Donald Trump vámintézkedései gyakorlatilag kivégezték az Audi legnépszerűbb SUV modelljének, a Q5-nek az eladásait az Egyesült Államokban.

A pusztítás óriási

Az amerikai elnök tarifái háromszor ütik meg a 45 400 dolláros modellt, összesen 52,5 százalékkal: 25 százalékos vám az importált autókra, szintén 25 százalékos vám a mexikói szállítmányokra, illetve 2,5 százalékos díjat azért, mert nem tartja be azt a szabadkereskedelmi megállapodást, amelyről Trump első ciklusában tárgyalt

– számolt be róla a Bloomberg.

Trump szerdán 90 napra felfüggesztette a legtöbb úgynevezett kölcsönös vámot, de fenntartotta az autóipart megcélzó kereskedelmi intézkedéseket.

A Q5 szép autó, de ha ott készülnek, nem tudják eladni

– mondta a Bloombergnek Ambrose Conroy, az autógyártókkal és beszállítóikkal együttműködő Seraph tanácsadó cég vezérigazgatója.

A Volkswagen azon globális gyártók közé tartozik, amelyek az elmúlt években mexikói gyárakba fektetett be, hogy kihasználják az ország viszonylag alacsony béreit és a több mint 50 országgal, köztük az Egyesült Államokkal kötött szabadkereskedelmi megállapodásokat.

Az Audi San José Chiapa-i gyára lehetővé tette a márka számára, hogy jobban megfeleljen a régió keresletének, és segített ellensúlyozni a csökkenő eladásokat Kínában, ahol a BYD által vezetett helyi gyártók veszik át az irányítást.

Az autógyárak felállítása három-négy évig tart. Trumppal nem tudhatod, milyen lesz a piac három-négy óra múlva

hangsúlyozta a Bloombergnek Matthias Schmidt független németországi autóelemző. 

Az Audi több mint 1 millió Q5-öt gyártott a telephelyen a 2016-os kezdet óta. A közepes méretű SUV messze a legkelendőbb modell az Egyesült Államokban, a márka első negyedévi 42 710 kiszállításának körülbelül egyharmadát tette ki. 

A jármű szimbóluma annak, hogy az autóipari ellátási láncok hogyan váltak globalizálttá. A Q5 motorjainak egy részét Magyarországról szerzik be, a sebességváltókat Németországból szállítják, a többi alkatrészt pedig több tucat helyi beszállítótól.

A Q5-öt ezután összeszerelik, és eljuttatják a vásárlókhoz a világ minden tájára – Európába és az Egyesült Államokba egyaránt, amely a SUV-k legjövedelmezőbb piacai közé tartozik.

Ez a stratégia egészen addig működött, amíg Trump be nem vezette a tarifáit április 3-án.

A megoldások megtalálása kihívást jelent. A Volkswagen olyan márkákkal is rendelkezik, mint a Porsche, a Lamborghini és a felkapott EV Scout. A vállalat a Tennessee állambeli Chattanoogában található üzem bővítését fontolgatja, és más telephelyeket keres az Egyesült Államok délkeleti részén, hogy ellensúlyozza a magasabb vámok kockázatát – jelentette a Bloomberg múlt hónapban.

Egy másik lehetőség lehet a Scout új, 2 milliárd dolláros dél-karolinai Columbia melletti üzemének újragondolása, de a tervek szerint a telephelyen csak 2026 végén kezdik meg a termelést.

A Volkswagen szóvivője szerint az Audi jelenleg számos vámos járművet tart az Egyesült Államok kikötőiben, amíg ki nem deríti, mekkora lesz a számla. A prémium márka még mindig körülbelül két hónapnyi vámmentes járművel rendelkezik az egyesült államokbeli kereskedőinél.

Nem a Q5 az egyetlen gondja az autógyártónak. A Car and Driver által „a szegmens egyik legolcsóbb luxus szubkompakt SUV-jaként” emlegetett Q3-as modell amerikai eladásai 45 százalékkal ugrottak meg tavaly. De a modell Győrben készül, ami azt jelenti, hogy 39 800 dolláros kikiáltási ára is valószínűleg emelkedni fog

hangsúlyozta a nemzetközi üzleti portál.