A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megszüntette eljárását az Auchan és Tesco benzinkútjaival szemben. A hálózatok nem használtak úgynevezett felfaló árat, viszont a többi kútnál túlságosan nagy az árrés a motorbenzinen és a gázolajon.
A NAPI Gazdaság cikke
Nem vizsgálja tovább a GVH a Tesco és az Auchan töltőállomásainak benzinár-alakítását, ugyanis megállapította, egyik kiskereskedelmi lánc sem alkalmaz úgynevezett felfaló árat, annak ellenére sem, hogy mind az Auchan, mind a Tesco jóval a vezető benzinkutak, a vizsgált esetben a Mol, a Shell és az OMV kiskereskedelmi árai alatt kínálták az ESZ 95-ös, 98-as és a dízel üzemanyagot.
Az eljárás ugyan kifejezetten az Auchan és a Tesco töltőállomásaira vonatkozott, mégis a teljes üzemanyagpiacot érintheti, ugyanis közvetve – a vizsgálatból következtetve – kiderült, a hipermarketekhez képest a többi kútnál túlságosan nagy az árrés a motorbenzinen, és a gázolajon. A vizsgálat lényegében megerősítette a European Commission Oil Bulletin (ECOB) weboldalán megjelenített táblázat eredményét, amelyből kiderül: Magyarországon drágábban lehet adó és vámok nélkül számolva – lásd táblázatunkat – üzemanyaghoz jutni, mint például az Egyesült Királyságban vagy Franciaországban. A táblázatból kiderül, hogy Magyarország legalább 5 százalékkal drágább az EU átlagához viszonyítva.
A GVH egyébként egy bejelentés nyomán azt vette górcső alá az Auchan és a Tesco kútjainál, hogy beszerzési ár alatt értékesítik-e a benzint, és ha igen, akkor ez okozhatja-e a kisebb kutak piaci kiszorítását. A versenyhivatal azt állapította meg, hogy „a vizsgált egy Auchan-kút esetében az átlagos nettó árrés tömege valamint annak százalékban kifejezett értéke kevesebb mint fele volt a referencia kutakhoz képest (Mol, Shell, OMV), míg a dízel esetében az eltérés mértéke ennél valamivel nagyobb”. Az árrés az Auchan-kutaknál pozitív maradt, vagyis a fogyasztói ár magasabb volt, mint a beszerzési ár, s ugyanezt állapították meg a Tesco-kutak esetében is.
A GVH azonban a kutak önköltségi és bekerülési árát is vizsgálta, vagyis azt, hogy képesek voltak-e nyereséget termelni a kereskedelmi hálózatoknak és képesek-e fenntartani magukat. A vizsgálat kiderítette, hogy az Auchan-kutak nyereséget ugyan nem termeltek, de nem is működtek veszteségesen – jelenleg két kútja van a kereskedelmi hálózatnak. A Tescónál a GVH vizsgálata szerint a töltőállomások nyereséget is hoztak, igaz, a társaságnak 12 kútja van.
A GVH csak abban az esetben ad a felfaló árra vonatkozó vizsgálatnak további jogalapot, ha a kutak működtetése a jelenlegi fogyasztói árakon nem fedezné az önköltséget. Erről azonban a vállalkozások adatszolgáltatási kötelezettségéből nem lehetett következtetni, jóllehet az Auchan kútjainak bekerülési költsége a jelenlegi árréssel egyelőre nem látszik megtérülni, ugyanakkor újabb kutak felállításával már megoldódhat az egyébként törvénybe nem ütköző probléma.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.