Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az E10 benzin megjelenése 2019 év végén borzolta az autósok idegeit, miután kiderült, hogy bizonyos régebbi típusok motorjának nem tesz jót ez az üzemanyag. A korábbi "sima" E5 benzint az európai uniós szabályoknak való megfelelés jegyében kellett lecserélni, az ugyanis csak legfeljebb 5 százaléknyi bioetanolt tartalmazott, szemben utódjával, amely már 10 százalékot.

Ennek környezetvédelmi okai voltak, hiszen kevesebb fosszilis, nem megújuló energiahordozó szükséges az üzemanyag előállításához.

A problémát az okozza, hogy azoknál a - jellemzően öregebb - autóknál, amelyeket nem ilyen üzemanyag-fogyasztásra terveztek, egyes gumi- és műanyagalkatrészek károsodhatnak, gyorsabban öregedhetnek, repedezetté válhatnak. Emellett a magasabb alkoholtartalmú benzin több nedvességet köt meg, amely fokozza a korrózióveszélyt azoknál a járműveknél, amelyekben nem rozsdamentes fém alkatrészekkel is érintkezik az üzemanyag.

Az ACEA - amelynek a friss jelentése innen tölthető le - korábban és most is azt javasolja, hogy akinek az autója nem kompatibilis az E10 benzinnel, az tankoljon továbbra is E5-öt. Sajnos ezek jellemzően drágábbak, hiszen az uniós rendelet nem vonatkozik a 98-as vagy 100-as oktánszámú, prémium üzemanyagokra.

Lássuk a márkákat!

ACEA listája felsorol néhány modellt ugyan, de egyes gyártók annyival oltják meg az E10-kompatibilitás kérdését, hogy "mindenki nézze meg a saját autója kézikönyvében, hogy mit kell tankolni". Így tesz például a magyar piacon meghatározó Suzuki is.

A Skodánál azt mondják, hogy az 1994 és 2001 között gyártott 1,3-as motorral szerelt Feliciákat érinti a probléma, de azok sem nyugodhatnak meg, akik ez előtti modellekkel - például Favorit, Forman - rendelkeznek.

Az Opel mindössze egy motort jelez, amibe nem érdemes E10-et tankolni, ez pedig a Z22YH jelzésű 2,2 literes direkt befecskendezésű motor, amelyet Vectrákba, Signumokba és korai Zafirákba szereltek.

A Ford azt közölte, hogy a probléma nem érinti az 1992 után eladott autókat, de egy kivétel akad: a 2003 és 2007 között értékesített 1.8 SCI Mondeo, amelybe szintén nem érdemes E10-et tankolni.

A VW arra figyelmeztet, hogy a 2000 és 2006 közötti, első generációs FSI motorokba nem érdemes E10-et tankolni, de a hasonló korú MPI és TSI motorokkal szerelt kocsik tulajdonosainak nem érdemes aggódniuk.

Érintett WV-modellek:

  • Lupo 1.4 (77 kW) (2001-2004)
  • Polo 1.4 FSI (63 kW) (2002-2006)
  • Golf IV 1.6 FSI (81 kW) (2002-2004)
  • Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) (2002-2006)
  • Bora 1.6 FSI (81 kW) (2002-2005)
  • Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) (2002-2005)
  • Golf V 1.4 FSI (66 kW) (2004-2005)
  • Golf V 1.6 FSI (85 kW) (2004)
  • Golf V 2.0 FSI (110 kW) (2004)
  • Touran 1.6 FSI (85 kW) (2003-2004)
  • Touran 2.0 FSI (110 kW) (2004)

Ez jellemző a VW-csoportba tartozó Seatra is.

Érintett modellek:

  • Toledo 2.0 FSI (110 kW) (2005-2006)
  • Leon 2.0 FSI (110 kW) (2006)
  • Altea 2.0 FSI (110 kW) (2005-2006)
Az Audinál az FSI-k közül a következőkbe nem érdemes E10-et tenni:

  • A2 1.6 FSI (2003-2005)
  • A3 1.6 FSI (2004)
  • A3 2.0 FSI (2004)
  • A4 2.0 FSI  (2003-2004)

A cég arra is felhívja a figyelmet, hogy azokba az A4-es modellekbe, amelyeket 2001 és 2008 között gyártottak (a kombi esetében ez az időszak 2002-2008) és amelyekbe OEM állófűtést szereltek szintén nem érdemes E10-est tankolni. Ez a kitétel azonban csak a hidegebb éghajlatú országokra vonatkozik és természetesen csak a fűtési szezonban.

