Franciaország és Németország szoros politikai és gazdasági kapcsolata hosszú ideje adja már az európai együttműködés és egység gerincét. Egyre több elemző és cikk hívja fel azonban a figyelmet arra, hogy ez a német-francia házasság az elmúlt időszakban túl sok nézeteltéréssel és konfliktussal terhelődött. Sokan azt rebesgetik, elhidegültek egymástól a felek.
A szakértő szerint van igazság abban, hogy az elmúlt egy-két évben megromlott a viszony Németország és Franciaország között. Azt azonban nem gondolja, hogy végleg temetni kellene a két ország közötti összetartást.
Való igaz, hogy több olyan téma van, ami előtérbe került, de azt is látni kell, hogy a francia-német kapcsolatokban mindig is megjelentek az érdekütközések. Ezek és ezeknek a kezelése azonban korábban talán kevésbé látványosan történt
– nyilatkozta az Economxnak Fejérdy Gergely, a Magyar Külügyi Intézet (MKI) vezető kutatója.
Hozzátette, a német-francia tengely azért bír különös fontossággal Európa számára, mert ezek a konfliktusok és nézeteltérések teszik lehetővé, hogy végül egy európai uniós kereteknek is megfelelő kompromisszum jöjjön létre.
Nukleáris energia és autóipar terén is ütköztek a nézetek
A francia-német véleménykülönbség uniós szintű kivetülésére remek példa a márciusi csúcstalálkozó előtti időszak. A németek azon törekvése ugyanis, hogy hátráltassák az uniós autóipar zöldítését, felbőszítette a franciákat. A francia közlekedési miniszter, Clément Beaune visszafogottan nyilatkozott:
„az állandó francia-német kompromisszum híve vagyok. Ha nézeteltérésünk adódik, nem rejtjük véka alá, hanem dolgozunk azon, hogy egyetértésre jussunk.”
A felszín alatt azonban forrtak az indulatok.
Miközben a franciák a németek autóipari igényeivel voltak elégedetlenek, Németországnak az nem tetszett, hogy Franciaország mindent megtett az atomenergia uniós szintű elfogadtatásáért zöld energiaforrásként.
![A Cruas-Meysse atomerőmű szélturbinája és hűtőtornyai 2021. április 12-én Franciaországban](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202311/orig/image1700829055.jpg/900/)
Franciaország már februárban 12 másik uniós ország képviselőjével egyeztetett Stockholmban arról, miként fogjanak össze és dolgozzanak együtt azon, hogy az atomenergia előkelőbb helyre kerüljön az Európai Unió energiapolitikai besorolásában. A megbeszélés eredményeként aztán 11 állam – köztük Magyarország – meg is állapodott egymással az atomenergia terén folytatott együttműködés mélyítéséről.
A nukleáris energiával szemben szkeptikus Olaf Scholz német kancellár számára mindenesetre elfogadhatatlan az EU-s dekarbonizációs célok teljesítése érdekében elismerni megújuló energiaforrásnak az atomenergiát.
Scholz nem a legalkalmasabb a franciákkal való barátkozásra?
„Úgy vélem, Scholz és Merkel is kevésbé franciakompatibilis vezető, mint Kohl volt” – utalt az EURACTIV-nak adott nyilatkozatában Charles Sitzenstuhl, Emmanuel Macron francia elnök Renaissance (Reneszánsz) pártjának szóvivője Helmut Kohl korábbi német kancellárra.
Sitzenstuhl szerint gyengítette a francia-német kapcsolódást az is, hogy távozott a német kormányból két olyan miniszter is, akik „a francia-német határ szülöttei”.
- Wolfgang Schäuble 2005 és 2009 között volt belügyminiszter, majd 2009 és 2017 között pénzügyminiszter.
- Peter Altmaier pedig 2018 és 2021 között volt gazdasági miniszter.
Sitzenstuhl szerint ők nagyon hiányoznak a kabinetből, ugyanis
tökéletesen tisztában voltak azzal, hogyan gondolkodnak a francia politikusok és fordítva.
„Scholz nem sokat kommunikál, miközben a franciákkal éppen erre lenne szükség” – vélekedett Henning Vöpel, európai politikai szakértő, a berlini Európai Politikai Központ (Centre for European Politics, CEP) kutatóintézet vezérigazgatója is.
„Scholz és Macron között korrekt munkakapcsolat van, de semmiképp nem mély barátság. Ráadásul a két országban hatalmon lévők politikai helyzete, ideológiai háttere is nagyon különbözik, ez pedig a gazdasági-politikai térre is átvetül”
– mondta Fejérdy Gergely.
