A szakértő szerint az üzemanyagár-befagyasztás hatása az inflációra minimális, mindössze 0,1 százalékpontos lehet, ugyanakkor az kétségtelen, hogy kiüti a legfontosabb felfelé mutató kockázatokat. Ezek az olajár és a forintárfolyam.

A kormány szempontjából jelentős költségvetési hatása sincs, ugyanis az üzemanyag jövedéki adója fix, az áfakiesés pedig literenként 2-5 forint lehet. Az idei átlagos havi üzemanyag-forgalommal számolva ez nagyjából 1 milliárd forint kieső bevétel az államkasszának. Három hónapra körülbelül 3,2 milliárd forint. Ezt ugyanakkor kompenzálhatja az emelkedő forgalom.

A kutaknak nem annyira jó

A kikényszerített árcsökkentés az üzemanyagot értékesítő vállalatok kiskereskedelmi árrését nullára csökkenti, jobb esetben. Rosszabb esetben egyenesen veszteséget termel az eladás. Azok a cégek, amelyek az üzemanyagok mellett egyéb terméket is árulnak, várhatóan a kapcsolt termékek árát próbálják meg emelni, ezzel mérsékelve a veszteséget - véli Virovácz Péter.

Vannak politikai kockázatok

Ha lejár a három hónap, akkor a kormány két dolgot tehet: vagy megszünteti a hatósági árat, ekkor viszont drasztikusan emelkedhet az üzemanyagok ára a választások előtt, vagy hosszabbít, ezzel viszont a kutak kerülnek nagyon nehéz helyzetbe.

Ha ugyanis a rosszabb forgatókönyv valósul meg és drágul az olaj és/vagy gyengül a forint, akkor egyre több kút dönt majd úgy, hogy nem vállalja a veszteségeket és bezár. (Ekkor az is előfordulhat, hogy nem lesz olyan üzemeltető, aki átveszi az üzletet, ahogy arra a rendelet lehetőséget biztosít - a szerk.)

A szakértő szerint

Mindent egybevetve egy költségvetési szempontból olcsó, a jelenlegi helyzetben a lakosság hangulatát javító intézkedésről van szó, ami érdemben nem enyhíti az inflációs nyomást. Ugyanakkor részben megszabadít minket a felfelé mutató inflációs kockázatoktól. Ám, ha ez a gyakorlatban is megvalósul, vagyis tényleg „megóv” minket, mert drágul a kőolaj és/vagy gyengül a forint, akkor az három hónap múlva fájhat, mert vagy egy drasztikusan megugró üzemanyagárral szembesülünk vagy extrém esetben keresgélhetjük azt a benzinkutat, ami még hajlandó a veszteségek ellenére is nyitva tartani és kiszolgálni a kedves fogyasztót.