Az üzleti életben használt goodwill fogalom a számviteli törvényben „cégérték” néven szerepel. A számviteli szabályok szerint a vállalkozás saját mérlegében nem tüntetheti fel a goodwilljének értékét. A cégérték a működő vállalkozások megvásárlása során manifesztálódik, akkor, amikor a piacon megmérettetett, vagyis a vállalkozás vevője fizetett érte. A vállalkozás vevője a cégérték összegét a saját mérlegében külön soron tüntetheti fel, arra tekintettel, hogy a vállalkozás fölötti irányítási jogot a vállalkozás eszközértékét (a saját tőkét), vagy piaci értékét meghaladó áron szerezte meg. A goodwill tehát csak a vállalkozás kivásárlásakor jelenik meg kívülállók számára, mégpedig nem a goodwillel rendelkező vállalkozás, hanem a vevő mérlegében. A cégérték általában viszonylag hamar eltűnik a mérlegből. A számviteli és adószabályok ugyanis évi 20 százalékos amortizációt tesznek lehetővé a cégérték tekintetében. Ez a szabály ösztönzi a vállalkozás vevőjét, hogy a vételár minél nagyobb részét számolja el goodwillre. Ennek alátámasztására a vállalkozás megvásárlására irányuló szerződésben a felek gyakran megemlékeznek a goodwillről és annak rendkívüli jelentőségéről. A másik ok, amiért a goodwill gyakran szerepel a kivásárlásra irányuló szerződésekben, az, hogy a vevő, aki sokszor egy vagyonnak megfelelő felárat fizet a cégértékre való tekintettel, látni akarja a szerződésben az ezzel kapcsolatos kötelezettségeket és jogi biztosítékokat. Amint azonban arra már utaltunk, a cégérték önmagában jogi szempontból megfoghatatlan, ezért értelmetlen, és nincs is kötőereje az olyan rendelkezéseknek, mint például „az eladó szavatol a cégérték (goodwill) meglétéért”, vagy „kötelezettséget vállal a cégérték átruházásának megtörténtére”. Ehelyett a szerződésben, az adásvétel tárgyának meghatározása keretében, részletesen ismertetni kell azokat az elemeket és tulajdonságokat, amelyek a cégértéket eredményezik, és amelyek meglétéért az eladó szavatol (a szavatosságról még: NAPI Gazdaság, 2002. március 22., 9. oldal). Az eladó a kivásárlási szerződésben természetesen nem szavatolja, hogy a goodwill a vállalkozás átadása után is fennmarad, elvárható azonban a szavatosságvállalás arra nézve, hogy az adásvétel időpontjában a vállalkozás rendelkezett azokkal a tulajdonságokkal, amelyekre tekintettel a vételárat megállapították. Az eladó ezenfelül esetenként azt is vállalja, hogy egy ideig (általában öt évig) az eladott vállalkozás tevékenységi körében tartózkodik a piaci versenytől, vagyis nem folytat ilyen tevékenységet. (Ez utóbbi kötelezettségvállalás érvényességéhez sok esetben engedélyt kell kérni a Gazdasági Versenyhivataltól.) Benke Gábor ügyvéd