![Olaf Scholz német kancellár és Emmanuel Macron Franciaország elnöke kezet fog a Louis C. Jacob Hotelben tartott közös sajtótájékoztatót követően 2023. október 10-én Hamburgban](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202311/orig/image1700829192.jpg/900/)
Hozzátette, komoly gazdasági-politikai konfliktus például a két ország között az uniós költségvetés kérdése. Párizs rugalmasabbá szeretné tenni az uniós költségvetési szabályokat, hogy megkönnyítsék a digitális és zöld átállást;akár a maastrichti kritériumokon is lazítana. Ezzel szemben Berlin egy merevebb álláspontot képvisel ebben az ügyben.
Akadozik a hadiipari együttműködés is
Csendben kifulladhat a Franciaország és Németország közötti, következő generációs harci repülőgép fejlesztésére irányuló projekt is. Ennek hátterében részben az állhat, hogy Németország továbbra is F-35-ös vadászrepülőgépeket rendel az Egyesült Államoktól. Másrészt viszont azt rebesgetik, hogy Németország inkább Olaszországgal és Japánnal együtt csatlakozhat az Egyesült Királyság Tempest nevű vadászgép-fejlesztési programjához.
De más francia-német hadiipari projekt is akadozik.
Az MGCS (Main Ground Combat System) program keretében 2035-2040-re kellene közös harckocsikat előállítani, de elég nagy a feszültség a nemzeti harckocsigyártó cégek között. Vannak ugyan egyeztetések ezen a területen a felek között, de a németek már bele is vágtak más harckocsigyártási projektekbe más, spanyol és svéd partnerekkel
– mutatott rá Fejérdy Gergely.
A szakértő kiemelte, a hadiipari közös projektek kifulladása terén is az látszik, ami általánosságban is rányomja a bélyegét a két ország kapcsolatára. Mégpedig az, hogy „mindkét ország eléggé a saját érdekei felé fordult, és kevésbé tud nyitni a másik felé”.
Olaszország felé kacsingathatnak a németek?
Giorgia Meloni olasz kormányfő – több miniszterének társaságában – a napokban Berlinbe látogatott. Ott pedig a német kancellárral a két ország közötti üzleti kapcsolatok szorosabbra fűzéséről egyeztettek.
Il gasdotto per gas e idrogeno che attraversa le Alpi ci consentirà di migliorare la sicurezza energetica in Italia e Germania. Insieme, faremo progredire le economie dei nostri paesi, aiutando le PMI e accelerando le innovazioni. Le consultazioni di governo sono importanti! pic.twitter.com/LO2hfiEaex
— Bundeskanzler Olaf Scholz (@Bundeskanzler) November 22, 2023
A Bloomberg ennek kapcsán arról írt, hogy Párizs esetleg a háttérbe szorulhat, és a jövőben Berlin figyelme inkább Róma felé fordulhat. Fejérdy Gergely azonban nem tartja valószínűnek ezt a helycserét.
Rövid távon kizártnak tartom, hogy Olaszország helyettesíteni tudja Franciaországot a német külpolitikában. Annál is inkább, mert Franciaország immár évek óta népszerűsíti a déli országok összefogásával kapcsolatos ötletét, miközben a francia-olasz együttműködés is nagyon komoly. Így megerősödhetnek a német-olasz gazdasági, politikai kapcsolatok, de azt nem tartom valószínűnek, hogy ez kifejezetten a franciák rovására történjen
– mondta.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Redditen vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
![Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721820326.jpg/240/?v=2024012201)
Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból
![Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721904412.jpg/240/?v=2024012201)
Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek
![Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202309/orig/image1695722427.jpg/240/?v=2024012201)
Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért
![Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721922911.jpg/240/?v=2024012201)
Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal
![46 milliárd dollárt bukott pár hónap alatt Bernard Arnault](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722002885.jpg/240/?v=2024012201)
46 milliárd dollárt bukott pár hónap alatt Bernard Arnault
![Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202402/orig/image1708513892.jpg/240/?v=2024012201)
Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG
![Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721992089.png/240/?v=2024012201)
Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán
![Nem húzzák be a számok a kéziféket, egyre többen baleseteznek e-rollerrel](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722011649.jpg/240/?v=2024012201)
Nem húzzák be a számok a kéziféket, egyre többen baleseteznek e-rollerrel
![Régi-új ismerős a cég, amellyel az ukránok keresztbe tettek Magyarországnak](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722014350.jpg/240/?v=2024012201)
Régi-új ismerős a cég, amellyel az ukránok keresztbe tettek Magyarországnak
![](https://kep.index.hu/1/0/5747/57478/574787/57478721_4251285_b9dd036deaba14c182826068f93e3d86_wm.jpg)