A magyar piacon immár 15 éve jelen lévő, amerikai hátterű, 52 főt foglalkoztató Amway Hungary Kft. tavaly jelentősen visszaeső forgalom mellett történetének első veszteséges évét zárta. A korábban évi 300-400 milliós nyereséget termelő cég magyarországi pályafutása alatt összesen 4 milliárd forint nyereségre tett szert, mintegy 80 milliárdos nettó árbevétel mellett – mondta Törőcsik Gyula, a társaság pénzügyi igazgatója. A tisztítószereket, kozmetikumokat, táplálékkiegészítőket forgalmazó társaság ez idáig Magyarországon 800 millió forint értékben eszközölt beruházásokat. Ebben benne van az a Budapest X. kerületében található logisztikai központ is, amely a hazai ügyfelek mellett szeptembertől Szlovéniát is kiszolgálja majd. Amennyiben a tapasztalatok kedvezőek lesznek, a jövőben – további fejlesztések után – a délkelet-európai régiót is ez a létesítmény láthatja majd el termékekkel – mondta Gordus Péter, a társaság ügyvezetője. Gyártóbázis Magyarországra telepítését ugyanakkor nem tervezi az Amway, amely jelenleg az Egyesült Államokban, Kínában, Indiában és Dél-Koreában működtet üzemeket. A hazai forgalom döntő többségét a 40 ezer vállalkozóból álló hálózat 60 százaléka bonyolította le, kizárólag az Amway-termékek eladásából csak a legjobb, néhány száz vállalkozó tud megélni. A forgalom visszaesése mögött részben az áll, hogy jelenleg egy-egy termékforgalmazónak az átlagos jövedelemhez képest már kevesebb pénzzel tudják kecsegtetni, mint a kilencvenes évek elején – mondta a pénzügyi igazgató. Törőcsik hozzátette: nem zárható ki, hogy a két-három évvel ezelőtti kiugróan magas forgalom annak is köszönhető, hogy sok értékesítő az akkor még Amway-hálózattal nem rendelkező Oroszországba adott el jelentős mennyiségű árut. A globális hálózat tavalyi 6,3-6,5 milliárd dolláros árbevételéhez az amerikai piac közel egymilliárd dollárral járult hozzá, de hasonló nagyságú volt a japán és a dél-koreai forgalom is. A legnagyobb piacot Kína jelenti a maga kétmilliárd dolláros értékével. A társaság tervei szerint Közép- és Kelet-Európa a tavalyi 500 millió dollár után két-három éven belül egymilliárdos bevételt hozhat, úgy, hogy ez a régió már most nagyobb forgalmat produkál, mint a kontinens nyugati fele. Ennek fő oka a terjeszkedés: Oroszországban egyéves jelenlét után 200 millió dollár bevételt vár az Amway, míg a régió ezüstérmese Ukrajna lehet, 50 milliós forgalommal. Népességarányosan ugyanakkor Magyarország továbbra is a régió egyik legnagyobb piacának számít.