Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az orosz milliárdosok olyan adóparadicsomokban bejegyzett offshore cégek segítségével, mint a Bermudák vagy a Kajmán-szigetek, megvásárolták a világ legnagyobb hajóit. Némelyiken mozi, tengeralattjáró, vagy helikopter leszálló is van. Némelyik olyan nagy, hogy még a szuperjacht szó sem elég; a 262 lábnál hosszabbakat gyakran megajachtoknak vagy gigajachtoknak nevezik, és a SuperYacht Times szerint a 153 létezőből az oroszoké a legtöbb, körülbelül 30. A SuperYacht Times szerint a legtöbb, mintegy 30 hajó az oroszoké.

Amikor Oroszország februárban megszállta Ukrajnát, orosz tulajdonú szuperjachtok kezdtek száguldozni a világ körül, hogy a szankciók hatókörén kívül eső vizeket keressenek. A háború kezdete óta a nyugati kormányok több mint egy tucat szuperjachtot tartóztattak fel, amelyeket orosz mágnásokhoz kapcsoltak.

Az olasz hatóságok legalább négy szuperjachtot foglaltak le, köztük egyet, amely az Egyesült Államok szerint Vlagyimir Putyin orosz elnökhöz köthető - egy 650 millió dolláros hajót, amely két helikopterleszállóval és táncparketté alakítható medencével rendelkezik. Letartóztatták a világ legnagyobb vitorlás jachtját is, amely 550 millió dollárt ér, és amelynek főárboca magasabb, mint a Big Ben, valamint egy üvegből készült víz alatti megfigyelőfülke van.

Németország azért vette őrizetbe az 512 láb hosszú, 600 millió dollárt érő Dilbar nevű hajót - amely vízkiszorítását tekintve a világ egyik legnagyobb szuperjachtja -, mert kapcsolatban áll a szankciókkal sújtott milliárdos Alisher Usmanovval, aki azt állítja, hogy egy általa nem ellenőrzött alapítványtól bérelte a hajót. A hajók értéke a Bloomberg News szerint legalább 4 milliárd dollár.

Nem sokkal a háború kitörése után az amerikai Igazságügyi Minisztérium létrehozta a Task Force KleptoCapture-t, hogy levadássza a szankciókat kijátszókat és a vagyonukat, de kevesen számítottak arra, hogy a fél világon keresztül üldözni fogja a szuperjachtokat. A minisztérium márciusban Spanyolországban lefoglalta a Tangót, öt hónappal később pedig az FBI ügynökei egy folyamatban lévő vizsgálat részeként a karibi Antiguán az Alfa Nero fedélzetére léptek.

Egy orosz szuperjacht lefoglalása azonban sokkal bonyolultabb, mint az első blikkre látszhat.

A nyugati kormányok számára ez persze komoly PR-siker – vagy legalábbis el lehet adni annak -, de jogilag és pénzügyileg egy teljes káosz. A hajók többsége mozdulatlanul áll, és folyamatosan szívja a pénzt - írja a Bloomberg. Ez a pénz pedig jellemzően az adófizetőktől származik.

A június óta a kaliforniai San Diego kikötőjében veszteglő, a Task Force KleptoCapture által megtalált és lefoglalt Amadea - amelyet Fijin tartóztattak fel - kikötési díja naponta csaknem 1000 dollár, eddig több mint 120 ezer dollárra rúgott. Az Amadea kikötőben tartásának éves költsége nagyjából 10 millió dollár.

Egy jacht értékének 10-15 százalékába is kerülhet, hogy minden évben üzemben tartsák. A jachtok fenntartása kevésbé költséges, ha nem a tengeren cirkálnak, de ultrakonzervatív becsléssel is több mint 50 millió dollárt fizet az amerikai és az olasz kormány évente a letartóztatott megayachtok flottájának fenntartására. Roman Abramovics elkobzott szuperjachtja, az Eclipse – ami a maga korában a világ legnagyobbja volt - évente több mint 10 millió ausztrál dollárt emésztett fel.

Kép: Facebook/superyachtfun

Egy szuperjacht ugyanis sok törődést igényel. Az nem megy, hogy ukmukkfukk lefoglalnak egyet, majd kikötve és gondozatlanul hagyják, amíg Oroszország Ukrajna elleni háborúja véget nem ér. Sós víz és páratartalom ellenséges környezetében pihen, ami rozsdát és penészt okoz. A hajócsavarokat rendszeresen járatni kell, a jachtot általában hetente kell mosni, hogy elkerüljék a szennyeződések felhalmozódását, amelyek károsíthatják a külsőt, és több millió dolláros újrafestést tennének szükségessé. A kikötőköteleket ellenőrizni kell, nehogy nagy szélben vagy erős áramlatokban elszakadjanak.

