Amint azt a Sophos legfrissebb jelentése részletezi, ezek az alkalmazások mind a Google Playen, mind az Apple App Store-ban megjelentek. Mivel az ingyenes verziók közel nulla funkcionalitással bírnak, a gyanútlan felhasználókat arra kényszerítik, hogy regisztráljanak egy olyan előfizetésre, amely évente több száz dollárba kerülhet.

A csalók mindig is felhasználták, illetve fel fogják használni a legújabb trendeket vagy technológiákat, hogy megtömjék a zsebeiket. A ChatGPT sem kivétel. A mesterséges intelligencia és a chatbotok iránti érdeklődés vitathatatlanul minden eddiginél magasabb, ezért a felhasználók az Apple App Store és a Google Play felületéhez fordulnak, hogy bármit letöltsenek, ami hasonlít a ChatGPT-re.

Bombázzák a felhasználókat

Az ilyen típusú csaló alkalmazások – amit a Sophos „fleeceware”-nek nevezett el – gyakran addig bombázzák hirdetésekkel a felhasználókat, amíg azok regisztrálnak egy előfizetésre. A csalók arra alapoznak, hogy a felhasználók nem fognak figyelni a költségekre vagy egyszerűen elfelejtik, hogy rendelkeznek ezzel az előfizetéssel.

Kifejezetten úgy lettek megtervezve, hogy az ingyenes próbaidőszak lejárta után ne legyen sok hasznuk, így a felhasználók anélkül törölhetik az alkalmazást, hogy észrevennék, még továbbra is fizetniük kell havonta vagy hetente – figyelmeztet a Sophos.

Összesen hat ChatGPT fleeceware alkalmazást vizsgáltak meg, amelyek mindegyikénél azt állították, hogy a ChatGPT algoritmusán alapul, ám jellemző módon a felhasználókkal extra összeget fizetettnek ki máshol ingyenes funkciókért.

Mesterséges értékelések

Általában az alkalmazások ingyenes próbaverziót kínálnak, de a sok hirdetés és korlátozás miatt alig használhatók, amíg nem fizetnek elő rájuk. Ezek az alkalmazások gyakran rosszul vannak megírva és implementálva, ami azt jelenti, hogy az alkalmazások működése gyakran még az után sem ideális, hogy a felhasználók a fizetős verzióra váltanak.

Továbbá, az alkalmazásboltokban mesterségesen javítják az értékeléseiket hamis véleményekkel és állandó kérésekkel a felhasználók irányába, hogy még a használatba vétel vagy az ingyenes próbaidőszak vége előtt értékeljék azt.