lesz a közlekedésben, ez lehet a 21. század üzemanyaga. Bár rövid idejű tárolásra alkalmas az akkumulátor is, hosszútávon a hidrogén lesz a megoldás.

Az autóipar a magyar gazdaság sztárja

Az autóiparnak kiemelt szerepe van a hazai gazdaságban. A magyar ipari GDP közel 27 százalékát adja a járműgyártás, kapcsolódó területek hozzáadásával ez a szám akár elérheti az 50 százalékot is. Több mint 300 ezer munkahelyet biztosít.

A fejlődés lehetőséget ad:

  • az akkumulátortechnológia potenciál kihasználására;
  • új területek hozzáadott értékének növelésére;
  • a hazai kutatás-fejlesztési képességek kiaknázására, beleértve az önvezető technológiát is;
  • a hidrogéntechnológiai lehetőségek hazai lehetőségeinek bővítésére.

Természetesen veszélyei is vannak a fejlődésnek. A járműgyártás volumene csökkenhet a járműmegosztásra történő átállással, az elektromos hajtás egyszerűbb termékeket hozhat létre, ráadásul csökkenhet a foglalkoztatottság is a gyártási mennyiség csökkenése miatt.