Itt a nagy lehetőség, hogy Magyarország kiemelt helyzetbe kerüljön a globális autópiacon, amelyen épp a világmárkák és a technológiai újítások ütköznek egymással. A kérdés adott: elszenvedői vagy aktív szereplői leszünk a változásoknak? Ezt járta körbe előadásokon és kerekasztal-beszélgetéseken az Indamédia Automotive Summit 2025 konferenciája a Mol Campuson.
A rendezvényen több mint 30 neves szakember, cégvezető és döntéshozó osztotta meg tapasztalatait.
A kínaiak mellett a Nyugat nem rúg labdába?
Donald Trump nem fog leállni a vámháborúval, még ha szünetekkel is, de előre mennek, legfeljebb megtalálnak újabb szegmenseket – adta meg az alaphangot Tatár Mihály, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezető elemzője A magyar gazdaság esélyei című pódiumbeszélgetésen. Gyurcsik Attila, az Accorde Alapkezelő vezérigazgatója szerint viszont ez a klasszikus vámháború véget ért. A valódi kérdés szerinte az, hogy lesz-e két pólus, az Egyesült Államok és Kína tényleg elszakad-e egymástól.
Tatár Mihály szerint az Európai Unió mindeközben az elmúlt évtizedet gyakorlatilag zöldítéssel töltötte. Részben Kína is, de a zöldátállás ott a gazdaságért van és nem fordítva. Összességében úgy látja: ahol Kína megszerzi a vezetést, ott a Nyugat többet már nem rúg labdába. Az Accorde vezérigazgatója azonban nem annyira pesszimista, szerinte a gépgyártásban óriási előnye van Európának. Verseny van, ebben van némi lemaradás. Van potenciál, van tudás. Rossz a policy, rosszak a struktúrák: ebben kell változtatni – fűzte hozzá.
Gyurcsik Attila egyébként a kínai gazdasági fenyegetést abból a szempontból nem tartja rossznak, hogy felébreszti a gazdasági folyamatokat. „Abban reménykedhetünk, hogy Kína és az Egyesült Államok közt nem romlik meg végleg a kapcsolat – az ugyanis nekünk egyáltalán nem használna" – mondta.
Meddig tudnak terjeszkedni az elektromos autók?
Várhatóan hosszabb távon is megmarad a fosszilis energiatermékek szerepe – hangsúlyozta előadásában Bacsa György, a Mol ügyvezető igazgatója. Szerinte nem tűnik megvalósíthatónak a napelemek és a villanyautók további térnyerése. Hangsúlyozta: az elektromos autókat korlátozza Európa limitált nyersanyagbázisa, ami kiemelten függ a kínai importtól.
Balgoh Szabolcs, az MVM Mobiliti vezetője ugyanakkor arról beszélt, hogy e-mobilitásban az elsők között vagyunk. Csak idén májusban mintegy 80 ezer tisztán elektromos autó volt a magyar piacon, ami éves szinten több mint 40 százalékos növekedésnek felel meg. Emiatt is a cég folyamatosan fejleszti a hálózatát, sima és villámtöltőkkel is.
Mit tartogat 2025 az importőrök számára?
Nagyon hektikus volt az év első öt hónapja. A privát piac nem igazán produkál szép számokat, ott inkább visszaesés tapasztalható. Mindent egybevetve stagnáló piacról beszélhetünk, enyhe növekedéssel – vázolta az importőrök és a magyar gépjárműpiac helyzetét László Richárd, a Toyota Central Europe – Hungary Kft. országigazgatója. Hozzátette: jóformán csak a flottavásárlások és a haszongépjármű-kereskedelem tartja szinten a magyar piacot.
Andrew Prest, az AutoWallis Csoport nemzetközi üzletfejlesztésért felelős alelnöke kifejezetten unalmasnak nevezte a magyar piacot. Az viszont kirívónak tartotta, hogy a magyar piac mennyivel kisebb, mint akár a többi régiós országé.
Nálunk a finanszírozás drága, a kamatkörnyezet romlott, még úgy is, hogy a legtöbb márka igyekszik ezt valahogy kompenzálni
– foglalta össze László Richárd.
A kulcskérdés a fizetőképes kereslet, a bizonytalanság eltűnése – csatlakozott az elhangzottakhoz Kővágó-Laky Andrea, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.
De a legnagyobb hátráltató tényező valamennyi felszólaló szerint az, hogy Magyarországon a fizetések nem emelkednek olyan arányban, mint az autóárak.
Hol van ebben a környezetben Magyarország helye?
Az, hogy a BYD Szegeden épít gyárat és itt hozza létre az európai fejlesztési központját, komoly előnyt jelent az értékesítésben is - mutattak rá a felszólalók. Antal Péter, a BYD-ket is forgalmazó AutoWallis kiskereskedelmi üzletág-igazgatója azt mondta, hogy a kínai márka értékesítése teljesen másképp működik a többi márkához képest, ők szó szerint éjjel-nappal ezzel foglalkoznak és ugyanezt várják el az itteni képviselettől is.
Horváth Attila, a Magyar Suzuki osztályvezetője arról beszélt, hogy a stagnáló piac ellenére a Suzukinál nem merült fel a hálózatszűkítés. Beszélt arról is, hogy nem érdemes egyetlen irányt választani, az elektromos autókra és hibridekre is van igény.
Rajnai Tamás, a Pappas Auto személyautókért felelős vezetője pedig arra hívta fel a figyelmet, tíz év kevés lesz ahhoz, hogy az elektromos autók átvegyék az uralmat. Bár megszülettek a szabályok, miszerint 2035-től már csak villanyautót lehet majd eladni, a határidő meghatározásakor nem kérdezték meg magukat a vásárlókat.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat
Összerúgják a port a britekkel is az oroszok, nem fogadják el a morális felelősséget
Soproni Tamás: A NAV csaphatna le az illegális szállásadókra