A Trade magazin minden év június első munkanapján jelenteti meg az FMCG Kereskedelmi Toplistát, így kiderült, a dobogón továbbra sincs változás.
2024-es toplista:
- 1. a Lidl közel 15 százalékos növekménnyel
- 2. a SPAR, amelynek növekedése nagyjából a 2023-as harmada lett, mintegy 5 százalék.
- 3. a Tesco, amely a Toplista átlagos bővülése alatti növekedésével tartja a helyét.
A Toplista további helyezései egyeznek a 2023. évi sorrenddel.
A diszkontok közül is – amelyek piacrészesedése már 40 százalék –, csak a Lidl tudta megtartani két számjegyű növekedését, a többi szereplő is inkább a piacra jellemző átlagos bővülést vagy az az alatti növekedést hozta.
A drogériák tartják magukat a két számjegyű növekedéshez, ami 12-14-17 százalékot (Müller-Rossmann-dm) jelentett számukra tavaly, de korábban ezek a számok kettessel kezdődtek. A magyar láncok átlag alatt bővültek, de negatívan bővült az Auchan forgalma.
A 2024. év legjobb forgalmi növekedését
- a dm, Rossmann, Lidl mutathatja fel 17-14 százalékkal,
- utánuk a Napcsillag ecofamily lánc következik 8 százalékos bővüléssel.
A magyar nagy láncok triójában a két hasonlóan teljesítő COOP és CBA mellett a Reál némi mínusszal zárt, de mindhármuknál jól láthatóan csökkent a boltszám. Ugyanakkor a kisebb magyar láncoknál, mint a Kerekes vagy Dél-100, a teljes piaci átlag alatti fejlődést is láthatunk.
2023-hoz képest javulás volt érzékelhető 2024 első felében a piacon, de az árak újbóli emelkedése miatt a fogyasztók ismét kezdték visszafogni költéseiket.
Így a spórolási stratégiák 2024-ben:
- figyeljük az árakat (63 százalék),
- felhasználjuk a maradékot (54 százalék),
- megpróbáljuk a kosárértéket alacsonyan tartani (61 százalék),
- inkább otthon főzünk (44 százalék),
- olcsóbb márkákra (50 százalék) és olcsóbb üzletekre (45 százalék) váltunk,
- helyi termékeket veszünk (31 százalék),
- vagy éppen felhalmozunk (21 százalék).
A fogyasztók alkalmazkodtak a piaci változásokhoz az NIQ felmérése szerint: többen tértek át olcsóbb alternatívára, még többet vásárolnak diszkontban, és nyitottabbá váltak az online csatornák felé.
A Retail Zoom adatai alapján is megerősíthető, hogy az infláció nemcsak a fogyasztók pénztárcáját, hanem a boltok életképességét is megtépázta. 2022 óta több mint 2000 üzlet zárt be Magyarországon, túlnyomórészt független kisboltok. változott.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Nagy fordulat jön a rendelőkben: négymillió forint pluszt kaphatnak a háziorvosok

Várva várt újítást vezet be a Lidl, komoly problémát old meg

Az új KRESZ betiltja a zenehallgatást

Óbuda tajtékzik, megbénul a környék közlekedése

Durvul a keleti nyitás: ez a magyar város lesz a kínaiak központja

Új befektetési sztori? 6,5 százalék kamatot kínál euróban az egyik állampapír

Szakértő a légikatasztrófáról: Nem gondoltam, hogy ilyet valaha látok

Orbán Viktor halálos fenyegetést kapott

Mintha borotvát nyelnél: brutálisan fájdalmas tünettel támad az új szupervírus
