A Lada vezeti az eladásokat. Emellett ismét kapható és népszerű a Moszkvics is. A nyugati autógyártók az eurázsiai országból Vlagyimir Putyin ukrajnai agressziójára adott válaszként. Részben emiatt az újautó-eladások 59 százalékot zuhantak az orosz piacon 2022-ben – írja a haszon.hu.

Az orosz autószektor magára találásához nagyon kellett Kína. Az Autostat szerint idén 939 ezer új autót helyeztek forgalomba az országban november végéig, ami 65 százalékos növekedést jelent 2022 adataihoz mérten. Viszont a kínai autók a piac több mint 56 százalékát szerezték meg.

Jelenleg a Lada a legkapósabb orosz autómárka 29,8 százalékos piaci részesedéssel, azaz majdnem 33 ezer darabos novemberi értékesítéssel.

A legnépszerűbb autók listájának a többi helyén főleg kínai márkák állnak. Azonban a Moszkvics is ott található a kilencedik helyen. A 11. hónapban 1910 ilyen autót adtak el az országban, így a piac 1,7 százalékát szerezték meg. A januártól novemberig tartó időszakban összesen 10 676 Moszkvics fogyott Oroszországban.

Kínaiaktól koppintott Moszkvics és Lada

A Moszkvics gyártása idén indult újra egy moszkvai üzemben. A gyárat az orosz állam a Renault-tól vásárolta meg tavaly, jelképes egyrubeles áron. Azonban a márka új autója valójában egy JAC Sehol X4, amit kínai alkatrészekből szerelnek össze Oroszországban.

Pár hónap alatt újraindították a termelést a korábban a Nissan tulajdonában álló szentpétervári autógyárban is. Ez az üzem is egy rubelért került az orosz állami NAMI autóipari kutatóintézet kezére tavaly novemberben. Februárban ők adták át a gyárat a szintén a tulajdonukban lévő Ladának. Az „új” Lada X-Cross 5-ös is ezen a telephelyükön debütált.

A helyzet az, hogy Kínából vásárolt autókat címkéznek át Szentpéterváron is. Ott töltik fel folyadékokkal, programozzák fel a kulcsokat, valamint gravírozzák rá az alvázszámot. A Lada márkajelét a hűtőrácsra csavarozzák. A kereskedői telepen készült fotók alapján viszont nem sikerült levenniük a kínai autómárkajeleket a belterekről.