A diszkont légitársaságok átveszik a középtávú járatok üzemeltetését - egyebek között ez a forgatókönyv is szerepel a francia miniszterelnök munkáját is segítő Commissariat Général á la Stratégie et á la Prospective (Stratégiai és Tervezési Általános Bizottság) készítette tanulmányban. A dokumentum ugyanakkor azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a nehéz helyzetben lévő hagyományos légitársaságok megtartják pozíciójukat. A francia szakértők négy forgatókönyvet írtak le a légi ipar jövőjével kapcsolatban.
A hagyományos európai légitársaságok megtartják a pozícióikat
Az egyik forgatókönyv azt feltételezi, hogy a hagyományos európai légitársaságok a későbbiekben is képesek lesznek biztosítani pénzügyi jövedelemtermelő képességüket és ágazati stabilitásukat. Az átalakítások következtében egyes hagyományos légitársaságok bizonyos tevékenységeiket leányvállalatokba szervezhetik ki annak érdekében, hogy így biztosítsák a gazdasági életképességüket: ezt az utat járja a Lufthansa, amely azt tervezi, hogy az Európán belüli teljes járathálózatát a diszkont leányvállalatához, a Germanwinghez szervezi ki. Ugyanakkor a müncheni és frankfurti hub csomópontokból induló és oda érkező járatok a Lufthansa kezelésében, a saját márkaneve alatt maradnának. Az AIG csoport ehhez hasonló utat követ az Iberai Express, a csoport diszkont leányvállalatának létrehozásával, amelyhez kerülnek majd az Iberia legkevésbé megtérülő rövid- és középtávú járatai.
Egy ilyen helyzetben a hagyományos légitársaságok középtávú járatok üzemeltetésére vonatkozó gazdasági modelljét nem veszélyeztetné a diszkont légitársaságok jelentette verseny a legnagyobb forgalmat realizáló útvonalak esetében. A hagyományos légitársaságok járatait igénybe vevő utasok által fizetett díjak magasabb színvonalú szolgáltatásokat tartalmaznának, mint amit a diszkont légitársaságok nyújtanak, úgy a földi és a légi kiszolgálás, mint a várakozási idők és az utasoknak a repülés során biztosított kényelem tekintetében.
Ebben a forgatókönyvben a hagyományos légitársaságoknak sikerülne a középtávú európai járatok terén korlátozni a diszkont légitársaságok fejlődésének hatását, és így fenn tudnák tartani a jelenlétüket a hosszú távú járatok piacán. Eközben a diszkont légitársaságok tovább növekednének anélkül, hogy torzulna a többi légitársasággal vívott verseny.
Arról megoszlanak vélemények, hogy mennyire reális ez a forgatókönyv. Egyes szakemberek úgy vélik, hogy a hatékonyság terén elért fejlődés, bármilyen mértékű is legyen, sosem lesz elégséges ahhoz, hogy ténylegesen szembe tudjanak nézni a verseny bármely formájával. Mindemellett ez a forgatókönyv a nemzeti hatóságok és az Európai Bizottság részéről is egyértelműen a meglévő légitársaságok támogatására irányuló magatartást feltételez, amivel eltávolodnak attól a politikától, amely túl könnyen, a szerződést aláíró felek közötti tényleges egyensúly keresését nélkülözően osztogatott forgalmi jogokat, és ami nem foglalkozik a javadalmazások, a juttatások és a szociális költségek terén felmerülő egyenlőtlenségekkel.
A hagyományos európai légitársaságok koncentrálása
A második forgatókönyv szerint a diszkont és a feltörekvő légitársaságok által gyakorolt versenynyomás arra készteti a hagyományos európai légitársaságokat, hogy keressék a méretgazdaságossági megtakarítások lehetőségét, tehát hogy csoportosuljanak.
Ilyen koncentrációs folyamat figyelhető meg jelenleg az Egyesült Államokban, bár az amerikai piac már most sokkal koncentráltabb, mint az európai piac: az US Airways és az Americain Airlines várható fúziója révén négyről háromra fog csökkenni a nagy szereplők száma az amerikai piacon. Ez a változás nem kérdőjelezi meg a hub csomópontok létjogosultságát, amely elvre épül valamennyi hagyományos európai légitársaság működése. Ugyanakkor megfigyelhető egyfajta elmozdulás a több hub csomóponttal, tehát a csatlakozási járatok szervezésében nagyobb rugalmassággal rendelkező légitársaságok felé is.