A BMW csak annyit közöl, hogy nincs olyan modellje, amelyet veszélyeztet az E10, de a minimális oktánszámra vonatkozó utasításokat mindenki tartsa be, ezt pedig a kezelési kézikönyvben lehet megtalálni. A cégcsoportba tartozó Mini esetében a 2000 utáni modelleknél nem kell "félni".

A Merdecesnél azt mondják, hogy elsősorban a háromutas katalizátor nélkül szerelt - vagy utólag beépített - modelleket érinti a probléma, amelyek jellemzően már 25 évnél idősebbek. Vannak azonban kivételek: az első generációs direkt befecskendezésű C200 CGI (W203) és a CLK 200 CGI (C209), amelyeket 2002 és 2005 között gyártottak. Utóbbiak esetében szintén érdemes kerülni az E10-et. A Smart esetében nincs korlátozás.

A Lexus esetében az 1998 után gyártott modellekbe lehet a magasabb bioetalon tartalmú üzemanyagot tankolni, kivéve három modellt:

  • IS 250 4GR-FSE (2005-2007)
  • GS300 3GR-FSE (2005-2007)
  • LS460 1UR-FSE (2006-2007)

Társmárkája, a Toyota is 1998-at jelölte meg, mint a határidőt, ami után nem kell aggódni az E10 miatt, azonban itt is van két kivétel:

  • Avensis 2.0 1AZ-FSE (2000-2008)
  • Avensis 2.4 2AZ-FSE (2003-2008)

A Volvónál azt mondják, hogy az 1976 után gyártott autókat nem érinti a kompatibilitási probléma, kivéve azokat az S40 és V40 modelleket, amelyeket a 90-es évek közepén gyártottak 1.8 GDI motorral.

A Renault néhány kivételtől eltekintve az 1997 előtt gyártott kocsikkal kapcsolatban adott csak ki figyelmeztetést. A kivételek a következők:

  • 19
  • Megane 1 2.0 F5R 700
  • Megane 1 2.0 F5R 740
  • Laguna 2 2.0 F5R 782
  • Laguna 2 2.0 F4R 764
  • Laguna 2 2.0 F4R 765
  • Espace 4 2.0 F4R 790
  • Espace 4 2.0 F4R 794
  • Velsatis 2.0 F4R 762
  • Velsatis 2.0 F4R 763
  • Avantime 2.0 F4R 760
  • Avantime 2.0 F4R 761

A Daciát - mármint az újhullámos autókat - nem érinti a probléma.

A Peugeot, a Citroen és a DS 2000 után gyártott modelljeibe lehet nyugodtan E10-et tankolni.

Nem érintett a Kia és a Hyundai sem.

A Hondánál az elektronikus vezérlésű üzemanyag-befecskendező rendszer (PGM-FI) a vízválasztó: amelyekben van ilyen, abba mehet az E10, amelyikben nincs annál jobb az E5-nél maradni. Utóbbi egyébként javarészt az 1995 előtt gyártott autókat érinti.

A Mazda közlése szerint a 2002 után gyártott kocsiknál nem kell aggódni.

A Nissannál a határ a 2000-es modellév.

A Mitsubishi esetében a 2007-ig gyártott közvetlen befecskendezéses GDI motoroknál kell kerülni az E10-et.

A Subarunál egyszerű a kép: amelyik kocsit 1991 után gyárottak, azt nem érinti a probléma.

A Jaguárnál a határ 1992, társánál a Land Rovernél pedig 1996. Az ezeknél újabb autókba mehet az E10 korlátozás nélkül.

Az Alfa Romeónál figyelni kell, mert csak a 2011 után gyártott modellekbe lehet E10-et tankolni, de a cég felsorolja azokat is, amelyek esetében nincs korlátozás annak ellenére, hogy 2011 előtt gyártották azokat:

  • Minden Mito
  • Minden Giulietta
  • 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • 8C: 4.7 32V

A Fiat azt közölte, hogy az Euro 3-as és újabb autóknál nincs korlátozás, vagyis 2000 után, de itt is vannak kivételek, amelyeknél érdemes megmaradni az E5-nél.

  • Barchetta: 1.8 16V
  • Bravo/Brava (182): 1.6 16V
  • Doblò: 1.6 16V
  • Marea: 1.6 16V, 2.0 16V
  • Multipla: 1.6 16V
  • Palio: 1.6 16V
  • Punto (188): 1.8 16V
  • Stilo: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V