Németországban lítium lelőhelyek után néztek az autóipari szereplők, és a Volkswagen a Rajna vidékén annyit talált, amiből akár a teljes európai igényt fedezni tudná - írta meg először a PV Magazine. A “találat” olyannyira erős, hogy az autóipari konszern már adásvételi szerződést is aláírt egy bányászati vállalattal, hogy az a Felső-Rajna vidéken lítiumot bányásszon.

 

A Vulcan Group szerint Európa legnagyobb lítium lelőhelye ugyanis éppen itt, a Rajna alatt található.

A Volkswagen és a Vulcan Group szerződése ráadásul egy igen kedvező, úgynevezett, nulla szén-dioxidos lítiumra szól, ami 2026-tól lítium-hidroxid szállítását írja elő Grabenből. Az első körben 5 évre szóló beszállítói kontraktus kiegészül azzal, hogy ha az ügyletben mindkét cég megtalálja a maga számításait, tovább dolgoznak majd együtt - ehhez azonban a Vulcannak majd bővítenie kell a lítium gyártási kapacitását.

A bányászati cég számításai szerint ma egy elektromos jármű gyártása során csak a szükséges lítium mennyiség kinyeréséhez 675 kilogramm szén-dioxidot állít elő az ipar, amikor az anyagot a megfelelő kőzetből kivonják. Amennyiben ezt felszorozzuk a VW 28 milliós tervszámaival, 19 millió tonnányi szén-dioxid-kibocsátási értéket kapunk. Ezért sem mindegy, hogy az autógyártó a lítium-hidroxidban látja a járhatóbb utat, mivel az nem a hagyományos módon, hanem geotermikus folyamatokból származik, és a belőle előállított lítium gyakorlatilag annyira karbon-mentes, hogy a Vulcan szerénytelenül -238 kilogramm járművenkénti mutatószámot adott meg rá.

A Volkswagen tervei szerint az évtized végére hat gigagyára lesz Európában, ahol 240 gigawattóra (GWh) kumulatív termelési kapacitást létesít. E gyárak lítium szükségletét pedig a cég a lehető legteljesebb mértékben a lokális bányákból származó karbon-mentes lítiummal fogja kielégíteni. - Ezzel a megállapodással a Zero Carbon Lithium projektünk fontos tényezővé válik a Volkswagen szén-dioxid-mentes elektromos járművek gyártását célzó elképzeléseiben, beleértve az akkumulátor-ellátási lánc összes nyersanyagát - nyilatkozta Francis Wedin, a Vulcan ügyvezető igazgatója.

20 projekt, 7 TWh

A dízel-botrányt eminens tanulóként feledtetni akaró VW azonban nem állt meg itt, a szén-dioxid-mentes autógyártás víziójához azt a döntést is meghozta már, hogy az akkumulátorgyártás során is a károsanyag-kibocsátás csökkentését tűzte a zászlajára. Ennek érdekében a cég finanszírozásában szélerőműpark épül a svédországi Skelleftea-ban, amely 100 GWh áramot termel majd évente. A helyszínt sem véletlen: itt található a Northvolt akkumulátorgyára, mely a német autógyár beszállítója.

Ráadásul ez csak egy projekt a 2025-ig tervezett, több mint 20 zöldenergiás beruházás közül, amelyeket a VW Svédországon kívül Spanyolországban, Angliában, Finnországban és Németországban végez majd. Az autógyártó cég közlése szerint mindezekből összesen évente több mint 7 TWh termelési kapacitással fognak rendelkezni.

(Viszonyításképpen: Magyarország teljes évi villamos energia fogyasztása 45 TWh, ebből 11,5 TWh körüli az egyetemes szolgáltatási körbe tartozó, túlnyomó részt lakossági és közüzemi fogyasztók “áraméhsége”.)