Az EU területén található vámmentes (duty free) boltokban csak az EU-n kívüli célországokba utazók vásárolhatnak vám- és áfa-mentes, azaz a szokásosnál jóval kedvezőbb árakon. Ennek nyomán felmerül a kérdés: Magyarország uniós belépése után mi lesz a ferihegyi duty free üzletek sorsa?
Az EU-csatlakozással a magyarok számára a reptéri duty free shop várhatóan csak akkor marad igazán olcsó beszerzési forrás - legalábbis az ital és a dohányáruk tekintetében -, ha a vevő az unió területén kívülre váltott jegyet. A ferihegyi vámmentes boltokat üzemeltető cég vezetője mégsem borúlátó.
A 2001. szeptember 11-e óta tartó légi közlekedési dekonjunktúra és az utasszám visszaesése ellenére tavaly 6 százalékkal bővült a ferihegyi repülőtéren üzemelő vámmentes üzletek forgalma - mondta el a NAPI Online-nak Jávor Ervin, a Magyar Duty Free (MDF) Kft. ügyvezető igazgatója. A Heinemann testvérek többségi, és a Budapest Airport Rt. kisebbségi tulajdonában lévő MDF 2010-ig nyerte el a koncessziót a boltok üzemeltetésére, és az 1998-as indulás óta csökkenő dinamikával ugyan de minden évben nőtt a forgalom.
A vámmentes boltok szerepe Jávor szerint az EU-csatlakozás után is megmarad, hiszen az uniós tagországok és az ezen kívül eső repterek közötti vámok továbbra is érvényesek lesznek. A duty free shopokban árult cikkek ugyanakkor a vám összegétől eltekintve is alacsonyabb áron kerülhetnek forgalomba, mint a nagyvárosok üzleteiben. A jövedelmezőséget a bejáratott beszállítói kapcsolatokon kívül a boltokban árult termékek minősége és választéka is biztosítja. Az utazó üzletembereknek gyakran nincs idejük máshol beszerezni az ajándékokat vagy saját luxusfogyasztásuk termékeit, mint a reptéren.
A Heinemann-csoport az úgynevezett "travel value" koncepciót szándékozik bevezetni a ferihegyi üzletekben is. Ennek lényege, hogy a nem jövedéki termékek - azaz a klasszikus duty free áruk (alkohol és dohány) - kivételével az általános forgalmi adó terheit a gyártó, a repülőtér és a kiskereskedelmi cég közösen vállalja magára, így a végfogyasztói ár megegyezik majd a duty free-időszak előttivel. Magyarországon ugyanakkor problémát okozhat, hogy az áfa túl magas, vagyis túl sok terhet kellene átvállalniuk az érintetteknek - vélekedett Jávor. A cég a változásokra való felkészülés jegyében arra törekszik, hogy növelje forgalmán belül a nem jövedéki termékek arányát. Ezen árucsoport már jelenleg is túlsúlyban van, a forgalomból az italok ugyanis 16, a dohánytermékek pedig 20-22 százalékkal részesednek.
**************************
Az amszterdami repülőtér vámmentes boltjaiban kétféle ár van feltüntetve. Az EU-n kívüli, illetve belüli célországba utazástól függően más és más az egyes termékek fogyasztói ára, s a kasszánál a beszállókártya mágnescsíkját leolvasva készül a számla.
Valószínűleg Ferihegyen is ez a megoldás érvényesül majd, ám azt még nem tudni, az EU-n belül elfogadott kétféle, adóvisszatérítési, illetve duty free-elv közül melyik kerül bele a magyar szabályozásba, az úti célon vagy az állampolgárságon alapuló.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.