A Nagyműtárgyak fejlesztése és rekonstrukciója című vízügyi beruházás a Széchenyi 2020 programon belül, az Európai Unió és a magyar állam társfinanszírozásában, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) és hat területi vízügyi igazgatóság közreműködésével, több mint 13,8 milliárd forintból valósult meg - közölte Laczi Zoltán, a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság sajtóreferense.

A beruházás részeként felújították és korszerűsítették

  • a bajai Deák Ferenc-zsilipet,
  • a dunakiliti és a nicki duzzasztóművet,
  • a budapesti Kvassay-hajózsilipet,
  • a Kiskörei vízlépcsőt, valamint
  • a Góri tározó zsilipjét és Tiszavasvárinál a Nyugati-főcsatorna beeresztő műtárgyát.

Az MBH-HÍD Konzorcium (a Strabag és a Hídépítő Zrt.) által elvégzett rekonstrukciókra azért volt szükség, mert az érintett vízügyi létesítmények jelentős részénél elengedhetetlenné vált a korszerűsítés.

A felújított zsilipek és duzzasztók alapvetően befolyásolják Magyarország vízgazdálkodását, állapotuk megőrzése, javítása nélkülözhetetlen a biztonságos üzemeltetésükhöz és hatékonyabb, gazdaságosabb működtetésükhöz – tette hozzá a sajtóreferens.

A fejlesztés eredményeként a hét létesítmény továbbra is képes lesz ellátni jelentős térségi szerepét az árvízvédelem, az ivó- és öntözővíz biztosítása, az energiatermelés, a hajózás, valamint a szabadidős és rekreációs célú hasznosítás terén - tette hozzá Laczi Zoltán.

Teljesen megújult a kiskörei vízlépcső

Kitért arra is, hogy a beruházássorozat csütörtöki ünnepélyes átadásának helyszíne az idén 49 éves Kiskörei vízlépcső volt, ahol a duzzasztóművön, a hajózsilipen és a hullámtéri duzzasztóművön is felújították a vasbeton felületeket, a fémszerkezeteket, továbbá a gépészeti és a villamos berendezéseket.

Megtörtént a pillérek, a darupálya, a nyílások, a pillérhelyiségek, a hajózsilip és a hídszerkezet betonfelületeinek javítása és korrózióvédelme, a dilatációs egységek cseréje, valamint részben megújult az üzemi híd útburkolata. Kicserélték a vízlépcső szegmenstábláinak támcsapágyait, hidraulikus munkahengereit, tápegységeit, csővezetékeit és szelepeit. A kivitelező ugyancsak elvégezte a hajózsilip berendezéseinek és szerelvényeinek cseréjét és a hullámtéri duzzasztómű elzáró szerkezeteinek felújítását - írta az MTI.

Megújultak az elektromos berendezések is: korszerűsítették a vezérlőrendszert, a kommunikációs kábelhálózatot, az üzemirányító számítógépeket és programokat, a szünetmentes tápellátást, a hullámtéri duzzasztómű transzformátorállomását és modern térvilágítást kapott az üzemi híd. A beruházás része volt a duzzasztóművön, a hajózsilipen és a hullámtéri duzzasztóművön lévő daruk felújítása, korrózióvédelme, távvezérlő és biztonságtechnikai berendezéseinek korszerűsítése – mondta Laczi Zoltán.