A mesterséges intelligencia a jövőben forradalmasíthatja a biztosítási piacot, számtalan előnyt kínálva az ügyfelek számára. Az intelligens technológia nemcsak az ügyfelekkel való hatékony kommunikációt támogathatja és az ügyintézési, kárrendezési folyamatokat gyorsítja fel, hanem alapjaiban alakítja át a biztosítók szerepét. A hagyományos kockázatelemzés és kárrendezés mellett az AI lehetővé teszi számukra, hogy az előrejelzés, a prevenció és az előre gondolkodás terén is vezető szerepet vállaljanak, segítve ezzel ügyfeleiknek kockázataik csökkentésében és veszteségeik elkerülésében.

Emellett az AI alkalmazása előrelépést nyújthat a biztosítási lefedettség bővítésében is, ami annak fényében különösen fontos, hogy a globális szinten nem biztosított gazdasági károk értéke évente körülbelül 2,8 billió dollárra tehető, amely elsősorban a nyugdíj, az egészségügy, a kiberbiztonság és a természeti katasztrófák területén jelentkezik. Ez főleg abból adódik, hogy az emberek nem ismerik a rájuk leselkedő kockázatokat, és nem találják meg a számukra megfelelő biztosításokat. Azáltal azonban, hogy a biztosítótársaságok, mint az Allianz is, az AI segítségével például digitális tanácsadási rendszereket fejlesztenek, amelyek természetes nyelven kommunikálnak, felismerik az egyedi élethelyzeteket, valamint személyre szabott ajánlásokat adnak, a biztosítási termékek elérhetőbbé és megfizethetőbbé válnak mindenki számára.

A mesterséges intelligencia alkalmazási területei az Allianzon belül rendkívül szerteágazóak. Segítséget nyújtanak az ügyfélkommunikáció javításában, a komplexebb kockázatmodellezésben és árazásban, a kárügyintézés felgyorsításában, a csalásfelderítésben, de például AI alapú az az SMS viharjelzés is, amelyet jelenleg több mint 1,9 millió ügyfél bevonásával tesztelnek Németországban. Emellett 2023 óta elérhető az AllianzGPT, amely Generative Pre-trained Transformers (GPTs) technológiára épül, és ma már több mint 60 ezer felhasználót – beleértve a biztosítótársaság magyar munkavállóit – támogat etikus, szabályozott környezetben.

Az AI alkalmazásának valódi célja nem az emberi munka kiváltása, hanem annak hatékony támogatása, minőségének javítása. Gyorsabb és pontosabb szolgáltatást tesz lehetővé, legyen szó ügyfélszolgálatról, biztosításkötésről vagy kárrendezésről, ezáltal jobb munkavállalói és ügyfél oldali élményt nyújtva” – hangsúlyozta Antalffy Dániel, az Allianz Hungária Zrt. lakossági alkuszi értékesítési igazgatója az Automotive Summiton, ’Az AI hajnala a biztosításban’ témában tartott előadásán. Elmondta, hogy Magyarországon például 2024 márciusa óta már mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti az Allianz Hungária ügyfeleit a casco-szerződésük megkötésének folyamata során, valamint a kárrendezési folyamatokban is elkezdték alkalmazni az új technológiát többek közt a fotó alapú, helyszíni szemlét nem igénylő kárrendezésben.

Sok ötlet és ajánlat érkezik, ahhoz azonban, hogy az AI valóban hasznot termeljen, minden esetben a felhasználó szakértő cég ideje, tapasztalata és befektetése szükséges” – zárta gondolatait a szakértő.

Mindenezek miatt, az Allianz elsőként csatlakozott az Európai AI Paktumhoz, valamint aktívan támogatja az EU AI Act elveit is, mert elkötelezett a mesterséges intelligencia biztonságos, átlátható és emberközpontú alkalmazása mellett.