Ezek mellett fizetni kell a biztosítást, a legénységet - igaz, a vesztegléshez kisebb személyzet is elegendő -, a kikötői díjat.

Na, és amúgy mihez tudnak kezdeni a lefoglalt pénztemetőkkel?

Évekbe telhet, mire kitalálják, mit kezdjenek velük. Egyes országok úgy dönthetnek, hogy ténylegesen elkobozzák és eladják őket. Az Egyesült Államok fogadkozott, hogy ezt az elkobzás útján fogja megtenni, ami egy bonyolult eljárás, amelynek során be kell bizonyítani a bírónak, hogy a vagyontárgyat bűncselekményből származó bevételből szerezték. Ebben az esetben a bűncselekmény a szankciók megsértése lenne. Először azonban az USA-nak be kell bizonyítania, hogy ki a tulajdonos, ami nem könnyű, tekintve, hogy sok orosz milliárdos bonyolult fedőcégeket használ. Stefan Cassella, az elkobzásra szakosodott volt szövetségi ügyész az orosz tulajdonjog megállapításának kihívásait a drogbárókkal való azonos eljáráshoz hasonlítja: "A drogdílerek nem birtokolnak semmit. A barátnőiké minden. Szóval sokáig fognak pereskedni emiatt".

Európa még ennél is nagyobb kihívással néz szembe. Sok országban a szankciók megsértése nem is számít bűncselekménynek, amin az Európai Unió változtatni próbál. A szankciókkal sújtott oroszok már most megpróbálják visszakövetelni, amit blokkoltak.

Nemrég elárverezték az első olyan hajót, amely egy szankcionált orosz mágnás tulajdonában volt, de csak egy kifizetetlen tartozás miatt. A 237 láb hosszú Axioma-t Gibraltáron állították le, mert tulajdonosa nem tudta kifizetni a JPMorgan Chase & Co. 20,5 millió eurós hitelét. Egy meg nem nevezett vevő 37,5 millió dollárt fizetett a jachtért, ami csak a fele a várt összegnek.

Az ukrán újjáépítést finanszírozzák a lefoglalt oligarcha-javak?

A lefoglalt jachtok, valamint a villák, bankszámlák és még az orosz jegybanki tartalékok befagyasztása is következményekkel jár Ukrajnára nézve, amelynek nagy szüksége van a finanszírozásra. Kormánya 750 milliárd dollárra becsüli az elpusztult utak, hidak, otthonok, gyárak és az energiahálózat újjáépítésének költségeit. Az amerikai és az európai jogalkotók próbálják kitalálni, hogyan lehetne az orosz eszközöket Ukrajna támogatására felhasználni anélkül, hogy a tulajdonjogokat aláásnák vagy túl sok jogi vitát váltanának ki.

Egy jacht lefoglalása és eladása azért, mert egy szankciókkal sújtott orosz tulajdonában van, azonban más tészta. Féltucatnyi jachtbróker és tengerészeti ügyvéd szerint a lefoglalt hajó megvásárlásának kockázata a legtöbb vevőt elriasztaná. Mi történik, ha egy új tulajdonba került szuperjacht semleges vizekre "téved", és az orosz oligarcha megjelenik, és visszaköveteli a hajóját? Sokan a "fémhulladékra” asszociálnak, amikor a szankciók által béklyóba kötött hajók jövőjéről spekuláltak.

A törvényhozók viszont éppen a befagyasztott orosz vagyon értékesítését megkönnyítő jogszabályokat terveznek. A 2023-as pénzügyi évre vonatkozó amerikai nemzetvédelmi felhatalmazási törvényben - amelyet a kongresszusnak még idén el kell fogadnia - szereplő rendelkezés lehetővé tenné az igazságügyi minisztérium számára, hogy az orosz vagyontárgyakat elkobozza, és a bevételt Ukrajna megsegítésére fordítsa.

Az Európai Parlament olyan irányelvet fontolgat, amely enyhítené az elkobzásra vonatkozó szabályokat, többek között abban az esetben, ha "a bűncselekményre vonatkozó minden bizonyíték rendelkezésre áll, de az elítélés nem lehetséges".

Így több milliárd dollár értékű orosz vagyon valószínűleg évekig jogi bizonytalanságban marad.