Kukkolnak az autópályán, őrizzük meg a matricát (részletes)
Nyáron általában nő az autópályán a bliccelők száma, s olyan is előfordul, hogy az autós ugyan vásárolt matricát, az autópálya-társaság mégis megbírságolná. Az ilyen helyzetek tisztázása érdekében célszerű legalább egy hónapig megőrizni a matricát és a vásárláskor kapott bizonylatot.
A turistaszezonban nemcsak az autópályák forgalma nő meg, hanem a bliccelők száma is. Éves szinten, országos átlagban 4-4,5 százalék a sztrádákat matrica nélkül használók aránya, ám nyáron ez az arány nagyobb, főként az ország nyugati részében. Ezért is kezdett szigorúbb ellenőrzésbe július–augusztusban az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. – mondta lapunknak Winkler-Virág András, a társaság szóvivője. A bliccelők közül a külföldiek részaránya eléri a 70 százalékot. Őket azonban csak akkor tudja a társaság pótdíjfizetésre kötelezni, ha valamely mobil ellenőrző csoport szűrőjén akadnak fenn, ebben az esetben ugyanis az ellenőrzés helyszínén kell megvásárolniuk a matricát, s itt kell megfizetniük a büntetést is. Ha viszont a fix kamerás ellenőrzéssel derül ki, hogy egy jármű nem rendelkezik érvényes matricával, a külföldi megúszhatja a büntetést. Hiányzik ugyanis az az államközi egyezmény, amely lehetővé tenné, hogy egy külföldi állampolgárnak elküldjék a felszólítást. Miután nem ismert, hogy a bliccelők milyen időtartamra szóló matricát vásárolnának, nehéz megmondani, mekkora bevételkiesése keletkezik emiatt az éves szinten 26 milliárd forint bevételt elkönyvelő ÁAK-nak. Csak durva becslésnek tekinthető, hogy ennek az összegnek 4 százalékát teheti ki a kiesés – tette hozzá a szóvivő.
A magyar autósok viszont „nem menekülhetnek”, vagyis ha őket azon kapja rajta a mobil ellenőrző csoport vagy a mobil, illetve a fix kamera azt rögzíti, hogy az autón nincs matrica, a társaság felszólítja a rendszámhoz tartozó autó tulajdonosát a fizetésre. Az ÁAK a felszólításban fotóval bizonyítja, hogy a megadott időpontban milyen rendszámú autó közlekedett matrica nélkül a megjelölt autópálya-szakaszon, mindezt az adatvédelmi törvényeknek megfelelően. Az említett négy ellenőrzési technika tovább finomodik, később ugyanis élesben működik majd az M7-esen is a ma még kísérleti fázisban lévő kamerás ellenőrzés, ezt a technikát az év végére az M5-ösre is kiterjesztik, s felülvizsgálják a már működőket az M1-es és az M3-as autópályákon. Miután a cég közbeszerezési eljárás keretében szerzi be a kamerákat, a szóvivő nem kívánta elárulni a beruházás tervezett összegét. Bár a rendszámfelismerő szoftver szinte hibátlanul működik, előfordulhat, hogy rendelkezik ugyan az autós matricával, mégis felszólítást kap.
Ebben az esetben lehetőség van arra, hogy az autós az ÁAK ügyfélszolgálatán, telefonon keresztül tisztázza a helyzetet. Külön jogszabály nem rendelkezik arról, hogy az autósnak mennyi ideig kell megőriznie a matricát, ezért a vitás esetekben a polgári törvénykönyv lehet az eligazító, amely ötéves időszakot ír elő. Ezt azonban maga az ÁAK sem tartja életszerűnek, így a szóvivő azt tanácsolja az autósoknak, hogy az esetlegesen vitatott helyzetek miatt egy hónapig tegyék el a matrica hátlapját, illetve a vásárláskor kapott bizonylatot. Winkler-Virág elmondta még: a panaszok felének az az oka, hogy autósok nem kellő körültekintéssel járnak el, vagyis a matrica vásárlásakor kapott és aláírt bizonylaton szereplő adat nem egyezik meg az autó rendszámával.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.