A kibertámadások napjainkban széles skálát fednek le, a hamis hívásoktól kezdve az adathalászaton át, a közösségi médiában elkövetett visszaélésekig. A hamis befektetési lehetőségek és a nem banki szolgáltatók nevével való visszaélés is gyakori veszélyforrásoknak tekinthetők, amelyek elsősorban a magánszemélyekre leselkednek.

Hamis befektetési lehetőségek

Részvények, kötvények, ingatlanok, kriptovaluták, ritka fémek, alternatív energia – ezek a legelterjedtebb területek, amelyeken gyanúsan vonzó ajánlatokat, lehetőségeket kínálnak, a gyakran közismert emberek, sportolók, modellek képeit, természetesen tudtukon és beleegyezésükön kívül felhasználó internetes csalók. Az ajánlatokra jellemzőek a gyors megtérülési ígéretek, a befektetés korlátozott idejének, biztonságos kivitelezésének a hangsúlyozása, és alapvetően a szokatlanul előnyösnek tűnő, szenzációhajhász előadásmód. Gyakran élnek olyan retorikai eszközökkel, amelyek azt az illúziót keltik, hogy az ajánlat kizárólagos, egyszeri és csak a megkeresett személynek szól. Ehhez hasonló megkeresések esetén érdemes pénzügyi tanácsot kérni egy független szakértőtől bármilyen tranzakció megkezdése előtt. Az internetes csalók értelemszerűen újra és újra megkeresik a befektetési átverés áldozatait, tehát a már korábban megtévesztett személyek számára fokozottan ajánlott a körültekintés és az óvatosság.

Nem banki szolgáltatók nevével történő visszaélés

Ezen csalástípusnál az elkövetők általában hivatalosnak tűnő adathalász e-mailekkel, hívásokkal vagy sms-ekkel próbálják személyes, vagy bankszámlaadatok megadására, illetve fizetésre, pénz utalására rávenni célpontjaikat. Jellemzően nem bankok és egyéb pénzügyi intézmények, hanem valamely nagy ügyfélkörrel rendelkező szereplő nevében keresik fel az áldozatokat: gyakran fordul elő például a telekommunikációs- vagy kábelszolgáltatók, illetve a futárcégek nevével való visszaélés. A megkeresésekben jellemzően adategyeztetésre, vagy fizetési késedelemre, hátralék befizetésével kapcsolatos felszólításra hivatkozva a bankszámlaadatok megadására, illetve pénz befizetésére szólítják fel a megcélzott ügyfeleket. A hivatalosnak látszó üzenetekben emellett olyan linkeket is elrejthetnek a támadók, amelyek segítségével rosszindulatú szoftvert telepíthetnek az eszközre.

Hogyan előzhető meg a baj?

Mindkét csalástípus esetén kiemelt fontosságú a megelőzés: tekintsük gyanúsnak, ha egy szolgáltató e-mailben, telefonon vagy sms-ben bizalmas információkat, banki adatokat, azonosítókat kér, vagy azonnali fizetésre szólít fel. Érdemes továbbá óvatosan bánni az e-mailben érkező felszólításokban, megkeresésekben elhelyezett hivatkozásokkal is, csakúgy, mint a letöltendő szoftverekkel, alkalmazásokkal, vagy a kéretlen telefonos megkeresésekkel. Ellenőrizzük a szolgáltató hivatalos csatornáin, hogy valóban ők küldték-e a levelet, a felszólítást, és annak tartalma valós-e, ha pedig megbizonyosodunk arról, hogy csalási szándékú megkeresésről van szó, jelentsük ezt a szolgáltató felé!

A www.kiberpajzs.hu weboldalon széles körű információk érhetők el a kibertámadások típusaival kapcsolatban, emellett az oldal részletes útmutatókkal nyújt védelmet a visszaélésekkel, csalásokkal szemben.