Az európai légitársaságok közötti közeledés tűnik a legegyszerűbb forgatókönyvnek, a földrajzi közelség ugyanis minden bizonnyal jelentős szinergiák kiaknázását tenné lehetővé, feltéve, hogy ezt nem tiltják a versenyhatóságok. Egy másik lehetőség lenne, hogy a csoportosulások külföldi légitársaságokkal jönnének létre. Felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy mennyire lenne értelme ezeknek a csoportosulásoknak, vagy inkább az egyes légitársaságok tőkéjébe való beszállásnak. Nem egyértelmű, hogy előnyös lenne, ha megkönnyítenék a nem európai uniós tőkének, hogy részesedést szerezzen az európai légitársaságokban. A tanulmány szerint a felvázolt csoportosulások nem zárják ki, hogy folytatódjon a kisméretű, "árva" európai légitársaságok felvásárlása révén megvalósuló koncentráció. Mindemellett a légitársaságok tőkeszerkezetétől függetlenül is megvalósulhatnak közeledések, mégpedig a légitársaságok között létrejövő szövetségek vagy együttműködések révén (menetrendek összehangolása, kódok megosztásáról szóló megállapodások, vagy joint venture szervezetek).
A középtávú járatokat a diszkont légitársaságok viszik el
A harmadik forgatókönyv azt feltételezi, hogy a rövidtávú járatok piaca fokozatosan tömegpiaccá válik. A fogyasztók érdeklődése tehát már nem a hagyományos légitársaságok kínálata felé, hanem a diszkont légitársaságok kínálata felé irányul. Ebben a forgatókönyvben egyrészt azt feltételezik, hogy a diszkont modell ténylegesen kiterjedhet a középtávú járatok egész piacára is, beleértve azokat a járatokat is, amelyek kevésbé keresettek, vagy amelyeknek nagyon erős a szezonalitása; másrészt hogy a diszkont modell kielégítő választ adhat a "business class" típusú prémium utas-szállítási szolgáltatások iránti igényre, de legalábbis, hogy az ilyen típusú szolgáltatásokat nyújtó, nem diszkont piaci szereplők életképessége nem biztosított.
Tekintettel az utas-szállítási igény és a tisztán diszkont légitársaságok jelentette verseny jellemzőire, a hagyományos légitársaságok átadják a diszkont leányvállalataiknak a teljes középtávú járathálózatukat, beleértve a csomópontok felé irányuló csatlakozási járatokat is. A hagyományos légitársaságok azért, hogy tompítsák a középtávú járatok versenyképességének hiányát, és az ezen tevékenységek diszkont leányvállalatokba történő kiszervezésének kudarcát, szerződéseket kötnek diszkont piaci szereplőkkel annak érdekében, hogy így biztosítsák a hub csomópontok kiszolgálását.
A tanulmány szerint az európai légitársaságok által kínált transzatlanti járatok megtérülése növekedne, ha ezek a légitársaságok megkapnák a hatodik szabadságjogot az Egyesült Államokban. Ezzel párhuzamosan, az európai belső piac megnyitása jelentős versenyelőnyt okozna a külföldi légitársaságok számára azon európai légitársaságokkal szemben, amelyek nem rendelkeznek ugyanilyen jogokkal a fenti légitársaságok anyaországában.
Nehéz helyzetben a hagyományos európai légitársaságok
A hagyományos európai légitársaságok helyzete nehéz - állapítja meg a tanulmány. Még egy olyan csoportosulás esetében is, amelyik nem hagyna életben csak kettőt a jelenlegi három nagy szereplő közül, nem zárható ki, hogy a hagyományos légitársaságok közül fennmaradóknak komoly nehézségeik legyenek. Ugyanakkor a tanulmány készítői szerint ennek a forgatókönyvnek a megvalósulása nem valószínű. Egyes szakértők szerint pedig akkor van realitása, ha a nemzeti és az európai hatóságok által jelenleg képviselt politika fennmarad: adók többszörözése, magas légikikötői és légi irányítási díjak, kiegyensúlyozatlan liberalizáció.
Legolvasottabb
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni
Megígérte, és be is tartotta, kegyetlen bosszút állt Donald Trump
15 éves lányt szúrtak le az egyik fővárosi szórakozóhely előtt
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Ketyeg az óra karácsony előtt – mutatjuk, mikor és hol lehet még ügyet intézni
Betelt a pohár Pintér Sándornál: elvehetik az oltástagadó szülők gyerekeit?!