A Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari (FÁÜ) Rt. amerikai tulajdonosa csaknem 3,5 milliárd forinttal csökkentette a cég alaptőkéjét - tudta meg a NAPI Gazdaság. A nyáron végrehajtott, magyar viszonylatban jelentősnek mondható tranzakciót a tulajdonos PepsiCo. magyarországi képviseletén nem kívánták kommentálni, mindössze annyit fűztek hozzá, hogy arra „bizonyos pénzügyi okok” miatt került sor. Elemzők szerint a cég az eddigi ráfizetéseit írta le, ugyanis 1998-ban 3,1, majd 1999-ben 2,8 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget szenvedett el. Az üzemi eredménye is negatív előjelű, jelezve, hogy a hazai üdítőital-piacon rendkívül nehéz talpon maradni, s ehhez jelentős invesztíciókra van szükség. (A FÁÜ Rt. mérlegadatai nem szerepelnek az online cégbírósági nyilvántartásban.) A Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari (FÁÜ) Rt. amerikai tulajdonosa csaknem 3,5 milliárd forinttal csökkentette a cég alaptőkéjét - tudta meg a NAPI Gazdaság. A nyáron végrehajtott, magyar viszonylatban jelentősnek mondható tranzakciót a tulajdonos PepsiCo. magyarországi képviseletén nem kívánták kommentálni, mindössze annyit fűztek hozzá, hogy arra „bizonyos pénzügyi okok” miatt került sor. Elemzők szerint a cég az eddigi ráfizetéseit írta le, ugyanis 1998-ban 3,1, majd 1999-ben 2,8 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget szenvedett el. Az üzemi eredménye is negatív előjelű, jelezve, hogy a hazai üdítőital-piacon rendkívül nehéz talpon maradni, s ehhez jelentős invesztíciókra van szükség. (A FÁÜ Rt. mérlegadatai nem szerepelnek az online cégbírósági nyilvántartásban.) Kiss Gáborné, a Magyar Üdítőital Szövetség főtitkára úgy véli, ma egészen más a helyzet, mint öt évvel ezelőtt, amikor a két tengerentúli multinacionális vállalat csapott össze a piacon. Számtalan kis vállalat kezdte meg a működését, és némelyikük jelentős sikert ért el a saját régiójában. Újraéledtek, -élednek a régi üdítőmárkák, amelyek vékony, de fontos szeletet hasítanak ki a piaci tortából. A szövetség főtitkára szerint az is jelzi az ágazat telítettségét, hogy a legnagyobb forgalmú üdítőital-cég, a Coca-Cola Beverages Magyarország korábbi minimális, néhány tízmilliós nyeresége csak mostanra kezd számottevővé válni. A PepsiCo. 1993-ban szerezte meg a FÁÜ-részvényeket az ÁPV Rt.-től. Azóta a cég az amerikai anyavállalat tranzakciói miatt több tulajdonosváltáson esett át, s a jegyzett tőkéje 1995 februárjától 11-szer változott. (A privatizációt követően 750 millióról 2,3 milliárdra, majd folyamatosan félmilliárdos tőkeinjekciókkal egészen 17,1 milliárd forintra növekedett.) Az 1999-es tulajdonosváltást követően, amikor a PepsiCo. brit leányvállalatától közvetlenül az egyesült államokbeli anyavállalathoz, a Pepsi Cola General Bottlers Inc.-hez került, alaptőkéje 17,1 milliárdról 8,5 milliárdra csökkent. (A Pepsi magyarországi szponzorálási tevékenységéről lásd írásunkat a 8. oldalon.) Hőnyi Gyula