A magyar biztosítók sem vitatják: abban az esetben, ha egy gépkocsi töréskárt szenved, lényegében azonnal veszít értékéből, még akkor is, ha az autót szakszerviz állítja helyre, ahol eredeti, gyári alkatrészekkel pótolják a megsérült elemeket. A gépkocsi értékesítésekor ugyanis már az első vizsgálat fény derít a korábbi sérülésre (a legárulkodóbb a festékréteg vastagsága). A biztosítói gyakorlat kétfajta értékcsökkenést ismer – hívja fel a figyelmet az OTP-Garancia Biztosító. Műszaki értékcsökkenésről akkor van szó, amikor a helyreállítás nem megfelelő technológiával történik, és a jármű műszaki paraméterei a javítás után nem érik el a javítás előtti szintet. Ennek az esélye a manapság alkalmazott szerviztechnológiák mellett lényegében kizárható, főként akkor, ha a helyreállítás szakszervizben történik. Ha mégis keletkezik kár, az természetesen a javító felelőssége. Nem ilyen egyszerű azonban a helyzet a forgalmiérték-csökkenéssel, ami szakértők szerint tulajdonképpen a piac bizonytalanságát fejezi ki a sérült járművel kapcsolatosan. A Magyar Biztosítók Szövetsége állásfoglalása szerint forgalmiérték-csökkenés általánosságban maximum 5 éves járműnek adható, amelynek futásteljesítménye nem haladja meg az Eurotax szerint egy 5 éves autótól elvárt szintet. Fontos ismérv, hogy értékcsökkenést csak a jármű első tulajdonosa érvényesíthet, elvben még a céges használatot is kizárják. Alapelv az is, hogy egy autóra csak egyszer lehet értékcsökkenést elszámolni – korábban már sérült autó után hiába kérjük a biztosítót, hogy kompenzálja kárunkat. Érdekes ugyanakkor, hogy a biztosító az értékcsökkenés kompenzálására csak abban az esetben köteles, ha a kárt az ügyfél vétlenül szenvedi el – magyarán csak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításos kárrendezéskor van mód az értékcsökkenés igénylésére, a casco esetén nem – ezt a kizárást valamennyi hazai biztosító alkalmazza. A casco biztosítások alapja ugyanis az autó új értéke. Ugyanezen az elven nincs mód arra sem, hogy a casco biztosítással rendelkező ügyfél a gépjármű nyilvánvaló értékcsökkenése miatt díjengedményt kérjen biztosítójától. Vereczki András, az Aegon Magyarország szolgáltatási igazgatója mindezt azzal magyarázza, hogy a casco-díjkalkulációk a gyári új alkatrészekkel történő helyreállításon alapulnak, s a szerződés alapján több, egymást követő káresemény során is a gyári alkatrészárak megállapításával kalkulálják és fizetik ki a kárösszeget. A lapunk által megkérdezett biztosítók mindegyike úgy nyilatkozott, hogy a kötelező felelősségbiztosításnál bevett gyakorlat náluk az értékcsökkenés címén fizetett kártérítés. Jurácsik János, a Generali-Providencia gépjármű műszaki kárrendezési csoport vezetője szerint a kártérítés független attól, hogy hol végzik a sérült autó javítását. A jelenlegi igazságügyi szakértői gyakorlat abban az esetben is megállapít értékcsökkenést, ha a javítás márkaszervizben, gyári technológiával, gyári alkatrészekkel történik – mondja. Az OTP-Garancia szerint ugyanakkor gyári, eredeti alkatrészek felhasználása esetén a forgalmiérték-csökkenés általában nem akkora, hogy jelentősen befolyásolja a jármű értékét. Ha ezt bárki vitatni szeretné, a biztosítóval kell megküzdenie. Az értékcsökkenés beszámítása ugyanis nem automatikus – erősíti meg lényegében mindegyik biztosító: az ügyfélnek a káresemény kapcsán kérnie kell az értékcsökkenés elszámolását. A tapasztalat szerint a károsultak jó része nem is tud erről a lehetőségről, akik pedig vállalják az egyeztetést a biztosítóval, esetenként bizony hosszú, akár a bíróságig is eljutó vitákra számíthatnak. Ez a gyakorlat pedig aligha változik. A biztosítósok szerint ugyanis az üzletágat így is eléggé nyomja például a hihetetlen mértékben növekvő szervizdíj.